خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 27,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 22,500 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 27,000 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 22,500 تومان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش دارای 45 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

2-1 مقدمه......................................... 12

2-2 تعاریف و مبانی نظری........................... 13

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش....................... 13

2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش................. 14

2-2-3 مفهوم داده................................ 14

2-2-4 مفهوم اطلاعات.............................. 14

2-2-5 مفهوم دانش................................ 15

2-2-6 انواع دانش................................ 16

2-3 معناسازی و دانش آفرینی........................ 17

2-4 مفهوم مدیریت دانش............................. 20

2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش..................... 22

2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش.......... 22

2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش.......... 23

2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش................. 24

2-6 شیوه­های (مؤلفه­های) مدیریت دانش................ 24

2-7 ابعاد مدیریت دانش............................. 27

2-7-1 مدیریت دانش سازمانی..................... 27

2-7-2 مدیریت دانش شخصی........................ 28

2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30

2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی 33

2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامه­ریزی درسی و فعالیت­های آموزشی اعضای هیأت علمی35

2- 11 مرور پیشینه پژوهش........................... 40

2- 12 نتیجه­ گیری .................................. 43

منابع



2-1 مقدمه

امروزه بهره­وری بهینه دانش، دغدغه سازمان­های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس­های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می­شوند، سرمایه به حساب می­آیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شده­اند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک­هایی که برای سایر حوزه­های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده می­شوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان­های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه­ای، عامل حیاتی به شمار می­رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت­های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام می­دهند. اگر­چه تشخیص تفاوت میان داده­ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده­ها و اطلاعات و تبدیل آن­ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، 2004). بنابراین با توجه به تغييرات سريع و دائمي در جهان کنونی، ضروري است كه سازمان­ها بازگشت تمامي سرمايه­هاي خود را به بيش­ترين حد ممكن برسانند. یکی از سرمايه­هايي كه كم­ترين بهره­برداري را داشته است، دانشي است كه در اختيار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتي، یا در اذهان متخصصان (به شكل دانش ضمني) و یا به شكل گزارش، ارائه مطالب، ويدئوها و اسناد (به شكل دانش صريح) ذخيره مي­شود. ذخيره­سازي دانش شخصي به شكل سند و گزارش دشوار است و در صورتي كه به عنوان دانش ضمني در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازيابي و دسترسي به آن مشكل است. مديريت دانش، توانايي استفاده از دانش قبلي را براي شناخت ارزش اطلاعات جديد، تلفيق و يكپارچه­سازي آن و به كاربردن آن براي توليد دانش و قابليت­هاي جديد ترسيم مي­كند (میتال، 2008).

از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز توليد و اشاعه دانش بيش از هر سازمان دیگری نيازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با این­که دانشگاه­ها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایه­های فکری و منابع علمی توليد شده به ­وسيله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هيچ­گونه کنترلی بر دانش غير مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون توليد شده در داخل نيز به ندرت به گونه­ای مجتمع و یکپارچه جمع­آوری و در چارچوبی نظام­مند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسياری از سرمایه­های ارزشمند موجود برای هميشه ناشناخته و دور از دسترس و بسياری از خلاء­های موجود هم­چنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات توليد شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاه­ها را به لحاظ مادی نيز متضرر نموده و سبب شده است که بسياری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاه­ها فروخته شود (حاضری و صراف­زاده، 1385).


2-2 تعاریف و مبانی نظری

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش

بيان دقيق تاريخچه پيدايش و نضج مديريت دانش امکان­پذير نیست. می­توان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشی­ها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو، 1388). بنابراین اگر­چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه 1980 و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظام­های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام­های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام­های دانش مدار و مانند آن رواج یافت (دراکر2، 1993). در اواخر دهه 80 می­توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه­های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع­رسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتاب­های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه­ 1990 فعالیت گسترده شرکت­های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم­گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازه­ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده­ فعالیت­های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال 1995، اتحادیه اروپا طی برنامه­ای به نام اسپریت3 بودجه قابل ملاحظه­ای را برای اجرای طرح­های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت­های بزرگی مانند ارنست و یانگ4، بوزآلن و همیلتون5 و ده­ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال­های آغازین قرن 21 برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکت­های بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده­اند (داوری و شانه­ساز، 1380). گاه­شمار مدیریت دانش را می­توان به طور خلاصه به صورت جدول 2-1 نشان داد.

2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش

تعمق در مديريت دانش، بدون ارائه تعريف دانش و مفاهیم مرتبط به آن، امكان­پذير نيست. بنابراین، هر چند به اختصار، سعی شده است تعریف ساده و در عین حال دقیقی از مفاهیم مورد نظر ارائه گردد.


2-2-3 مفهوم داده

فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش (2003) داده­ها را مجموعه واقعیات مجزا و عینی درباره حوادث، رویدادها یا واقعیات و اشکال فاقد زمینه و تفسیر، تعریف کرده است (عدلی، 1384). در واقع داده­ها اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می­دهند و عبارت­اند از ارقام، اعداد، نمودارها و نظایر این­ها که به خودی خود تولید معنی نمی­کنند.


. Information Managment (IM)

1. Frappaolo 2. Drucker 3. Esprit 4. Ernest & Young 5. Booz Allen & Hamilton

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری پژوهش وپیشینه تعاریف ،اهمیت ومدل های مدیریت دانش_1555746853_15261_3418_1360.zip0.21 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 22,500 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت