خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری جهانی شدن یا جهانی سازی

پیشینه و مبانی نظری جهانی شدن یا جهانی سازی

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری جهانی شدن یا جهانی سازی دارای 73 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

- جهانی شدن یا جهانی سازی: :..........................................................................23

2-2-«جهانی شدن یک امر محتوم و یک فرآیند طبیعی است.»:...................................................26

3-2-«جهانی شدن یک پروژه ی ائدولوژیک غربی است.»:...........................................................27

4-2-«جهانی شدن یک روند قابل مدیریت است» :.......................................................................29

5-2- تعاریف جهانی شدن:...........................................................................................................30

6-2- جهانی شدن ؛فرصت یا تهدید:.............................................................................................31

7-2- جهانی شدن،یک پدیده چند بعدی:..................................................................................33

8-2- ابعاد جهانی شدن :...........................................................................................................34

9-2- جهانی شدن اقتصاد: .........................................................................................................34

10-2-جهانی شدن سیاست :......................................................................................................34

11-2- جهانی شدن فرهنگ : :....................................................................................................35

12-2- فوكویاما و نظریه ی آخرالزمان:.......................................................................................35

13-2- مارشال مك لوهان با نظریه ی دهكده ی جهانی:...........................................................36

14-2- آلوین تافلر با تئوری برترین ها:.....................................................................................36

15-2- ساموئل هانتیگتون و نظریه ی برخورد تمدن ها:............................................................37

16-2- نظریه مبادله جورج هومنز:.............................................................................................38

17-2- نظریه نظام جهانی والراشتاین:.........................................................................................42

18-2- جهانی شدن وفرهنگ:....................................................................................................47

19-2- فرهنگ وجهانی شدن:....................................................................................................49

20-2- هویت جهانی ومحلی:....................................................................................................52

21-2- هویت های محلی درفرایند جهانی شدن . :....................................................................52

22-2- استراتژی امنیت فرهنگی:...............................................................................................56

23-2- آثار تحولات ارتباطات برفرهنگ:....................................................................................60

24-2- جهانی شدن و سیاست:..................................................................................................61

25-2- جهانی شدن حقوق بشر:................................................................................................64

26-2- هویت های جغرافیایی وسیاسی:.....................................................................................66

27-2- نقش دولت های ملی:.........................................................................................................67

28-2- جهانی شدن واقتصاد:..........................................................................................................68

29-2- جهاني شدن اقتصاد و تأثير آن بر وضعيت زنان:.................................................................72

30-2- تاثیر جهانی شدن اقتصاد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران:................................78

منابع



این روز ها حول محور جهانی شدن بسیار گفته و نوشته می شود و پژوهش های فراوانی شده است بیش از صدها پژوهش از اندیشمندان داخلی و خارجی نوشته شده است و دانشجویان رشته های مختلف در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا به این موضوع پرداخته اند .

به دلیل اینکه فرآیند جهانی شدن امری اجتناب ناپذیر و فراگیر در جامعه امروزی بدل شده است اذهان بسیاری از صاحب نظران و اندیشمندان را به خود جلب کرده است جهانی شدن به دلیل نفوذ در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی(سیاست ,فرهنگ ,اقتصاد ,حقوق, و... ) اندیشمندان عرصه های مختلف علمی را برآن داشته تا درمورد این فرآیند تحقیق و بررسی نمایند که در اینجا به ارائه چند نمونه از آنها که با محوریت جهانی شدن صورت گرفته اشاره می نماییم:

علی اسکندری وطن نژاد در سال 1382 در پژوهشی تحت عنوان؛ جهانی شدن و تأثیر آن بر دولت های رانیتر (مطالعه ی موردی ایران) با هدف ارائه تصویر واقع گرایانه و راهکاری مناسب در مورد مهمترین موضوع روابط بین الملل (جهانی شدن) به عنوان یکی از دغدغه های اصلی دولت رانیتر ایران می باشد. روش پژوهش آن بر تأکید بر تاریخ و توصیف شواهد موجود،با توجه به رابطه بین متغیرها از روش همبستگی با ابزار کتابخانه ای سعی در جمع آوری و نتیجه گیری موضوع داشته است ابزار اندازه گیری؛ شاخص های توسعه و تغییرات وسایل ارتباطی، فرهنگ سیاسی رشد اقتصادی است. نتیجه گیری کلی آن در این پژوهش با توجه به رشد آگاهی جهانی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی که ملتها را به هم نزدیک می کند. فشاری از داخل و درخواست هایی از خارج برای مردمی کردن حکومت و همچنین عدم وابستگی به رانت نفت بر دولت وارد می شود. که دولت ایران با توجه به اعمال تغییرات در دولت به موارد فوق دست خواهد یافت.

اکبر علی پوریان در سال 1384 در پژوهشی تحت عنوان «حمایت گرایی و رقابت گرایی در عصر جهانی شدن و تأثیر آن بر کشورهای حوزه جنوب(مورد ایران) با هدف ارزیابی میزان تأثیر حمایت گرایی و رقابت گرایی بر توسعه اقتصادی کشورهای حوزه جنوب (مورد ایران) و ارائه راهکار در خصوص چگونگی توسعه اقتصادی کشورهای جنوب (مورد ایران) در عصر جهانی شدن می باشد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقایسه ای بوده که به روش کتابخانه ای- تحلیل محتوایی انجام شده است. پدیده جهانی شدن در بُعد اقتصادی بر همه کشورها تأثیر دارد.


حال با عنایت به الزام ادغام اقتصاد ملی در اقتصاد جهانی دولت های متعلق به حوزه جنوب (مورد ایران ) که به رویکرد حمایت گرایی بیشتر اهمیت می دهند چگونه در جهت توسعه اقتصادی کام بر می دارند.

نتایج نشان داد با توجه به اینکه کشورهای حوزه جنوب (مورد ایران) عمدتاً نسبت به رویکرد رقابت گرایی به رویکرد حمایت گرایی اولویت می دهند بنابراین تقابل این دو رویکرد در عصر جهانی شدن نمی تواند بر توسعه اقتصادی این کشورها تأثیر مثبت داشته باشد.

پروین هاشم دباغیان در سال 1380 در پژوهشی تحت عنوان، نقش ارتباطات و تکنولوژی های نوین ارتباطی در جهانی شدن (Global lization) با هدف بررسی نقش ارتباطات و عملکرد تکنولوژیهای نوین در دگرگونی تمدن انسانی و تأثیر آن در فرآیند پدیده جهانی شدن به بررسی این موضوع پرداخته است. روش پژوهش او کتابخانه ای و استفاده از مقالات و نشریات فارسی و همچنین ترجمه مقالات و مجلات و کتب به زبان انگلیسی انجام شده است و از پرسش های کددار برای رسیدن به پاسخ های درست و اثبات فرضیه ها استفاده کرده است.

*قدرت احمدیان در سال 1380 در پژوهشی تحت عنوان «جهانی شدن و اقتصاد سیاسی ایران(بررسی موانع نهادی مشارکت ایران در اقتصاد لیبرال جهانی)» به روش پیمایشی به بررسی این موضوع پرداخته است .

فرضیه رساله آن است که نا کارآمدی دولت زمینه ساز مشارکت ضعیف ایران در اقتصاد لیبرال جهانی است .برای حمایت از ایده فوق در فصل اول یک چارچوب نظری در خصوص مفهوم جهانی شدن بویژه از بعد اقتصادی آن ارائه شده است .این چارچوب نظری در برگیرنده سه رهیافت جامعه شناختی ،انتقادی ، لیبرالیستی است، در این فصل نتیجه گیری غالب در بررسی مفهوم جهانی شدن رهیافت لیبرالیستی است .در فصل دوم در بررسی مفهوم جهانی شدن در اقتصاد سیاسی کشورهای ٌصنعتی (زوال دولت رفاهی)کشور های نیمه صنعتی (زوال اقتصاد متمرکز )و کشورهای در حال توسعه (زوال خط مشی واردات) و افزایش سهم آنها از تجارت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی ارتباط برقرار شده است و به موقعیت و سهم پایین ایران از اقتصاد لیبرال جهانی بر محور شاخص های صادرات جهانی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سالهای پس از انقلاب اشاره شده است .فصل سوم به بررسی علل اصلی وضعیت فوق اختصاص یافته است. نتیجه گیری بر آمده از این رساله آن است که ناکارآمدی دولت باعث عدم رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی، عدم رشد تولید ،عدم صادرات و نهایتا مشارکت ضعیف ایران در اقتصاد لیبرال جهانی است از این رو گفته می شود راه رشد اقتصاد کشور ، کار آمد نمودن آن است.


1-2- جهانی شدن یا جهانی سازی:


*جهانی شدن :فرآیندی در نظام بین المللی در حال شکلگیری است که همه عرصه های زندگی بشری(اعم از زیستی-اجتماعی-اقتصادی-...)تحت تاثیر قرارمیدهد و هیچ کشوری در این فرایند گریزی نخواهد داشت.

*جهانی سازی: کشورهایی که خودشان دارای فرهنگ برتر می بینند یک نسخه یا پروژه ای تجویز می کنند برای ساخت اجتماع فرهنگ و بهداشت و زیست جهانی(فرهنگ جهانی و بهداشت جهانی)

- در فرایند جهانی شدن دولتها و ملتها و فرهنگها می توانند تحول تعامل خود را با فرهنگ جهانی تعریف کنند.

- طبق مصوبات یونسکو اصل حمایت از فرهنگ های بومی به رسمیت شناخته شده است .(کنوانسیون -2001)




*اصل تنوع فرهنگی در بیانه های یونسکو برای کلیه ملت ها به رسمیت شناخته شده است.

*ما باید ویژگیهای محیط فرهنگی خود را بشناسیم .محیط فرهنگی شامل مجموعه ی فرصت ها-آسیب ها-تهدیدات فرهنگی موجود در حوزه فرهنگ می باشد، است .

-هر گاه حیات فرهنگی کشور دچار تهدید شود تهدید یا بحران فرهنگی رخ می دهد.

-هر گاه بخشی از نظام فرهنگی دچار مسئله یا چالش شود آسیب فرهنگی رخ می دهد.

گستره ی مفهومی جهانی شد.

جهانی شدن که یکی ازمباحث جدیددرحوزه علوم اجتماعی است درچنددهه اخیربحثهای فراوانی رابه همراه داشته است. دراین میان اثرمارشال مکلوهان رامیتوان دریاری رسانی عمومی شدن این مفهوم مؤثردانست . «مک لوهان به عنوان یک یازنخستین اندیشمندان جهانی شدن مفهوم » دهکدهجهانی » را با تجزیه و تحلیل تما سهای اجتماعی حاصل از فناوری رسان های مطرح و در این مفهوم از به هم فشردگیِ زمان- مکان سخن به میان آورد که بعدها به وسیله آلوین تافلر این به هم فشردگی ها، به طور واضحتر در کتا بهای شوک آینده و موج سوم مورد بررسی قرار گرفت. سپس مقاله تئودور لویتز عنوان جهان ی شدن بازارها، اصطلاح «جهانی شدن» را در میان حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری عمومی کرد»(کیم وبهاک 301:2008).بعد ها این اصطلاح در حوزه های دیگر نیز مصطلح شد .به دلیل اختلاف نظر میان پژوهشگران ،ارائه تعریف جامع و مورد پذیرش عموم برای جهانی شدن برسر ماهیت و ریشه ی آن برسر ماهیت ریشه ی ان دشوار به نظر می رسد؛ به طوری که یکی از عمده ترین بحث های مربوط به جهانی شدن اختلاف نظر پیرامون ریشه وزمان آغاز این پدیده ویا به عبارت دیگر ،قدیمی بودن یا نو بودن آن است .در حالی که برخی جون آنتونی گیدنز ، والرایشتاین ،کیم وباووک ،جیمسون ، اسکیلر و همفکران آنها جهانی شدن را پدیده ای مدرن تلقی می کنند و معتقدند که مدرنیته ذاتا جهانی گراست(گیدنز،63:1991؛کیم وبهاک301:2008؛والرایشتاین،1979؛اسکلر1994)؛رابرتسون ،واترز و از جمله هلد معتقدند که جهانی شدن دارای تاریخ ماقبل مدرنیته است و حتی گاهی جهانی شدن را در دوره های ماقبل تاریخ ریشه یابی می کنند.(وارتز؛13-14:1379،هلد،1999 ؛رابرتسون،1962).گذشته از ریشه و زمان آغاز پدیده جهانیشدن، اختلاف نظرها بر سر پروژ یا پروسه بودن این پدیده است .جهانی شدن ا از دیدگاه پروسه ی یک روند طعبیی متکی بر فن آوری ارتباطات است. و از بعد پروژه ای حاکی از روند هدایت شده «آمریکایی کردن جهان» یا «آمریکا گرایی» است.(عاملی ،1380:170).

علاوه بر اختلافات موجود پیرامون ریشه و ماهیت پدیده جهانی شدن ،گوناگونی های دیگری نیز در این میان به چشم می خورد که مانع از ارائه تعریف جامع و مانع در این خصوص می شود؛ از آن جمله می توان به وجود نظریه ها و رهیافت های گوناگون اشاره کرد. بخش عمده رهیافت های نظری پیرامون جهانی شدن عبارتند از :رهیافت نظام های جهانی ،رهیافت فرهنگ جهانی ،رهیافت جامعه جهانی و رهیافت سرمایه داری جهانی (احمدی19-20:1381)این رهیافت های چهارگانه هر یک بر زوایای خاص فرایند جهانی شدن تاکید می کنند بطوری که تفسیر آنها از قومیت ،ملیت و هویت نیز با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند .برخی بر ایجاد یک هویت جهانی واحد تاکید می ورزند و برخی بر مقاومت های هویتی در برابر فرهنگ جهانی ناشی از رشد فرایند جهانی شدن.

علاوه بر اختلاف بیان شده ،دیدگاه های متفاوتی نیز نسبت به این موضوع وجود دارد :به سخن دیگر، کسانی که از ابعاد گوناگون اقتصادی و فرهنگی به پدیده جهانی جهانی شدن پرداخته اند ،بنابه علاقه خود تعاریف گوناگونی برای آن ارائه داده اند. طرفداران دیدگاه اقتصادی ،بیشتر مایل بوده اند که با تاکید بر فرایند جهانی شدن اقتصاد به تعریف این پدیده بپردازند .فریدمن به عنوان یکی از این طرفداران معتقد است «جهانی شدنی یعنی گسترش سرمایه داری بازار آزاد به اغلب کشورهای جهان»(فریدمن،8:2000)این نوع تعریف بخصوص در میان اندیشمندان رهیافت نظام جهانی یا سرمایه داری جهانی بیشتر به چشم می خورد (احمدی 15:1381)؛ از طرف دیگر ، دیدگاه فرهنگی نیز از اهمیت خاصی بویژه در میان اندیشمندان رهیافت فرهنگ جهانی برخوردار است(16:1381).به عنوان مثال ،رابرتسون جهانی شدن را تراکم جهان و تشدید آگاهی نسبت به جهان به عنوان یک کل تلقی می کند (رابرتسون،1992).

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری جهانی شدن یا جهانی سازی_1529417100_12510_3418_1634.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت