خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

پیشینه و مبانی نظری تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم دارای 40 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

2-1 برنامه ریزی فضاهای آموزشی 11
2-2 فضاهای آموزشی 13
2-2-1 مطلوبیت زمین مدرسه 13
2-3 ساختمان مدرسه 14
2-4 ویژگی های کلاس درس 14
2-4-1 بررسی نور طبیعی 14
2-4-2 رنگ 15
2-4-3 جایگاه معلم 15
2-4-4 میز و نیمکت 15
2-5 نام مدرسه 15
2-6 تابلو ها و کتیبه ها 16
2-7 درب ورودی 16
2-8 ضوابط مکان یابی و ساختن محیط های آموزشی 16
2-8-1 دسترسی 16
2-8-2 آسایش محیطی 16
2-8-2-1 نور 17
2-8-2-2 نوع نور موردنیاز 19
2-9 مکان یابی و شرایط انتخاب زمین 20
2-9-1 سازگاری 20
2-9-1-1 سازگاری موقعیت مکانی 20
2-9-1-2 کاربری های سازگار – ناسازگاری موقعیت مکانی 20
2-9-2 مطلوبیت 21
2-9-2-1 شرایط محیطی 21
2-9-3 ظرفیت 22
2-10 ایمنی واحدهای آموزشی 22
2-10-1 ایمنی در مقابل سوانح طبیعی 22
2-10-2 ایمنی در مقابل سوانح غیرطبیعی 23
2-10-3 ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه 23
2-11 سرانه فضاهای محوطه 24
2-11-1 صف جمع و تفریق 24
2-11-2 فضای بازی و ورزش 24
2-11-3 فضای سبز 24
2-11-4 فضای توقف وسایل نقلیه 24
2-11-5 فضاهای ارتباطی غیرمفید 25
2-11-6 فضاهای ارتباطی 25
2-12 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزش یک طبقه 25
2-13 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزشی بالای یک طبقه 25
2-14 نگاهی به ویژگی های اقلیمی منطقه مورد مطالعه و رابطه آن با موضوع تحقیق 25
2-14-1 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزشی 25
2-14-2 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان 26
2-14-3 ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب 26
2-14-4 فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 27
2-14-4-1 تابش آفتاب حرارت 28
2-14-4-2 تشخیص مواقع گرم و سرد یک محل 28
2-14-4-3 تأثیر زوایه تابش 28
2-14-4-4 تاثیر سایه بان ها 29
2-14-4-5 باد 30
2- 14-5 تهیوه موردنیاز در اقلیم معتدل و مرطوب 30
2-14-6 بارندگی و رطوبت 31
2-14-6-1 راه های نفوذ رطوبت به ساختمان 31
2-14-6-2 نفوذ آب باران 32
2-14-6-3 تعرق 32
2-14-7 روش های بهره وری از عناصر اقلیمی در کیفیت ساختمان های آموزشی 33
2-15 اصول و قوانین در ساخت و سازهای ساختمان های آموزشی در اقلیم معتدل و مرطوب 34
2-15-1 نیازهای حرارتی 34
2-15-2 جهت استقرار ساختمان 34
2-15-3 فرم کالبدی و سازماندهی پلان 34
2-15-4 اندازه پنجره ها و سایبان 35
2-15-5 مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی 35
2-15-6 سیستم مکانیکی 35
2-16 سوابق تحقيق 40
منابع



مقدمه
به منظور رسیدن به اهداف پژوهشی به بررسی استانداردهای ارایه شده درخصوص فضاهای آموزشی و بکارگیری ویژگی های اقلیمی در طراحی فضاهای آموزشی پرداخته شده است. در این بررسی ابتدا به موارد و اصولی که باید در برنامه ریزی فضاهای آموزشی موردتوجه قرار گیرد اشاره شده و سپس به بررسی مطلوبیت زمین مدرسه و ضوابط مکان یابی و به دنیال آن باو توجه به نوع اقلیم و به کارگیری اصول طراحی اقلیمی مبادرت گردیده است.

2-1- برنامه ریزی فضاهای آموزشی
برنامه ریزی فضاهای آموزشی شامل چهار مرحله به شرح زیر است :
الف : تشخیص
ب : تحقیق و توسعه
ج : طراحی و سازماندهی
د : اجراء
الف – تشخیص
در این مرحله باید با استفاده از روش های مختلف گردآوری اطلاعات، گزارشی از وضع موجود ساختمان های آموزشی از لحاظ میزان استفاده، ظرفیت و کیفیت تهیه شود. یعنی باید مشخص شود که از کدام مدارس بیشترین و از کدامیک کمترین استفاده به عمل آید. کدام یک از فضاهای آموزشی در ابتدا برای مدرسه ساخته شده و کدام یک در آغاز برای استفاده های آموزشی بنا شده است و میزان مطلوبیت آنها در مقایسه با استانداردهای ملی در چه حدی است. همچنین باید از محل استقرار مدارس، وضع آب و هوای محل، استقرار مدارس و نیز عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل، تند باد و طوفان بر فضاهای آموزشی اطلاعات گسترده ای گردآوری نمود.
ب- تحقیق و توسعه
در این مرحله هم باید راه های مطلوب تأمین فضاهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد و هم اصلاح جنبه‎های کیفی آموزشی مدنظر باشد. یعنی باید تحقیق درخصوص فضاهای آموزشی راه گشای اعتلای کیفیت آموزش و بهبود شرایط یادگیری باشد.
ج – طراحی و سازماندهی
به دنبال گردآوری اطلاعات درباره وضع موجود فضاهای آموزشی و انجام تحقیق به منظور دستیابی به استانداردهای موردنظر و بالاخره اطلاع از نیازها، برنامه ریزان باید به گونه ای واقع بینانه و با توجه به امکانات و منابع موجود، برنامه های تأمین فضاها را طراحی و سازماندهی کنند. و در این مرحله آنها باید اهداف سالانه معینی و اولیت ها را با توجه به شرایط هر منطقه مشخص و راه های مختلف به اهداف را مورد بررسی قرار داد.
د – اجراء
آخرین مرحله برنامه ریزی و تأمین فضاهای آموزشی مرحله اجرا می باشد. در اولین گام از این مرحله باید براساس معیارهایی که در مرحله تحقیق و توسعه مشخص شده است؛ محل مدرسه را شناسایی کرد. مثلاً در انتخاب محل باید به ضوابطی چون نزدیکی آن به محل سکونت شاگردان، دوری از مراکز صنعتی و محیط های آلوده، سیل ها، رودخانه ها و. . . توجه شود و گام دوم باید معلمان را نسبت به برنامه ی تأمین فشاهای آموزشی توجیه کرد. هدف از توجیه آنها این نیست که فقط اطلاعاتی درباره نوع و تعداد کلاس ها در اختیار آنها گذاشته شود. آنها حتی باید از فعالیت های آموزشی که در هر کلاس و براساس استانداردهای آموزشی اطلاع حاصل کنند. و با کلیه معیارهایی که لازم است در ساختن بناهای آموزشی مراعات شود، آشنا شوند.
بالاخره در گام آخر باید از معلمان خواست که در طراحی نقشه ی ساختمان، ضوابط و استانداردهای موردنظر را منظور کنند. به علاوه باید از آنها خواست تا به جای یک نقشه چند نقشه را تهیه کنند تا نقشه‎ای که پیاده کرد آن با توجه به سقف منابع مالی عملی است، انتخاب شود.
تأمین منابع و امکانات مادی و تکنولوژیک
یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش کم توجهی به وسائل و امکانات آموزشی است. اگرچه بخشی از این بی توجهی مربوط به عدم بودجه و یا توان اقتصادی است، ولی روی هم رفته آموزش و پرورش و مدیران آموزشی به جنبه های عملی و کاربردی آموزش عنایت زیادی ندارند. اگر یادگیری ملازم با استفاده از امکانات وسائل و دستگاه ها باشد، از دو جهت امکان دارد عمیق و اثربخش باشد.
اولاً، درصد یادگیری از طریق حس بینایی با مقایسه با سایر حس ها به مراتب زیاد است. تحقیقات نشان می‎دهد که یادگیری از طریق حس بینایی 75 درصد، حس شنوایی 13 درصد، حس لامسه 6 درصد، حس بویائی 3 درصد و حس چشایی 3 درصد است پی چنانچه آموزش با نشان دادن اشیاء و کاربرد و مسائل از طریق مشاهده باشد، نتیجه بهتری بدست می دهد.
ثانیاً، آموزش می خواهد دانش آموزان را با واقعیت ها و دنیای واقعی آشنا کرده و نهایتاً فرد را برای زندگی در آنها آماده سازد. مادم که ما بطور ذهنی از ماشین و طرز کار آن سخن می گوییم، نباید از فارغ التحصیل خود انتظار داشته باشیم که آن را بطور عملی و بدون اشکال بکار بیندازد کشورهایی که از آموزش و پرورش پیشرفته برخوردارند، قبل از هر اقدامی، ابزار و امکانات آموزش را فراهم می کنند و به جنبه های عملی و کاربردی آموزش ها اهمیت بیشتری می دهند.
متأسفانه آن دسته از مدارس ما که آزمایشگاه و امکانات نیز دارند از امکانات خود آن چنان که باید بهره کافی نمی برند.
بررسی ها و پژوهش هایی که نشان می دهد مواد و تجهیزات آموزش در موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد، نتایج زیر را نشان می دهد.
1. این موارد و تجهیزات تفکر و پیدایش مفاهیم و پایداری را ملموس می سازد.
2. سبب جلب توجه و افزایش علاقه دانش آموزان می شود.
3. سبب کسب تجربه های عینی و واقعی و حقیقی در فراگیران می شود.
4. بر سرعت، اثربخشی و پایداری یادگیری افزوده می شود.
5. یادگیری برخی از پدیده ها و واقعیت ها که در شرایط معمولی امکان پذیر نیست را ممکن می سازد.
منابع مادی و تکنولوژیک را می توان به فضا ها و مواد و تجهیزات آموزشی تقسیم کرد که هر دوی آنها در کنار نیروی انسانی از اهمیت برخوردار هستند. (محسن پور، 77)


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تحقیق فضاهای آموزشی و فرهنگی همساز با اقلیم_1585645095_12600_3418_1403.zip0.13 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت