فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری مدیریت زمان دارای 142 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مقدمه 17
ماهیت و مفهوم زمان 18
تاریخچه مختصر از زمان 20
مفهوم مدیریت زمان 24
مبانی نظری مدیریت زمان 24
مفهوم نوجواني 40
نوجوانی و رشد آن در مکتب اسلام 40
نوجوانی و رشد آن در نظریههای معاصر 42
نظریههای رشد نوجوانی 44
ویژگیهای نوجوانی 60
جوانی 63
جوانی و رشد آن در اسلام 63
جوانی و رشد آن در نظریههای معاصر 64
شرایط زیستی ـ غریزی جوانی 66
شرایط ذهنی جوانی 67
شرایط روانی جوانی 68
شرایط عاطفی و اخلاقی جوانی 69
ویژگیهای رشد جوانی 72
رشد اجتماعی و اخلاقی 75
ویژگیهای تفکر دوره جوانی 76
مفهوم روانشناختی مدیریت زمان 80
اصول مدیریت زمان 84
دیدگاههای مدیریت زمان 85
تکنیکهای مدیریت زمان 86
قوانین مرتبط با مدیریت زمان 91
نسلهای مدیریت زمان 93
عوامل اصلی در عدم استفاده بهینه از زمان 95
عوامل اتلاف وقت 99
مباني نظري رسانه 105
پیشینه تحقیق 114
تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون مدیریت زمان 115
تحقیقات انجام شده در سایر کشورها پیرامون مدیریت زمان 122
جمع بندي ادبيات و پيشينه تحقيق 130
منابع
مقدمه
بررسی مسائل در خصوص نوجوانان و جوانان به عنوان نسل مولد و آیندهساز جامعه، همواره مدنظر کارشناسان و صاحبنظران بوده است. این مرحله از زندگی، معرف تغییر عمیقی است که نوجوان و جوان را از کودک جدا ساخته و کاملاً دگرگون میسازد. علم مدیریت زمان از جمله علوم رفتاری است که حدود 300 سال قدمت دارد. پرداختن به روشها و فنون این علم بدون توجه به مباني نظري و پژوهشهاي انجام شده در اين حوزه نمي توان قانع کننده باشد. مدیریت زمان برای نوجوانان و جوانان یکی از مسائل مهم و جدی میباشد. به همین خاطر پژوهشگران را به این سو سوق داده که نوجوانان وجوانان برای استفاده بهینه از زمان خود چگونه رفتار خواهند کرد و البته در خصوص مدیریت زمان نوجوانان و جوانان پژوهش زیادی انجام نشده است. در این فصل مرور و بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین در زمینه موضوع مورد تحقیق صورت میگیرد. نحوه ارائه مطالب به این شکل است که مباحث نظری زمان، مدیریت زمان، نوجوانان و جوانان، همچنین مفهوم روانشناختی مدیریت زمان، مفاهیم کلیدی مدیریت زمان، اصول مدیریت زمان، قوانین مرتبط با مدیریت زمان، عوامل اتلاف زمان، راههای استفاده بهینه از زمان، فواید مدیریت زمان،مباني نظري رسانه و نتايج تحقیقات انجام شده در داخل کشور و خارج از کشور ارائه خواهد شد.
ماهيت و مفهوم زمان
ماهيت "زمان" يکي از بزرگترين رازها و پرسشهاي مردمان باستان بوده است. پرسشي که هنوز هم پاسخي براي آن يافت نشده است. عليرغم دستاوردهاي علمي بشر در سدههاي گذشته، هيچگونه پيشرفتي در زمينه درک مفهوم زمان و تعريفي از آن به دست نيامده است.
بحث از زمان به صورت مستقل براي فلاسفه يونان باستان مطرح نبوده است؛ پي بردن به چگونگي تشکيل جهان و شناسايي عناصر اوليه تشکيل دهنده آن و نيز واحد يا کثيربودن پديدهها موضوعات اساسياي بودند که ذهن متفکران يونان باستان را به خود مشغول ميکردند. (موسوي کريمي، 1389)
واژه زمان در زبان پارسي و عربي مشترک است؛ در زبان پهلوي Zaman، در ايران باستان jemana و در سرياني zabana آمده است. قرنها پس از ظهور زرتشت اولين بار به خداي زمان در بين ايرانيان اشاره ميشود. هم چنين برخي از محققين معتقدند خداي زمان از خدايان قديم آرياييهاست. (ابراهيمي، 1373).
امروزه در زبان فارسي ميگوييم وقت طلاست. در زبانهاي ديگر نيز تعبيرهاي متفاوتي چون وقت الماس است، وقت جواهراست، بکار رفته است. اما ارزش زمان بيش از طلاست و قابل مقايسه با آن نيست. ارزش والايي که وقت دارا است بايد به گونهاي شايسته و بايسته از زمان در دسترس استفاده نمود.
بسياري از افراد ادعا ميکنند که وقت آنها به هدر نميرود و ابراز ميدارند که: "من خيلي سازماندهي شده کار ميکنم، ميدانم کجا ميروم، ميدانم چکار ميکنم و ...." اين گروه از افراد در اقليت هستند زيرا زمان، با ارزشترين منبعي است که در اختيار انسانها قرار دارد و تمامي منابع ديگر به شرط وجود زمان، ارزش مييابند و به دليل همين ارزش و اهميت، توجه به زمان در بسياري از فرهنگها و زبانهاي مختلف تکرار شده است. زمان بسيار با ارزشتر از پول است و به همين دليل اين سرمايه بايست بسيار دقيق بکار گرفته شود. ما هنگامي قادر خواهيم بود برداشت درستي از زندگي بر روي کره زمين داشته باشيم که بتوانيم وقت معيني براي زندگي در اين کره خاکي بدست آوريم.
خيلي از مردم نسبت به روزهاي بدون بهرهوري و بيحاصل خود بيتفاوت هستند در حالي که همگي ما مايل هستيم کارهاي بسياري را در يک روز انجام دهيم، ولي معلوم نيست کارهايمان چقدر ارزش داشته و بر چه اساسي اولويتبندي شدهاند و چقدر وقت بايد صرف آنها کنيم. مثلاً گاهي اوقات براي گرفتن يک جوراب يا ارسال يک نامه بيشتر از اهميت آن موضوع وقت صرف ميکنيم.
زمان برخلاف ساير منابع مثل پول، تجهيزات و چيزهاي ديگر ثابت است و ما نيتوانيم بيشتر از آنچه که هست ايجاد کنيم؛ اگر کاري را که ما انجام ميدهيم متناسب با زمان نباشد تنها کاري که ميتوانيم انجام دهيم اين است که مقدار کار را تغيير دهيم و اين کار همان "مديريت زمان" است.
زمان از منابع ارزشمند، محدود و البته غيرقابل جايگزين در اختيار بشر است. اين منبع، قابليت ذخيره شدن را ندارد. از اين رو مديريت زمان، اهميت يافته و مورد توجه جدي است. (صفا، 1389)
برايان پوسر (2002) ميگويد نکته مهم در مورد زمان، جهت آن است که به طور مستقيم از گذشته به طرف آينده است. يکي از فيلسوفان يونان باستان گفته است که هرگز دوبار در يک رودخانه شنا نميکنيم يعني زندگي دائماً در شرف آغاز است مانند فصلها و سالها.
نوع تلقی از زمان در میان جوامع مختلف، یکی از شاخص ها و معیارهایی است که از طریق آن میتوان درباره ماهیت و کارآمد بودن زمان، در رشد و بالندگی آن جامعه قضاوت کرد. زمان در بعضی از جوامع یک مقوله خطی و ساده و در بعضی از جوامع یک مسئله غیرخطی و پیچیده است. این تعبیر از زمان بر نحوه استفاده و عملکرد افرادی که در چارچوب ارزشهای آن جامعه قرار دارند تأثیر میگذارد.
درباره تلقی از زمان سه نوع زمان را میتوان نام برد:
الف: حال مدار: در این نوع زمان، زمان تقریباً وجود ندارد و آینده نادیده گرفته میشود و هر چه هست، اکنون است که در آن قرار داریم.
ب: گذشتهمدار: در این نوع زمان، تلاش میشود تا سنتهای کهن را احیاء و این سنتها را در زمان حال حفظ کنند و در واقع حال ادامۀ گذشته میشود.
ج: آیندهمدار: در این نوع از زمان، همواره یک مطلوب وجود دارد که سعی میکنند آن را به دست آورند، عموماً مردمانی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی دست یافتهاند در این چارچوب به زمان مینگرند. (موذن جامی ، 1381).
تاريخچه مختصر از زمان
در اروپاي قرون وسطي، کليسا زمان را تنظيم ميکرد و قوانيني درباره کارهايي که ميتوان يا نميتوان در روز خاصي داد وضع ميکرد؛ قوانين مذهبي زمانهاي معيني از روز را براي نماز خواندن تعيين ميکرد. گرچه اولين ساعتهاي مکانيکي حدود قرن 13ميلادي ساخته شد (پيش از آن به طور گسترده از ساعتهاي آبي و شني استفاده ميشد)، اما از آنها براي قرنها فقط براي مجسمههاي تزييني استفاده ميشد؛ حتي اشخاص مهمي چون ساموئل پينر که يک مقام دولتي قرن 17 بود اوقات روزانه خود را با ساعت خورشيدي يا ناقوس کليسا تنظيم ميکرد. (ظهوريان، 1389 ،ص52)
مفهوم نوين زمان در پي اعتراضات پيوريتنها به تقويم کشيشهاي کاتوليک رم شکل گرفت؛ نظر آنها يعني شش روز کار در هفته و يک روز استراحت عمدتاً تا پايان قرن 17 مورد قبول عامه بود. با توجه به عقيده مردم شناسان، شکارچيان عصر سنگ ميتوانستند با يک هفته کار 15 ساعته به راحتي امور خود را بگذرانند، اما اين فقط مربوط به گذر زمان بود تا مردم متوجه شوند که صرف زمان بيشتر ميتواند موجب پاداشهاي بيشتري شود. همانطور که تمدن پيش ميرفت به همان ترتيب طول هفته کاري افزايش يافت. (لوئيس، ترجمه روح شهباز، 1388)
در قرن 19 صاحبان کارخانهها به طور روز افزوني به زمان توجه پيدا کردند و آن را به مثابه عنصري همسنگ پول ميشناختند؛ تا آن موقع مردم عادي خود را درگير چنين جزئياتي نميکردند؛ براي 150 سال ساعتها وجود داشت اما در خانه بيشتر کارگران ساعتي نبود که به همراه خود داشته باشند و کنترل وقتکاري، دلبخواهي بود، اما اين شيوه مورد پسند صاحبان کار نبود، آنها ميخواستند حداکثر بهره را از کارگرانشان بگيرند تا حداکثر بازده را از کارخانههايشان کسب کنند ،چون ماشينها محتاج افراد زيادي براي کار انداختن آنها بودند، همه بايد همزمان در محل حضور داشتند، همين موضوع در طول قرن بحرانهاي متعددي بوجود آورد. (شيشهبر اصفهاني، 1387)
پیشینه و مبانی نظری مدیریت زمان_1529774491_12727_3418_1041.zip0.16 MB |