خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان

پیشینه و مبانی نظری اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان دارای 182 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

اختلال مربوط به كمبود توجه (بيش فعالي) 12
نشانه هاي كمبود توجه – بيش فعالي دركودكان 12
عوامل مؤثر در بروز بيماري 21
شيوع 25
بيش فعالي و رابطه آن با جنسيت 26
سبب شناسي 27
خصوصيات باليني (ADHD) 28
درمان 30
دارو درماني 31
رفتار درماني 34
روشهاي عامل سنتي 34
بازي چيست؟ 36
عوامل مؤثر در بازي 37
تأثير جنس 37
تأثير هوش 38
تأثير سن 39
تأثير محيط 39
بازي واهميت آن 40
ارزشهاي بازي 41
انواع بازي از ديدگاه پياژه 43
بازي تمريني 43
انواع بازيهاي تمريني 45
بازي نمادين 46
مراحل بازيهاي نمادين 47
انواع بازيهاي نمادين 48
بازي با قاعده 51
نظريه هاي مربوط به بازي 52
نظريه‌ي انرژي اضافي يا مازاد 52
نظريه‌ي پيش تمرين 53
نظريه‌ي استراحت و رفع خستگي 53
نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي اجدادي 54
نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي غريزي 55
نظريه‌ي جبران 55
نظريه‌ي اصل لذت 56
كاتارسيس 56
ديدگاه دكرولي درمورد بازي 57
ديدگاه فروبل 58
ديدگاه ژان شاتو 58
ديدگاه پرز 59
ديدگاه اشترن 60
ديدگاه شارلوت بوهلر 60
ديدگاه هارلوك 61
ديدگاه اسپادگ 62
طبقه بندي پارتن براساس ميزان درگيري اجتماعي 64
طبقه بندي لوون فلد 66
بازيها از نظر اجرا 66
اسباب بازي 68
ويژگي هاي اسباب بازي 69
انواع اسباب بازي 70
ارزش درماني بازي 76
بازي درماني چيست؟ 77
بازي درماني از نظر روش شناختي موضوع 78
انشعاب بازي درماني براساس نظريه روانكاوي 79
بازي درماني فعال 79
بازي درماني غيرفعال 80
بازي درماني گروهي 81
مفاهيم و نظريه هاي بازي در قرن بيستم 82
اتاق بازي درماني 90
شن بازي درماني و تاريخچه آن 91
اهميت شن در تكنيك دنيا 99
گستره‌ي نظريه كاف درشن بازي 104
فرآيند بهبودبخشي و درمان شن بازي 106
قدرت درماني شن بازي از ديدگاه يونگ 108
تعبير وتفسير با تأخير 110
از رمز درآوردن سيني هاي شن 113
كودك از بازي با شن چه چيزهايي ياد مي گيرد؟ 115
مراحل رشدي پياژه در شن بازي كودكان 119
مروري بر تحقيقات انجام شده 125

منابع


اختلال مربوط به كمبود توجه (بيش فعالي)
كودكان از لحاظ فعاليت هاي حركتي با يكديگر تفاوت دارند. ممكن است همه كودكان به نظر بزرگسالان بيش فعال باشند ولي به نظر مي رسد كه بعضي كودكان هرگز از حركت باز نمي ايستند. آنان درسنين پيش از دبستان بدون اين كه هدفي داشته باشند بدون وقفه مي دوند، بالا ميروند و مي خزند وقتيكه بزرگتر مي شوند ناتواني مشخصي براي آرام نشستن نشان داده و بطور افراطي تمايل به بيقراري دارند. يك مشاهده گر مي تواند دريابد كه آنها بيش از كودكان ديگر فعال بود وفعاليتشان كيفيتي بي هدف و تصادفي دارد (آزاد 1380 ص 74).
نشانه هاي كمبود توجه - بيش فعالي دركودكان
اين علائم از سه جنبه مورد بررسي قرار مي گيرند.
الف) كمبود توجه
1-عدم توانايي درتمركز و توجه كافي هنگام انجام كارها و فعاليت هاي روزانه
(مثل: انجام تكاليف درسي و وظايف خانگي)
2-احتمال ابتلا به مشكلات شنوايي
3-بي توجهي به سخنان سايرين
4-ناتواني در پيروي از فرمان ها و دستورالعمل ها
5-ناتواني درطبقه بندي وسازمان دادن امور
6-عدم تمايل به انجام كارهايي كه نيازمند فعاليت فكري و تمركزند.
7-گم كردن مداوم اشياء اسباب بازيها و وسايل مدرسه
8-فراموشي در انجام فعاليت هاي روزانه
9-حواس پرتي
10-داشتن رفتارهاي تكانشي
11-ناتمام گذاشتن كارها
ب)بيش فعالي
1-ناتواني درآرام نشستن
2-دويدن، پريدن، جهيدن و بالارفتن هاي بيش از اندازه از ميزو صندلي هاي اتاق
3-ناتواني درانجام بازي هاي ملايم وآرام
4-پرجنب و جوشي زياد هنگام انجام كارها
5-تند صحبت كردن مقطع كردن سخنان ديگران
6-شتاب درپاسخ دادن به سوالات (قبل از آن كه تمام سوال خوانده شود) و پاسخ‌دهي نامناسب
7-بي صبري
8-داشتن خوابي ناآرام
9-نياز به مراقبت و نگهداري درمقابل خطرها و حوادث
پ) نوع تركيبي (كمبود توجه - بيش فعالي )
داشتن علائم كمبود كمبود توجه - بيش فعالي بطور همزمان
درنظر داشته باشيد كه كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه - بيش فعالي بطور غيرعمدي و كاملاً ناخودآگاه اين علائم را از خود نشان مي دهندو هيچ كنترلي بررفتار و اعمال خود ندارند (سلحشور 1384 ص 42).
ازطرفي رفتارهاي شتاب آميز كودك هيچ ارتباطي به استرس و تنش هاي روزانه كودك ندارد . براي مثال كودكاني كه تجاربي از طلاق والدين، جابجايي در خانه و مدرسه، بيماري يا فوت يكي از آشنايان دارند، اغلب دچار اضطراب و پريشاني هاي فكري –حركتي مي شوند. اما كودكان بيش فعال به رغم اين كه هيچ يك از اين تجارب و تنش ها را درزندگي خود نداشته اند، دچار علائم و ناهنجاري هاي رفتاري اند. گروهي از پژوهشگران معتقدند كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه - بيش فعالي در دوران خردسالي به ندرت لبخند مي زنند، تغييرات خلقي آشكار دارند و مشكلاتي در زمينه خواب و رفتارهاي ناهماهنگ با شرايط ازخود نشان دهند (وادل 1984).


عوامل مؤثر در بروز بيماري

به رغم تحقيقاتي كه تا كنون صورت گرفته است، پزشكان و پژوهشگران نتوانسته اند دلايل خاصي براي بروز اين اختلال دركودكان شناسايي و معرفي نمايند. آنان تنها به اين نكته اشاره كرده اند كه شماري از عوامل ژنتيكي و محيطي به همديگر تأثير مي گذارند و موجب بروز اختلال كمبود توجه – بيش فعالي دركودك ميشوند. براساس يافته هاي پژوهشگران بيش فعالي مي تواند منشأ ارثي داشته باشد زيرا بيش از نيمي از خواهر و برادرهاي بيش فعال تاريخچه اي مشابه داشته اند، درحالي كه فقط در 15 درصد از موارد، خواهر و برادرهاي ناتني دچار بيش فعالي بوده اند. علاوه بر آن مطالعات گوناگوني كه برروي دو قلوها انجام شده است. صحت اين ادعا را ثابت مي‌كند (سافر و كراگر 1988).

گروهي از مطالعات نيز احتمال بيماري يا ضايعه‌ي عصبي را علتي براي بروز بيش فعالي در كودكان مي دانند. براساس پژوهش هاي اين دسته از محققان 50-30 درصد از كودكان بيش فعال داراي نوارهاي مغزي EEG غيرطبيعي اند. تحقيقات ديگري كه درسالهاي اخير درباره‌ي اين اختلالات صورت گرفته است، نشان مي دهد كه حساسيت بيش از اندازه به مواد شيميايي و بعضي از غذاها نيز مي تواند موجب بروز بيش فعالي دركودكان شود (فين گلد1975)

سافر (1973) رفتار بيش فعالي را ارثي دانسته 50 درصد از خواهرها و برادرهاي كودكان بيش فعال تاريخچه اي كه نشان دهنده‌ي بيش فعالي است داشته اند درحاليكه وجود اين بيماري درخواهر و برادرهاي ناتني فقط 14 درصد بوده است (آزاد 1380 ص 77).

ازجمله مهمترين تحقيقاتي كه اخيراً در زمينه علل بروز اين اختلال در كودكان صورت گرفته است، ميتوان ازسه تحقيق نام برد (تاي نن 2005).

1-برخي از پژوهش ها نشان مي دهند كه مغز كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي 10-5 درصد ازمغز كودكان سالم كوچكتر است.

2-پژوهش هاي ديگري بر نقش سيگار كشيدن ها در دوران بارداري در احتمال بروز اين اختلال دركودك تاكيد مي كنند. از ديگرناراحتي هاي كودكان كه در ارتباط با سيگار كشيدن مادر بوجود مي آيند، ميتوان از نارساييهاي رشدي، كم وزني و صدمات مغزي نيز نام برد.

3-دسته اي ديگر از تحقيقات، برتأثير تماشاي زودهنگام تلويزيون ونقش آن برميزان فعاليتهاي اين كودكان تاكيد دارد. به همين دليل انجمن روان پزشكان امريكا به والدين توصيه مي كنند كه به هيچ عنوان كودكان زير دو سال را جلوي تلويزيون، كامپيوتر و ... ننشانند و به كودكان بالاي دو سال هم اجازه ندهند كه بيش از حداكثر 2 ساعت درطول روز تلويزيون تماشا كنند (سلحشور 1384 ص 44).

گروهي ديگر از تحقيقات نشان ميدهند كه 45 درصد از كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه-بيش فعالي حداقل به يك اختلال ديگر نيز مبتلا هستند (افورد1991).

مهمترين اختلالاتي كه معمولاً بابيش فعالي كودكان توأم مي شوند، عبارتند:
(تاي نن 2005)

الف) اختلالات اضطرابي: تقريباً 25 درصد كودكان پيش فعال، علائمي از اختلالات اضطرابي از خود نشان ميدهند. اين علايم عبارتند از : ترس، وحشت، پريشاني، نگراني هاي شديد و ... ، كه اغلب با علائم جسماني متنوعي مثل شدت ضربان قلب، حالت تهوع، درد معده، سرگيجه و سردرد همراه مي شود. ديگر اختلال اضطرابي كه بطور معمول با بيش فعالي –كم توجهي كودك همراه مي شود. اختلال وسواس فكري-عملي، سندرم تارت، تيك هاي عصبي، تيك هاي گفتاري و اختلالات زبان است.

ب)اختلالات خلقي: تقريباً 18 درصد كودكان مبتلا به بيش فعالي، تجاربي از افسردگي داشته اند. آنها ممكن است احساس انزوا، ناكامي و كاهش عزت نفس كنند چنانچه مدرسه مي روند، با افت تحصيلي و كاهش روابط دوستي و اجتماعي روبرو مي‌شوند.

پ) ناتواني هاي يادگيري: نزديك به 25-20 درصد كودكان بيش فعال دچار ناتواني هاي يادگيري اند. رايج ترين اين اختلالات ناتواني در خواندن و نوشتن است. هرچند كودكان بيش فعال الزاماً دريادگيري ناتوان نيستند، اما چون قدرت توجه و تمركز آن ها كاهش يافته است. درانجام وظايف درسي- مدرسه اي خود دچار مشكلات فراواني مي شوند. توجه داشته باشيد كه اگر كودك بيش فعال داراي اختلال حاد ديگري است، حتماً مراتب را به پزشك متخصص گزارش دهيد تا او متناسب با اختلال مضاعف او درمان كامل تري تجويز كند.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان_1530296802_13076_3418_1178.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت