خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری فلسفه آموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد

پیشینه و مبانی نظری فلسفه آموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری فلسفه آموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد دارای 143 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

2-1- مقدمه............................................................................................................................

2-2- مبانی نظری.....................................................................................................................

2-3- فلسفه‌اموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد شده.................................................

2-4 –منابع برنامه‌اموزش علوم در کشور ایران.......................................................................

2-5- اهداف كلي در برنامه قصد شده.....................................................................................

2-5-1- دانسته هاي ضروري در برنامه قصد شده..............................................................

2-5-2- مهارتهاي ضروري.................................................................................................

2-5-2-1- مشاهده..........................................................................................................

2-5-2-2-جمع آوري اطلاعات........................................................................................

2-5-2-3-برقراري ارتباط.................................................................................................

2-5-2-4-اندازه گيري....................................................................................................

2-5-2-5-كاربرد ابزار........................................................................................................

2-5-2-6-پيش بيني و فرضيه سازي.................................................................................

2-5-2-7- مفهوم تفسير يافته ها و نتيجه گيري ................................................................

2-5-2-8- طراحي تحقيق...................................................................................................

2-5-2-9 مهارت های ذهنی برنامه قصد شده ...................................................................

2-5-3- هدف هاي دانشي برنامه قصد شده........................................................................

2-5-4- نگرش هاي ضروري.............................................................................................

2-5-4-1- هدف هاي نگرشي در برنامه قصد شده............................................................

2-6- اهداف كلي و اهداف جزيي به تفكيك دروس..............................................................

2-6-1- چك ليست جمع بندی اهداف كلي و اهداف جزيي برنامه قصد شده ................

2-7 - ارزشيابي از ديدگاه برنامه قصد شده.............................................................................

2-8 - فعاليتهاي ياددهي -يادگيري از ديدگاه برنامه قصد شده...............................................

2-9- معلم از ديدگاه برنامه قصد شده.....................................................................................

2-10-مباني نظري مرتبط با برنامه درسی اجرا شده ...............................................................

2-11- از تمرکز تا عدم تمرکز در اجراي برنامه درسي..........................................................

2-12-هدف های‌اموزشی در برنامه درسي اجرايي.................................................................

2-12-1-ریشه های تعیین هدف های‌اموزشی...................................................................

2-12-2- شناخت و تدوین هدف های‌اموزشی.................................................................

2-12-3- طبقه بندی و تحلیل هدف های‌اموزشی در حیطه های یادگیری.......................

2-12-3-1-سطوح یادگیری در حیطه شناختی..................................................................

2-12-3-2-سطوح یادگیری در حیطه عاطفی....................................................................

2-12-3-3-سطوح یادگیری در حیطه روان حرکتی..........................................................

2-13- محتوای‌اموزشی در برنامه درسي اجرايي....................................................................

2 -14- روشهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی اجرایی....................................................

2-15- ارزشیابی در برنامه درسي اجراشده.............................................................................

2-15-1-ارزشیابی برنامه درسی تابع چه عواملی است؟.....................................................

2-15-2- جنبه های اساسی در ارزشیابی برنامه درسي اجراشده.........................................

2-15-3- مشارکت افراد در ارزشیابی از برنامه درسی........................................................

2-15-4-انواع الگوهای ارزشیابی.......................................................................................

2-16- پ‍ژوهش هاي مرتبط با متغيرها و عناصر برنامه درسی..................................................

2-16-1- پ‍ژوهش هاي مرتبط فعاليتهاي ياددهي يادگيري..................................................

2-17- آزمون تیمز ملاك بين المللي در ارزيابي برنامه درسي................................................

2-18-پژوهش هاي مرتبط با اهداف برنامه قصد شده علوم تجربي.....................................

2-19-پژوهش هاي مرتبط با روشهاي ياددهي- يادگيري برنامه‌درسي.................................

2-20- پژوهش هاي مرتبط با ارزشیابی اجراي برنامه‌درسی ..............................................

2-21- جمع بندی..................................................................................................................

منابع



-1- مقدمه

تقاضاهاي مختلفي از برنامه درسي درپي رشدروزافزون تكنولوژي وتغييرات سريع در جامعه به وجود آمده است. ودرصورتي كه اين مهم ازديدگاه برنامه ريزان ومربيان ومجريان ناديده گرفته شودوبه جريان قوي تغييرات توجه نشودخطرانحطاط برنامه ها و اجتماع راتهديد مي كند.عناصر برنامه درسی نیز به هیچ وجه ازقاعده تغییرات مستثنی نمی شوندوپیوسته درفرآیند تغییرمی مانند تا قابلیت پاسخگویی خود را به شکل متناسبی به دست آورند.عوامل متعددی تحت عنوان عوامل تعیین کننده که دارای نیروی بنیادی و اساسی هستندبربرنامه های درسی، اهداف ومحتوا تاثیرگذارندکه ازآن ها تحت عنوان مبانی برنامه ریزی یاد می شود.

در این فصل ابتدا دو مکتب فکری یا رویکرد دررابطه برنامه درسی وآموزش مورد توجه قرار می گیرد در ادامه مبانی نظری برنامه قصد شده وعناصر برنامه با مروري بر فلسفه برنامه قصد شده علوم تجربی و آن دسته از عوامل و نیروهای فلسفی تاثیرگذار برفرآیند تدوین اهداف و محتوای برنامه درسی مورد بحث قرار می گیرد. فلسفه تعلیم و تربیت واعتقاد برنامه ریز و همچنین فلسفه مسلط اجتماعی به عنوان جهت دهنده و تعیین کننده مقاصد اصلی معرفی می شود. سپس به منابع تدوین برنامه آموزش علوم تجربي در كشور ايران و نقش آموزش علوم تجربي، به عنوان يكي از مهم ترين سنگ هاي زير بناي توسعه پايدار اشاره می گردد.

مرور اهداف كلي و جزیی در برنامه قصد شده با معرفی سطوح طبقه بندی اهداف جزیی صورت می گیرد. ارزشيابي ازديدگاه برنامه قصدشده ومروری برفعالیتهای ياددهي-يادگيري ازديدگاه برنامه قصدشده والگوهایی که درکتاب معلم وکتاب درسی مورد اشاره واقع گردیده، مباحث بعدی را تشکیل می دهند.در ادامه مبانی نظری برنامه درسی اجرا شده وعناصر آن مورد بحث می باشد همچنین راهبردهاوسیاست های کشورهای موفق وشاکله برنامه درسی آنها بیان میگردد. ذکرپژوهشهایی درمورد عناصرموردبحث، مطالب پایانی پژوهش را تشکیل می دهد.


2-2- مبانی نظری

مربیان پیشرفت گرا از جمله دیویی، برنامه درسی را عبارت از تجربه های یادگیری کسب شده توسط دانش آموزان قلمداد می کنند و تصمیم گیری برای دانش آموزان توسط دیگران را مردود می شمارند و یا دست کم برای آن اهمیت ثانوی قایلند. به دیگر سخن از نظر این مربیان، حقیقت برنامه درسی چیزی جز تجربه های کسب شده توسط دانش آموز نیست که تنها پس از مواجه شدن با موفقیت و فرصت های یادگیری از قبل پیش بینی شده، یا بر آمده ازتصمیم مشترک معلم ودانش آموز (پدیده ای پس از وقوع ) قابل ترسیم است .

گوتک به نقل از پاک سرشت(1384) تعریف پیشرفت گرایان ازبرنامه درسی قصد شده را درواقع محصول ارزشیابی همه جانبه ازنتیجه رویارویی دانش آموزان با فرصتها وموقعیت های یادگیری می داند که طبعاً برای کلیه دانش آموزان نیز یکسان نمی باشد که نگاه سنتی سند مکتوب یا یک برنامه درسی آموزشی است اما با توجه به نظر پیشرفت گرایان به جای مرحله برنامه ریزی باید برمرحله ارزشیابی ازآموخته ها تاکید داشت و یک برنامه درسی تدوین شده باید عین برنامه درسی تجربه شده و برنامه درسی کسب شده باشد، اعم ازتجربه های منطبق برجهت گیری های از قبل پیش بینی شده یا تجربه های قصد نشده، آیزنرکوشش نموده است با ارائه تعریفی از برنامه درسی میان تعریف های معارض جمع و تلفیق ایجاد کند. ازنظروی برنامه درسی یک مدرسه یا یک درس ویا یک کلاس درس را می توان به عنوان مجموعه ای از وقایع از قبل پیش بینی شده دانست که به قصد دستیابی به نتایج آموزشی-تربیتی برای دانش آموزان در نظرگرفته شده اندو چهارویژگی برای تعریف خود ذکر می کند. این ویژگی ها نشان از قصد او در دستیابی به تعریف جامع تر و قابل قبولتر از دو تعریف سنتی و پیشرفت گرایانه در برنامه درسی دارد وعبارتند از:

(1) برنامه درسی مجموعه ای از تدابیر و وقایع را در بر می گیرد .

(2)برنامه درسی بنا به ضرورت با فعالیت برنامه ریزی همراه است هر چند منعطف وغیرمنطقی باشد

(3)سندبرنامه درسی باید آموزش-تربیتی باشدوریشه درچارچوب ارزشی یا اندیشه تربیتی داشته باشد.

(4) برنامه درسی با نتایج یادگیری سر وکار دارد و نه تنها با هدفهای از پیش تعیین شده بلکه در بر گیرنده مواردی جز هدفها و نتایج قصد شده می تواند باشد.

آیزنر به نقل از مهر محمدی(1383) معناهای متفاوتی را از برنامه درسی ارائه میدهد: معنای دیگر برنامه درسی، نظام برنامه ریزی درسی یا مهندسی برنامه درسی است که شامل اجزای سه گانة تولید یا تدوین، اجرا و ارزشیابی است ودامنه وسیعی از یک تا نه عنصر رادر برمی گیرد. برخی تصمیم گیران در باره یک عنصر، نتایج یادگیری و برخی دیگر محتوا را درحوزه کار برنامه ریزان درسی قلمداد کرده اند. کلاین نُه عنصر را که عبارتند از: هدفها، محتوا، فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس، مواد و منابع یادگیری، ارزشیابی، زمان، فضا و گروه بندی را به عنوان عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی معرفی می کند. رایج ترین دیدگاه در این زمینه، سند برنامه درسی یا یک برنامه خاص درسی می باشد که دربر دارندة تصمیم در خصوص چهار عنصر: هدفها، محتوا، روش و ارزشیابی است. موضوع عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی مورد مناقشه این حوزه است. موضوعهای مربوط به اندازه گیری و ارزشیابی در تمام مراحل و جنبه های فرآیند تغییرواجرا مطرح است.فرآیند اجرا نیز باید با استفاده از افراد ماهروخبره مورد صورت گیرد.بزعم هرگنهان و السون به نقل از سیف(1386) کلیه نظریه های برنامه درسی را درسه خانواده بزرگ سنت گرایان،تجربه گرایان مفهومی وبازنگران مفهومی تقسیم کرده اند.

.Klein.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری فلسفه‌اموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد_1555950585_14576_3418_1619.zip0.20 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت