خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط

پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط دارای 31 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

فصل دوم : مباني نظري تحقيق..................................................................................................12

2-1. مقدمه .......................................................................................................................................13

2-2. کیفیت زندگی............................................................................................................................13

2-3. قلمرو مفهوم کیفیت زندگی........................................................................................................15

2-4.کیفیت محیط..............................................................................................................................17

2-5. کیفیت محیط سکونت: مفاهیم و تعاریف...................................................................................18

2-5-1. مفهوم سکونت......................................................................................................................18

2-5-2. محیط سکونت......................................................................................................................19

2-5-3. کیفیت محیط سکونت...........................................................................................................19

2-5-4. شاخص­های کمی و کیفی واحد مسکونی..............................................................................20

2-6. رویکرد نظری............................................................................................................................22

2-6-1. رویکرد رضایت مندی و متغیرهای ارزیابی آن.......................................................................22

2-6-2. دیدگاه ادراکی.......................................................................................................................25

2-6-3. مدل کانتر: مولفه­های مکان....................................................................................................29

2-6-4. دیدگاه سیاست گذاران..........................................................................................................30

2-7. گسترش فیزیکی شهرها و ادغام روستاها....................................................................................32

2-8. روستاهای ادغام شده و کیفیت محیط آنها...................................................................................33

2-9. نتیجه گیری و ارایه رویکرد نظری پایان نامه...............................................................................33

منابع و مأخذ.......................................................................................................................................37



-1. مقدمه:

در اين فصل به منظور فراهم آوردن پشتوانه نظري تحقيق به تشريح مفاهيم و تعاريف پايه و رويکردهاي نظري مطرح در زمينه کيفيت محيط (مسکونی) خواهيم پرداخت. سپس مباحث مربوط به ادغام تبيين خواهد شد تا زمينه براي ورود به بحث کيفيت محيط در روستاهای ادغام شده در شهر فراهم شود که در نهايت منجر به ارائه رويکرد نظري تحقيق در آخر فصل مي­شود. اين فصل همچنين مبنایي براي روش­هاي تجزيه و تحليل اطلاعات در فصول بعدي خواهد بود.


2-2. کيفيت زندگي:

حیطه مربوط به کیفیت زندگی و سنجش آن شاید در هیچ زمانی به اندازه امروز وسیع نبوده است. اقتصاددانان، دانشمندان علوم اجتماعی و دولتمردان هر کدام از دیدگاه خاصی به این مقوله می­نگرند. این امر از آنجا ناشی می­شود که شاخص­های مربوط به کیفیت زندگی طیف وسیعی را در بر می گیرند که از تغذیه و پوشاک گرفته تا مراقبت­های بهداشتی، محیط اجتماعی و محیط مادی پیرامون را شامل می شود. اگر چه کیفیت زندگی در بعضی از منابع به سطح زندگی ترجمه شده است ولی سطح زندگی و پیشرفت مادی فقط یکی از پایه های کیفیت مادی زندگی را شامل می­شود. در واقع مفهوم کیفیت زندگی یک متغیر مرکب می­باشد که از چندین متغیر مرکب متأثرمی گردد. تغییر در سطح درآمد مردم، شرایط زندگی، وضع سلامت محیط، فشار روحی و روانی، فراغت، شادمانی خانوادگی، روابط اجتماعی و چندین متغیر دیگرنظیر آن به شکل مرکب کیفیت زندگی و تغییرات آن را تعییین می کند(جاجرمی و کلکته، 1385: 6).

واژه كيفيت در لاتين (qual) به معني چيزي و چه و quality به مفهوم چگونگي آمده و qolاز نظر واژه به معني چگونگي زندگي است و دربرگيرنده تفاوت­هاي آن است كه براي هر فرد منحصر به فرد بوده و با ديگران متفاوت است(كردزنگه، 1385: 20). اصطلاح كيفيت زندگي تا اندازه­اي مبهم است از يك سو كيفيت زندگي فردي به عنوان پنداشتي از چگونگي گذران فرد مطرح مي شود و از بعدي كلي­تر كيفيت زندگي موقعيت هاي زندگي حول يك عامل را شامل مي­شود. موقعيت­هایي نظير محيط پيراموني و يا فرهنگ در يك جامعه معين. كالمن در سال (1984) مي گويد كيفيت زندگي گستردگي و انبساط آرزو است که از تجارب زندگی نشأت می­گیرد. وینسید (1985) معتقد است كيفيت زندگي يك مفهوم بسيار ذهني و شخصي است كه معمولاً بر پايه خوشحالي و رضايت فرد با عواملي كه بر روي رفاه اجتماعي، رواني، جسمي، و عملكرد وي تاثیر مي­گذارد بنا مي شود. زان (1992) كيفيت زندگي را درجه رضايت در تجارب زندگي فرد می­داند وي ذكر مي كند كيفيت زندگي، شامل رضايت از زندگي در تصور از خود و فاكتورهاي اجتماعي و اقتصادي است. ليو سه رويكرد را در بررسي مفهوم كيفيت زندگي ارائه مي­دهد: 1- ­ارائه تعاريف مشخص از عناصر تشكيل دهنده كيفيت زندگي مانند شادكامي، رضايتمندي، ثروت، كسب زندگي. 2- ارائه تعريف از طريق بكارگيري انواع مشخصي از شاخص­هاي عيني و ذهني اجتماعي مانند توليد ناخالص داخلي، بهداشت، شاخص رفاه، شاخص آموزشي.3- ارائه تعريف مستقيم بر اساس تعيين متغيرها يا عوامل و مؤلفه­هاي موثر بر كيفيت زندگي و توجه به زمينه ها و شرايطي كه در آن سطح كيفيت زندگي تعيين مي شود. در تعريفي ديگر كيفيت زندگي به ميزاني از رضايت يا احساس رفاه مردم مربوط مي­شود كه در محيط معيني تجربه مي شود. گروه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني (1995) نيز كيفيت زندگي را به عنوان ادراك افراد از موقعيت شان در زندگي در متن نظام هاي فرهنگي و ارزشي كه در آن زندگي مي كنند و در رابطه با اهداف، انتظارات، استانداردها و علايق شان تعريف مي كند. به بيان ديگر رضايت از زندگي به عنوان مؤلفه اصلي كيفيت زندگي مورد تاكيد قرار می گیرد. آن گونه كه عبدي و گودرزي (1378) نشان مي­دهند در اين رابطه سه نوع رضايت از زندگي وجود دارد. 1- رضايت ناشي از برخورداري افراد از امكانات، 2- رضايت ناشي از ارتباط كه معطوف به روابط اجتماعي است، 3- رضايت ناشي از بودن اين كه ما هستيم در قضاوت ما از كيفيت زندگي مؤثر است. اين رضايت به معناي سر زندگي و كنترل بر زندگي خود در مقابل از خود بيگانگي مربوط مي شود. علاوه بر بررسي كيفيت زندگي به صورت مفهوم ذهني ممكن است اين مفهوم به منظور مشاهده اثرات تغييرات و سیاستگذاري­ها و اندازه و اهميت آن به طور عيني نيز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ميلز (1985) نشان مي دهد كه اصطلاح كيفيت زندگي معمولاً يا به عنوان برآوردهاي ذهني رضايتمندي و بهزيستي توصيف مي شود و يا به عنوان مجموعه­اي از ستانده هاي اقتصادي و اجتماعي كه توسط افراد يا گروه ها بدست آمده است. اما نوع سومي از كيفيت زندگي را كه مي توان مورد توجه قرار داد كه در آن كيفيت زندگي به عنوان مفهومي عيني و ذهني مورد بررسي قرار مي گيرد نه صرفا بر ستانده­هاي اقتصادي و اجتماعي بلكه بر دستاوردهاي سياست­ها و تاثیری كه افراد از آن مي­پذيرند تمركز مي­يابد. به عنوان مثال در همايش اسكاپ (1998) رويكردي رفاهي اتخاذ گرديده است كه كيفيت زندگي را معادل با ريشه كني فقر و بهبود استاندارهاي زندگي مي داند همچنين در يك چهارچوب تحليل سيستمي كيفيت زندگي به عنوان يك رهيافت، بر توانمندي افراد براي ارتقای قابليت­هايشان در رفع محدوديت، جهت دستيابي به اهداف سيستماتيك اشاره دارد. در اين رويكرد در واقع انسان محور توسعه قرار مي گيرد .ديويد فيليپس در تعريفي جامع كيفيت زندگي را در ابعاد فردي و جمعي مورد بررسي قرار مي­دهد كه در سطح فردي مؤلفه­هاي عيني و ذهني را شامل مي شود، لازمه كيفيت زندگي فردي در بعد عيني تامين نيازهاي اساسي برخورداري از منابع مادي جهت برآوردن خواستهاي اجتماعي شهروندان است و در بعد ذهني به داشتن استقلال عمل در 1- افزايش رفاه ذهني شامل لذت جويي، رضايتمندي، هدفداري، در زندگي و رشد شخصي 2- رشد و شكوفايي در مسير سعادت و دگر خواهي 3- مشاركت در سطح گسترده اي از فعاليت­هاي اجتماعي مربوط مي شود. كيفيت زندگي در بعد جمعي آن بر ثبات و پايداري محيط فيزيكي و اجتماعي، منابع اجتماعي درون گروهها و جوامعي كه در ان زندگي مي كنند شامل انسجام مدني، همكوشي، يكپارچگي، روابط شبكه هاي گسترده و پيوندهاي موقتي در تمام سطوح جامعه وهنجارها و ارزشها اعم از اعتماد، نوعدوستي و رفتار دگرخواهانه و انصاف، عدالت اجتماعي و برابري تاكيد دارد(Phillips: 2006, 242). فرانس (1996) با بررسي مقالات و مطالعات انجام شده در ارتباط با كيفيت زندگي، به لحاظ مفهومي كاربرد اين اصطلاح را در 6 حوزه 1- زندگي عادي 2- مطلوبيت اجتماعي3- شادكامي4- رضايت از زندگي5- دستيابي به اهداف مشخص و 6- استعدادهاي ذاتي شناسايي و دسته بندي مي­كند(افتخاری و همکاران، 1389: 33).


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط_1555661491_14801_3418_1865.zip0.33 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت