خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و استرس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و استرس

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و استرس دارای 60 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

2-1 مقدمه

2-2 مبانی نظری و ادبیات پژوهش

2-2-1 تاریخچه اضطراب

2-2-2 تاریخچه افسردگی

2-2-3 تعاریف و نظریه¬های اضطراب

2-2-4 تعاریف و نظریه¬های افسردگی

2-2-4-1 افسردگی از دیدگاه روان پویایی:

2-2-4-2 افسردگی از دیدگاه رفتار¬گرایان:

2-2-4-3 افسردگی از دیدگاه شناختی:

2-2-4-4 افسردگی از دیدگاه اجتماعی:

2-2-5 انواع اضطراب

2-2-5-1 اضطراب موقعیتی:

2-2-5-2 اضطراب خصیصه¬ای¬:

2-2-6 انواع افسردگی

2-2-6-2 افسردگی پنهان

2-2-6-3 افسردگی اتکائی

2-2-6-4 افسردگی رجعتی

2-2-6-5 افسردگی پس از زایمان

2-2-6-6 افسردگی نوروتیک

2-2-6-7 افسردگی عضوی

2-2-6-8 افسردگی علاقی

2-2-6-9 افسردگی ناشی از موفقیت

2-2-6-10 افسردگی ناشی از مصرف دارو

2-2-6-11 افسردگی در نتیجه پیری

2-2-6-12 افسرگی فصلی

2-2-6-13 افسردگی در دانشجویان

2-2-6-14 افسردگی در زنان

2-2-7 درمان افسردگی براساس نظریه یادگیری

2-2-8 انواع درمان¬های افسردگی

2-2-8-1 شناخت درمانی :

2-2-8-2 رفتار درمانی :

2-2-8-3 درمان بین فردی

2-2-8-4 روان¬درمانی تحلیل¬گرا

2-2-8-5 روان¬درمانی حمایتی

2-2-8-6 گروه درمانی

2-2-8-7 روان¬درمانی خانواده

2-2-9 تعریف کودکان استثنایی

2-2-9-1 تعریف آموزش و پرورش استثنایی

2-2-10 علل افسردگی معلمان زن :

2-2-10-1 معلمی سخت¬ترین شغل دنیا (مقدمه¬ای بر استرس معلمان زن)

2-2-10-2 نظم دانش¬آموزان فضا را مناسب¬تر می¬کند

2-2-10-3 هنر معلم فقط در آموزش نیست

2-2-10-4 معلمان زن با استرس¬های گوناگونی مواجه هستند

2-2-10-5 کنترل کلاس

2-2-10-6 برقراری ارتباط با دانش¬آموزان

2-2-11 استرس معلمان زن

2-2-11-1 نشانه¬ها و علائم استرس در معلمان زن

2-2-11-2 منابع استرس معلمان زن

2-2-11-3 ویژگی¬های شخصیتی و استرس

2-2-11-3 -1 مدیریت زمان

2-2-11-3-2 خود¬پی¬جویی

2-2-11-3-3 خود¬آرام¬بخشی

2-2-11-3-4 مثبت اندیشی

2-2-11-3-5 گشودگی

2-2-11-3-6 افزایش توانایی¬ها و مهارت¬ها

2-2-11-4 آثار تخریبی استرس شدید در تدریس

2-2-12 منابع شایع استرس

2-2-13 رابطه رضایت شغلی با استرس

2-2-13-1 مهار استرس با استفاده از رژیم غذایی

2-2-13-2 تأثیر خنده بر کاهش استرس

2-2-13-3 برخورد عملی با استرس

2-2-14 عصبانیت و راه¬های پیشگیری از آن

2-2-14-1 عصبانیت و راه¬حل آن

2-2-15 اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است

2-2-16 شخصیت تیپ آ

شخصیت نوروتیک

مدرسه سالم

2-2-17 افزایش روحیه کارکنان

2-3 پیشینه¬های پژوهش

2-3-1 پیشینه داخلی

2-3-2 پیشینه خارجی

منابع و مأخذ


2-1 مقدمه

امروزه اضطراب و دلواپسی برای میلیون­ها انسان به صورت مشکلی غیر قابل حل و خسته کننده در­آمده است، ولی باید در نظر داشت که نگرانی­ها همه مخرب نیستند و به کمک یک برنامه­ریزی دقیق می­توان آن ها را از بین برد .نگرانی مفرط یا به عبارت دیگر – دلشوره– یک بیماری روحی است که باعث می­شود سلامتی جسمی به خطر بیفتد. نگرانی­ها اغلب نتیجه تعبیر نادرست افراد از حقیقت است .ما می توانیم روح حقیقت­گرایی و واقع­بینی را به طرق مختلف در خودمان تقویت کنیم. روان­شناسان چنین معتقدند که: «هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فکر کرد».

اضطراب عبارت است از يک عامل ناشناخته و نا­معلوم که موجب پريشاني فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ­پريدگي مي­شود. در فرآيند اضطراب بر خلاف ترس طبيعي، يک عامل حقيقي ترس­آور يا خطرناک يا آسيب رسان وجود ندارد بلکه فقط به طور خودکار و ناخود آگاه ذهن آدمي دچار احساس خطر مي­شود و هرگاه ذهن در اثر تنش­هاي رواني و استرس­هاي عصبي و حوادث ناخوشايند و ناگواري که در زندگي مکرراً برايمان رخ مي­دهد از روال عادي خارج شود و حساسيت بيش از حد به رخداد­هاي آتي و احتمالي پيدا کند دچار اضطراب مي­شويم. علل پيدايش اضطراب عوامل وراثتي، تجربه­هاي تلخ سال­هاي گذشته و محيط ناآرام و عصبي است. اثرات مخرب آن بر تفکر باعث اختلال در تمرکز حواس مي­شود، قدرت تصميم­گيري و اراده را از انسان سلب مي­کند، او را بدبين مي­سازد و باعث مي­شود که انسان ديگر فرد مثمرثمر و سودمندي نباشد (کاپلان،2007، ص 988).

اختلال افسردگی اساسی یکی از شایع‌ترین تشخیص‌های روان­پزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده‌ و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود. افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند.

افسردگي و اضطراب از شايع ترين بيماري­هاي روان­پزشكي به شمار مي­رود. به­طور آماري از هر پنج زن، سه زن و از هر پنج مرد دو مرد در طول عمر دچار عارضه­ي افسردگي و اضطراب مي­شوند. اين بيماري­ها جزو بيماري­هاي مزمن و گاه ناتوان­كننده هستند كه در صورت عدم درمان باعث اختلال در عملكرد اجتماعي، فردي، شغلي و زناشويي بيمار مي­شوند. از جمله علايم شايع در بيماري افسردگي، كاهش سطح انرژي، احساس بي­حسي و ضعف، احساس يأس و نااميدي، عدم احساس لذت، انزوا طلبي، اختلال درتمركز و حافظه، اختلال در اشتها، وزن و خواب، اختلال در عملكرد جنسي، دل مشغولي با احساس گناه، خود سرزنش­گري و گاه خود­كشي است (طاهری،1388،ص24).

در مورد عارضه­ي اضطراب، بيمار در بسياري از مواقع با علايم جسمي مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تپش قلب، احساس تنگي­نفس، دردهاي قفسه­سينه با دردهاي جسمي بدون علت در اندام­ها، سر درد، بي خوابي، سرگيجه و سبكي در سر، تعريق، لرزش و مورمور شدن اندام­ها، عدم تمركز، اختلال حافظه، ناراحتي گوارشي به صورت احساس نفخ، يبوست و درد­هاي گوارشي و تكرر ادراري به پزشك مراجعه مي­كند.

بيماران مضطرب همچنين دچار علايم احساس لقمه در گلو، دلشوره، نگراني­هاي بدون علت و اختلال خواب، اشتها و عملكرد جنسي هستند. بسياري از اين بيماران به علت شكايات جسمي به كلينيك­هاي داخلي يا جراحي مراجعه مي­كنند و در مورد وضعيت خود دچار نگراني­هاي شديد هستند. بيماري­هاي اضطرابي شامل چندين اختلال هستند؛ از جمله وسواس­هاي فكري و عملي به صورت افكار مزاحم و تكراري و شديد آزار­دهنده كه بيمار در مورد آن احساس گناه مي­كند و در بسياري موارد از بازگو كردن آن امتناع مي­ورزد. در مواردي بيمار براي خلاصي از اين افكار مزاحم نياز به صرف انرژي يا انجام اعمال تكراري كه براي سايرين بي­معني است دارد. نوع ديگر اضطراب به صورت حملات ترس شديد و بدون علت است كه بيمار به­طور ناگهاني دچار حملات ترس و وحشت شديد و احساس مرگ يا سكته مي­شود و در مواقع عادي بيمار هميشه نگران تكرار اين حالت است. در بسياري مواقع بيمار به علت از خروج از خانه به تنهايي يا احساس عدم كنترل در جاهاي شلوغ خانه نشين مي شود. نوع شايع ديگر اضطراب، ترس از حضور در جمع، حيوانات، حشرات، ارتفاع، فضاي بسته يا آسانسور، خون و تزريق است (گله برگ، به نقل از پورافکاری،1371، ص216).

از انواع ديگر اضطراب عمومي احساس بي­قراري، عصبانيت، خلق گرفته، عدم تمركز، احساس سنگيني، درد در اندام­ها، احساس خستگي و اختلال در خواب است.اين حالات خصوصاً در خانم­ها در زمان­هاي خاص مانند عادات ماهانه، پس از زايمان، سقط و دوران يائسگي شايع­تر است.بيماران مبتلا به اضطراب و افسردگي از اختلالات شناختي مانند احساس منفي از خود، عملكرد خود و آينده­ي خود كه موجب عدم اعتماد به نفس مي­شود رنج مي­برند. از مشكلات ديگر اين بيماران تفكر خوب و بد است كه تمام افراد و مسايل زندگي را به صورت خوب مطلق يا بد مطلق مي­بينند (کاپلان،2007، ص991).

اين بيماران حتي در مورد مسايلي كه به آن­ها ربطي ندارد خود را مقصر دانسته و سرزنش مي­كنند. اين بيماران موفقيت­هاي خود را كوچك و بي­ارزش مي­شمارند و شكست خود را بزرگ و به تمام زندگي بسط مي­دهند و اين مسأله احساس بي­ارزشي و عدم اعتماد به نفس را براي آن­ها به دنبال دارد.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق اضطراب و استرس_1564809233_9652_3418_1742.zip0.10 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 33,800 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت