خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوري صف خط انتظار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوري صف خط انتظار

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوري صف خط انتظار دارای 63 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


2-2-1- تئوري صف

صف يك خط انتظار است، مانند انتظار مشتريان پشت كانترهاي سوپر ماركت. تئوري صف يك تئوري رياضي براي خطوط انتظار مي‌باشد. بطور كلي تئوري صف به دنبال استفاده از مدلسازي رياضي و تجزيه و تحليل سيستمي است كه بتواند به نحو مطلوب به تقاضاهاي تصادفي خدمت‌رساني كند.يك مدل صف به طور كلي بيانگر دو مطلب است:

1- موقعيت فيزيكي سيستم از طريق مشخص كردن تعداد و آرايش خدمت دهندگان كه به مشتريان سرويس مي‌دهند.

2- ماهيت تقاضاها را مي‌توان از طريق متغير گرفتن فرآيند ورود به سيستم و همچنين نحوه سرويس‌دهي به مشريان، مشخص كرد.

براي مثال در زمينه ارتباطات كامپيوتري، يك كانال ارتباطي ممكن است يك سرور باشد و پيام نقش مشتري را ايفا كند. زمان تصادفي كه پيامها در انتظار ورود به كانالهاي ارتباطي هستند در واقع ورود به فرايند است و زماني كه طول مي‌كشد تا پيامها از داخل كانالها عبور كنند فرآيند سرويس دهي مي‌باشد. مثال ديگر، هنگاميكه يك برنامه ريز(مشتري) در يك ترمينال نشسته و در انتظار اين است كه بتواند از CPU (سرور) استفاده كند. زمان ورود و ميزان خدمت دهي هر دو تصادفي هستند. مدل از طريق تجزيه تحليلهاي رياضي پارامترهاي مد نظر ما را پاسخ مي‌دهد. پارامترهايي نظير مدت زمان انتظار در صف و سيستم، مدت زمان خدمت دهي، طول صف و غيره.

هنر تئوري صف در اين است كه ابتدا يك مدل ساده بسازد و سپس با استفاده از تجزيه تحليلهاي رياضي نتايج بدست آمده را با نتايج واقعي مقايسه كند و با افزودن جزئيات لازم به مدل، مدل ساخته‌شده را با سيستم واقعي هماهنگ كند. (B.Cooper, 2000,1496-1498)


2-2-2- تاريخچه

نظريه صف‌بندي به منظور تهيه مدلهايي براي پيش‌بيني رفتار سيستمهايي كه سعي دارند به درخواستهاي تصادفي سرويس دهند، تكامل يافته است اما نه به طور غير طبيعي، از اينرو مسائل اوليه‌اي كه مطالعه شده‌اند تراكم درخواست مكالمات تلفني بوده است. محقق پيشگام اين نظريه، رياضيدان دانماركي ارلانگ بوده است كه در سال 1909 نظريه احتمالها و مكالمات تلفني را منتشر كرد. ارلانگ در كارهاي بعدي‌اش مشاهده كرد كه يك سيستم تلفن عموماً به يكي از دو صورت زير مشخص مي‌شود:

1- ورودي پواسون، زمانهاي اشغال نمايي و با‌جه‌هاي چندگانه (سرويس دهنده‌ها)

2- ورودي پواسون، زمانهاي اشغال ثابت و يك باجه.

ارلانگ باني انديشه‌ تعادل مانا، به منظور معرفي آنچه اصطلاحاً تعادل معادلات حالت ناميده مي‌شود و نيز اولين بررسي كننده بهينه‌سازي سيستم صف‌بندي بوده است.تحقيقات مربوط به كاربرد اين نظريه در مورد تلفن بعد از ارلانگ ادامه يافت.

در سال 1927 مولينا كاربرد نظريه احتمال در مسائل اساسي تلفن را منتشر كرد كه به دنبال آن يك سال بعد تورنتون فري احتمال و استفاده‌هاي آن در مهندسي را منتشر كرد كه در آن بيشتر كارهاي پيشين ارلانگ تعميم داده شده است. در اوايل سال 1930 فيليكس پولاچك بعضي كارهاي پيشينيان براي ورودي پواسون، خروجي دلخواه و مسائل يك باجه‌اي و چند باجه‌اي را دنبال كرد. در همان ايام كار ديگري در روسيه به وسيله كولموگروف و خينچين، در فرانسه به وسيله كروملن و در سوئد بوسيله پالم انجام گرفت.

نخستين فعاليتها در نظريه صف‌بندي نسبتاً به كندي انجام مي‌گرفت، اما از سال 1950 به بعد روند آن تغيير نموده و در اين اواخر كارهاي بسيار زيادي در اين زمينه انجام شده است. ( شاهكار، 1372،50)

2-2-3- برخي از كاربردهاي گوناگون تئوري صف

1- سوپرماركت:

چه مدت مشتريان در پشت صندوقها منتظر مي‌مانند؟ در زمانهاي شلوغي فروشگاه چه اتفاقي مي‌افتد؟ آيا تعداد صندوقها كافي است؟

2- سيستم توليدي:

يك ماشين محصولات مختلفي توليد مي‌كند. مدت زمان توليد محصول چقدر است؟ آيا اضافه كردن يك ماشين جديد به صرفه است؟ چگونه بايد سفارشات را اولويت بندي كرد؟

3- اداره پست:

در اداره پست باجه‌هاي متفاوتي هستند. آيا اين باجه‌ها كافي هستند؟ آيا به خوبي مي‌توانند پاسخگوي متقاضيان باشند؟

4- پاركينگها:

هنگاميكه مي‌خواهيم در جلوي يك سوپر ماركت پاركينگ جديدي احداث كنيم، اندازه اين پاركينگ چقدر بايد باشد؟

5- مركز تلفن شركتهاي بيمه:

زمانيكه سوالهاي بيمه‌شوندگان از طريق مركز تلفن پاسخ داده مي‌شود. اين مركز تلفن يك ساختار تيمي دارد كه هر تيم به مشتريان در مناطق خاص كمك مي‌كند. چه مدت مشتريان بايد انتظار بكشند تا بتوانند با اپراتور ارتباط برقرار كنند؟


6- ابركامپيوترها:

براي بسياري از پرداختهاي مالي كامپيوترها بايدبه ابركامپيوترها متصل شوند. آيا اين ابركامپيوترها ظرفيت پاسخگويي به آنها را دارند؟

7- مهندسي ترافيك:

چگونه مي‌توان حجم ترافيك در شهرها را كاهش داد؟

8- استفاده در تلسكوپهاي WIYN:

چگونه مي‌توان با استفاده از مباني تئوري صف باعث بهبود عملكرد تلسكوپها شد .
(Boroson& Eta1,1996,1)

2-2-4- مشخصه‌هاي فرآيند صف‌بندي

يك سيستم صف‌بندي را مي‌توان چنين توصيف كرد كه متقاضيان براي اخذ سرويس مراجعه مي‌كنند. اگر ارائه سرويس بلافاصله مقدور نباشد منتظر مي‌مانند و بعد از اخذ سرويس سيستم ترك مي‌كنند. شماي اين چنين سيستم پايه‌اي را مي‌توان با شكل 2-1 نشان داد. با اينكه نمودار هر سيستم صف‌بندي را مي‌توان به اين صورت مشخص كرد، اما روشن است كه نمايش نسبتاً دقيق يك چنين سيستمي به مشخص كردن فرآيندهاي زير بنايي نياز دارد. ( شاهكار،1372،51)

-

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوري صف خط انتظار_1527746879_10197_3418_1302.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 32,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت