فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق تکنولوژی آموزشی،تدریس و یادگیری دارای 30 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
دلايل مقاومت معلمان در برابر تكنولوژي آموزشي
گذري بر تحقيقات صورت گرفته
ادبيات تحقيق
تاريخچة تكنولوژي آموزشي در جهان
تاريخچة تكنولوژي آموزشي در ايران
طراحي منظم آموزشي
تعريف طراحي منظم آموزشي
جايگاه طراحي آموزشي
الگوي طراحي منظم آموزشي
مواد و وسايل كمك آموزشي
نقش مواد و وسايل آموزشي در تدريس و يادگيري
تكنولوژيست آموزشي كيست و چه مي كند
وظايف عمومي تكنولوژيست آموزشي از نظر ميچل
زمينه هايي كه تكنولوژيست هاي آموزشي در آن فعاليت مي كنند
پيشينة تحقيق
(مروري بر تحقيقات گذشته)
مقاومت معلمان (1 )
بنابر ادبيات ويژه تكنولوژي اموزشي و تجربيات مصرف كنندگان و توليد كنندگان وسايل آموزشي معلمان در كلاسهاي درس در برابر تكنولوژي آموزشي جديد آموزشي مقاومتهايي از خود نشان مي دهند،كه اين امر دلايل گوناگون دارد :
يك دليل ديگر مقاومت معلمان در هراسي نهفته است كه در برابر وسايل و ابزار جديد احساس مي كنند. معلمان از قبول مسؤليتهايي كه براي آن آمادگي قبلي نداشته باشند سرباز مي زنند . آنان اغلب نگران هستند كه مبادا تكنولوژي بجاي كمك و گسترش حرفه معلمي جانشين آن شود . آنان همچنين نگرانند كه مبادا آنچه
را كه« جوهر هستي حرفه اي » خود مي شناسند ، از دست بدهند ، معلم از رقابت يك حريف غير انساني و شكست ناپذير وحشت دارد .
معلمان از خلال تكنولوژي آموزشي قدرت و نفوذ خود را دركلاس درس و نيز استقلال عمل و خصوصيت حرفه اي خود را در معرض خطر مي بيند و تكنولوژي را حائلي بين خود وشاگردانشان مي پندارند و بالاخره تنزل موقعيت شغلي ، از دست رفتن حس حق شناسي و اعتبار نظام و پيش بيني كاهش بازار كار نيز مسائلي هستند كه افكار معلمان را در برابر تكنولوژي آموزشي بخود مشغول مي دارند .
معلمان از نظر گاه هاي معنوي و مادي همان چيزهايي را از زندگي و كار انتظار دارند كه ديگران انتظار دارند و بنابراين تكنولوژي جديدآموزشي را تهديدي مي پندارند
براي الگو هاي سنتي و آينده حرفه خود .معلمان مي دانند يا احساس مي كنند كه وظيفه اموزشي دراثر كاربست تكنولوژي آموزشي تغيير مي يابد
-جيمزو آرفري- نورمن سي دال- پژوهشي در باره تكنولوژي آموزشي – ترجمه ناصر موفقيان تهران-فرانكلين1353
آنان بيش ازپيش مبدل مي شوند به كارشناسان تشخيص مسائل آموزشي ، به برنامه نويسان درسي به مديران فعاليت هاي آموزشي . ولي اگر معلم در موقعيتي كه متوجه « خلاصي حق شناسانه » از وظايف سنتي خود شد ، بدون شك با اشتياق از وظايف جديد خوداستقبال خواهد كرد . علاوه براين ، بعضي از معلمان واقعا صلاحيت لازم براي انجام وظايف جديد خود را ندارند و همين امر باعث تشديد هراس و خصومت و مقاومت آنان مي شود .
سومين دليل عمده مقاومت معلمان را در برابر تكنولوژي آموزشي وا مي دارد ، عبارت است از عدم حساسيت و جهالت توليد كنندگان ، فروشندگان و عرضه كنندگان وسايل و لوازم كمك آموزشي جديد . يك گروه مهندسي ويژه خاطر نشان مي دارد كه « بسياري از كوشش هايي كه براي كار برد تكنولوژي جديد آموزشي بكاررفته چيزي نبوده است جز انتقال تعبد آميز و خشك لوازم و دستگاه هايي از دنياي صنعت يا از دنياي تفريحات و نمايش ها ، به كلاس درس ، كاربرد اين لوازم اغلب بدون هرگونه توجه به روانشناسي معلمان صورت گرفته است ، در بسياري از موارد با نتايج نامطمئن و گاه حتي مخرب » فروشندگان تكنولوژي خيلي دير به فكر توليد سيستم هاي بديع و مفيد با قيمت مناسب افتادند ، ساختن فرايند آموزشي آنرا يا غني تر سازند .
چهارمين دليل عمده مقاومت معلمان در برابر تكنولوژي آموزشي اين است كه غالبا آنان نقش هاي درجه دومي در برنامه ريزي و استعمال تكنولوژي تدريس داشته اند و يا حتي گاه كاملا از جريان كار بركنار نگه داشته شده اند .
معلمان ، نه فقط در برنامه ريزي ، در برنامه نويسي درسي ودر تصميم گيري دخالت داده نمي شوند ، بلكه غالبا هيچگونه تعليمات نيز در كاربرد تكنولوژي جديد به آنان داده نمي شود . بدين طريق ظهور واكنش هايي مانند سردي و كناره گيري و خصومت يا مخالفت مغالانه امري بديهي خواهد بود .
« شوراي بين المللي توسعه آموزش در گزارشي يادآور مي شود كه مابطور كلي در آموزش معلمان خودبراي كاربرد وسايل ارتباطي جديد اهمال كرده ايم و اين امر با عوامل ديگر ، باعث شده است كه مقاومت در مقابل تكنولوژي جديد به صورت يكي از وجوه مشخصه بسياري از كلاس هاي درس درآيد . »
يكي ازموانع عمده كاربرد تكنولوژي آموزشي عبارت است ازآهنگ سريع تغييرات در زمينه تكنولوژي آموزشي است يك نوآوري جاري ممكن است خيلي زود كهنه شود ، به عنوان مثال ، تلويزيون كابل دار ، ضبط تصوير به طريقه ويدئو و آموزش به كمك كامپيوتر ، همه نماينده تغييراتي هستند كه مكن است به زودي سيستم فعلي پخش و انتشار راديو – تلويزيون را به صورت يك روش كهنه درآورند .
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تکنو لوژی آموزشی،تدریس و یادگیری_1527747365_10211_3418_1007.zip0.00 MB |