فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی دارای 43 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-۱- مقدمه............................................................................................................................................... 10
2-2- مبانی نظری...................................................................................................................................... 10
2-2-1- حاکمیت شرکتی......................................................................................................................... 10
2-2-1-1 هیئت مدیره و حاکمیت شرکتی................................................................................................ 13
2-2-1-2-کمیته حسابرسی و حاکمیت شرکتی........................................................................................ 15
2-2-1-3- حسابرسی داخلی و حاکمیت شرکتی..................................................................................... 17
2-2-1-4- حاکمیت شرکتی در ایران....................................................................................................... 19
2-2-2- شرکتهای خانوادگی................................................................................................................. 21
2-2-2-1-تئوری نمایندگی و شرکتهای خانوادگی............................................................................... 25
2-2-2-2-مدیریت سود در شرکتهای خانوادگی................................................................................... 29
2-2-3- مدیریت سود.............................................................................................................................. 32
2-2-3-1- اهداف و انگیزههای مدیریت سود......................................................................................... 33
2-2-3-2- روشهای انجام مدیریت سود................................................................................................ 34
2-2-3-3-اندازه گیری مدیریت سود....................................................................................................... 34
2-2-4- حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکتهای خانوادگی....................................................... 35
2-3- پیشینه تحقیقات...............................................................................................................................36
2-3-1- تحقیقات داخلی.......................................................................................................................... 36
2-3-2- تحقیقات خارجی........................................................................................................................ 38
2-4- خلاصه فصل................................................................................................................................... 42
2-۱- مقدمه
حاکمیت شرکتی متشکل از وظایف و فرآیندهایی است که برای نظارت و تاثیرگذاری بر اقدامات مدیریت شرکت ایجاد شده است. دیدگاه متداول در مورد حاکمیت شرکتی در حسابداری و مالی به تئوری نمایندگی تاکید دارد. تئوری نمایندگی بیانگر این است که سهامداران نیاز به حمایت دارند، زیرا ممکن است مدیریت همیشه به نفع مالکان عمل نکنند. شرکتهای خانوادگی به دلیل تفکیک ناچیز مالکیت و مدیریت (کنترل) مشکلات تضاد نمایندگی را کمتر دارند. ولی باید توجه کرد که در برخی از شرکتها، علاوه بر اعضای خانواده، افراد دیگری نیز صاحب شرکت هستند (سهامداران اقلیت) بنابراین این امکان وجود دارد که اعضای خانوادگی به زیان سایر سهامداران عمل کنند و از این طریق، ثروت خود را افزایش دهند. و همچنین سهامداران اقلیت نمیتوانند از عملیات شرکت آگاه شوند، شفافیت کمی وجود دارد و سوء استفاده مدیریت محتمل بنظر میرسد. در مفاهیم حاکمیت شرکتی بر استقرار نظام حسابرسی داخلی، کمیته حسابرسی و اجرای حسابرسی مستقل تاکید ویژه گردیده و همچنین بیان شده که رابطه بین مدیران و حسابرسان مستقل از طریق کمیته حسابرسی و مدیران غیر موظف شکل گیرد. نقش حاکمیت شرکتی کاهش تضاد منافع بین سهامداران و مدیران است. و مکانیسم حاکمیت شرکتی به عنوان راهی برای کاهش مدیریت سود توجه علمی قابل توجهی را کسب کرده است.
2-2- مبانی نظری
2-2-1- حاکمیت شرکتی
حاکمیت شرکتی قوانین، مقررات، ساختارها، فرآیندها، فرهنگها وسیستم هایی است که موجب دستیابی به هدفهای پاسخگویی، شفافیت، عدالت و رعایت حقوق ذینفعان میشود. از لحاظ مفهومی میتوان به دو گونه حاکمیت شرکتی را معرفی نمود: تعریف اول براساس تعاریف محدود که بین سهامداران و مدیران بر میگردد. این الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی ارائه میشود و تعریف دوم براساس تعاریف گسترده است که تعامل مجموعه ای از ذی نفعان مانند اعتباردهندگان، مشتریان، کارکنان و دولت و...را با مدیران و سهامداران تعریف میکنند، چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذی نفعان دیده میشود (حساس یگانه،1385). سایر تعاریف و نگرشها به راهبری شرکتی داخل طیفی که نگاه حداقلی و حداکثری آن تبیین شده، قرار میگیرد. تعاریفی که ذیلاً ارائه میشود گزیدههایی از نگرشهای مختلف به حاکمیت شرکتی را نشان میدهد.
1- راهبری شرکتی، شیوههای به کار گرفته شده توسط مدیران شرکت با هدف تعیین استراتژیهایی است که موجب دستیابی شرکت به اهداف تعیین شده، کنترل ریسک و مصرف بهینه منابع میشود. (فدراسیون بین المللی حسابداران ،2004)
2- راهبری شرکتی برای برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی ونیز اهداف فردی و عمومی است. حاکمیت شرکتی موجبات استفاده مؤثر از منابع و الزام به پاسخگویی را فراهم میسازد. هدف اصلی آن است که منافع شرکت، افراد (ذینفع) و جامعه تا حد ممکن به هم نزدیک شوند. (بانک جهانی ,2001)
3- راهبری شرکتی، فرآیند نظارت و کنترل عملکرد مدیران شرکت است به گونه ای که متضمن منافع سهامداران باشد. (پارکینسون ,1994)
هدف اصلی قانون حاکمیت شرکتی «شفاف سازی و پاسخگویی» در بازار سرمایه میباشد لذا چنانچه در کشوری به موضوع پاسخگویی و شفافیت توجهی نشود و یا اساساً موضوع حکمرانی خوب مطرح نباشد آئین نامه حاکمیتی شرکتها کارساز نخواهد بود چون ساز و کار حاکمیت شرکتی برخورد جدی با تخلفات شرکتها و مدیران آنها میباشد.
مزایای آئین نامه حاکمیتی شفاف سازی اطلاعات، رعایت یکسان حقوق صاحبان سهام، برقراری سیستم کنترلهای داخلی و ارتقای رابطه حسابرسان مستقل با شرکت میباشد.
بررسیها نشان میدهند که هر کشور سیستم حاکمیت شرکتی منحصر به خود را دارد. به اندازه کشورهای دنیا، سیستم حاکمیت شرکتی وجود دارد. سیستم حاکمیت شرکتی موجود در یک کشور با تعدادی عوامل داخلی از جمله ساختار مالکیت شرکتها، وضعیت اقتصادی، سیستم قانونی، سیاستهای دولتی و فرهنگ، معین میشود. ساختار مالکیت و چارچوبهای قانونی از اصلیترین و تعیین کننده ترین عوامل سیستم حاکمیت شرکتی هستند. همچنین عوامل خارجی از قبیل میزان جریان سرمایه از خارج به داخل، وضعیت اقتصاد جهانی، عرضه سهام در بازار سایر کشورها و سرمایه گذاری نهادی فرامرزی، بر سیستم حاکمیت شرکتی موجود در یک کشور تأثیر دارند.
تلاشهایی برای طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی صورت گرفته که با مشکلاتی همراه بوده است. با این حال، یکی از بهترین تلاشها که از پذیرش بیشتری نزد صاحب نظران برخوردار است، طبقه بندی معروف به سیستمهای درون سازمانی و برون سازمانی است.
...
مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی_1527750570_10229_3418_1907.zip0.00 MB |