فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری تفکر خلاق،بازی،خلاقیت کودکان دارای 42 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
تفکر خلاق...................................... 7
دیدگاه گانيه نسبت به آفرینندگی................ 7
ویژگی های افراد خلاق و نوآور................... 9
مراحل تفکر خلاق............................... 12
تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت.................... 15
نقش معلم در پرورش خلاقیت...................... 16
چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم؟ 18
موانع خلاقیت کدامند؟.......................... 19
تعریف بازی................................... 22
تاریخچه بازی در دوران زندگی انسانها.......... 24
پذیرش خطر و کسب تجربه از راه بازی............ 25
انواع بازی ها................................ 25
انواع بازی از دیدگاه پیاژه................... 27
فواید بازی................................... 28
نقش بازی در یادگیری ......................... 29
مفهوم راهنمایی............................... 30
خلاقیت کودک................................... 30
رابطه بازی با خلاقیت.......................... 31
توصیه هایی برای والدین و مربیان.............. 35
نتیجه گیری................................... 37
پیشنهادات.................................... 38
چکیده........................................ 41
فهرست منابع و مآخذ........................... 47
تفکر خلاق
تفکر خلاق عبارت است از فرایند درک مشکلات، مسائل، کمبود اطلاعات و عوامل جاافتاده یا حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبودها، هم چنین ارزیابی و آزمون فرضیهها و حدسها و نیز اصلاح و ارزیابی مجدد آنها، و بالاخره ارائه ی نتایج.
سانتروک (2004) آفرینندگی را به صورت زیر تعریف کرده است : توانایی اندیشیدن درباره ی امور به راه های تازه و غیر معمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل.
گاردنر (1993) افراد خلاق را کسانی ميداند که در حل مسائل چیره دست هستند، تولید هنری دارند یا سئوالهای تازه طرح ميکنند و اندیشه های آنان ابتدا تازه و غیر معمول تلقی ميشود اما سرانجام در فرهنگ های خود پذیرفته ميشوند.
دیدگاه گاینه نسبت به آفرینندگی
رابرت گاینه (1985، 1977) خلاقیت را نوعی حل مسئله ميداند. او در طبقه بندی خود از انواع بازده های یادگیری، بالاترین طبقه مهارتهای ذهنی را حل مسئله نامیده و طبقه دیگری به آفرینندگی اختصاص نداده است.
دولفک (1987) نیز با گاینه هم عقیده است و ميگوید توانایی آفرینندگی مانند توانایی حل مسئله بر دانش و اطلاعات فرد در زمینه ای که به آفرینش دست ميزند وابسته است. داشتن یک مخزن غنی دانش در یک زمینه اساس خلاقیت در آن زمینه است.
با وجود شباهت بسیار بین حل مسئله و خلاقیت ميتوان آنها را از این لحاظ متفاوت دانست که حل مسئله فعالیتی عینی تر از آفرینندگی است و از آن هدف مشخص تری دارد.
از طرف دیگر خلاقیت دارای ویژگی تازگی است. آفرینندگی یعنی دست یابی به راهحلهای نو که دیگران قبلا به آن نرسیده اند. اگن وکاوچاک (2001) نیز در تعریفی که از آفرینندگی به دست داده اند بر نو بودن یا اصیل بودن تاکید کرده اند.
در خلاقیت تفکر واگر با عوامل زیر وجود دارد:
ورنون معتقد است خلاقیت توانایی شخص در ایجاد ایدهها، نظریهها، بینشها یا اشیای جدید و نو و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه هاست که به وسیله متخصصان به عنوان پدیده ای ا بتکاری قلمداد ميگردد و از لحاظ زیبایی شناسی، فناوری و اجتماعی با ارزش است.
مایر خلاقیت را توانایی حل مسائلی ميداند که فرد پیش تر آنها را نیاموخته است.
ویژگی های افراد خلاق و نوآور
افراد از نظر خلاقیت متفات اند. کسی که زندگی خلاق دارد، احساس توانمندی را در خود پرورش ميدهد، با مهر و محبت ناکامیها را ميپذیرد و نیروهایش را در راه تحقق اهدافی که دارد بسیج ميکند.
ایام گرانبهای عمر را به بطالت تباه نمی کند، خوب ميداند که بیکاری و وقت گذرانی به فراغت پرداختن بیش از اندازه اسباب تکدر خاطر ميشود او اهل تفکر و اندیشه است و بجای اتلاف وقت زمان خود را به نحوی مدیریت ميکند که وقت بیشتری برای اندیشیدن و تعمق در سئوالات اساسی چون خداوند، خود، معرفت نفس و آثار خلقت و پدیده های نامشکوف جهان هستی داشته باشد.
Tarence 1988
مبانی نظری تفکر خلاق،بازی،خلاقیت کودکان_1589177381_11144_3418_1846.zip0.04 MB |