لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله و تحقیق
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 19 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
وقتي كلمه استثنايي به گوش مي رسد هر كسي به اندازه توان ذهني و معلومات خويش از آن برداشتي دارد. انسانهاي اهل علم و بصيرت با اين كلام برخوردي منطقي و عاقلانه دارند. اما افرادي هم هستند كه متاسفانه برخوردي غيرمنطقي و غيرانساني با اين كلام دارند و كودك استثنايي را براي خود چنان تعبير مي كنند كه گويي نعوذ با . . . اين كودك بنده خدا نيست. برايش همان تعبيري را مي كنند كه براي بنديان تيمارستان اطلاق مي شود و اين دور از انصاف است.
طبيعت با همه زيبايي اش هزاران پديده را در خود جاي داده است، پستي ها، بلندي ها، زيبايي ها، زشتي ها، گل ها، خارها، كه اگر عاقلانه تعمق شود همه زيبايي است. پس چگونه مي توان انتظار داشت كه در يك جامعه انساني تفاوتي به چشم نخورد، بله تفاوت ها وجود دارد اگر با اين تفاوت ها كه منظور تفاوت هاي فردي – ذهني – جسمي است برخوردي انساني و خداپسندانه كرد و به آن ارزش داد آنگاه بايد گفت كه اجتماع، اجتماع انساني است. بله كودك، كودك است اما با تفاوتها، خالق او همان است كه ديگران مخلوقش هستند ولي خوب بنابر دلايلي خاص كه شايد خود او هيچ تقصيري هم نداشته و مقدر خالقش هم چنين نبوده باعث شده او يك انسان نرمال نباشد. همانگونه كه براي يك كودك تيزهوش و نابغه سنگ افتخار به سينه زده مي شود در حاليكه او هم به دنبال خود كلمه استثنايي را يدك مي كشد پس منصفانه نيست كه براي هم نوعش كه داراي معلوليتي هست اين كلام را خودخواهانه تعبير كنيم.
معلم خوب، پدر مهربان، مادر گرامي، مسئول محترم، هموطن عزيز بيائيم ابتداء با اين كلمه و كودك برخوردمان را اصلاح و با اين درد صادقانه تر برخورد كنيم و از هر طريق ممكن، آن افكار غلط را از بعضي اذهان پاك كرده و بر اين باور باشيم كه اگر بخواهيم و دست خلوص نيت به هم بدهيم در چند سال آينده شايد بسيار از تابلوهاي مدارس استثنائي از سر ديوارها كنده شود و به جايش تابلو مدارس عادي كوبيده شود. و اما بر ماست كه در درجه اول اين طفلان معصوم را از حقوق اجتماعي و انساني خويش محروم نكنيم و تا آنجا كه در توان است و بيش از اين به وضعيت رفاهي – آموزشي و غيره اين عزيزان برسيم و دوم آنكه آگاهي هاي اجتماعي را بالا ببريم و به مردمان بقبولايم كه اگر درست و صحيح عمل شود هرگز كودكي با اين خصوصيات پا به عرصه هستي نمي گذارد كه پيشگيري بهترين راه درمان است. آري هم وطن عزيز بيا و شناختي كلي تر از اين مسئله پيدا كن تا شايد با اجراي صحيح آن در زندگي شخصي هرگز نوگلي پژمرده نگردد.
همواره يكي از دلايل اينكه ما نمي توانيم اطلاعات كاملاً مربوط و جامعي در مورد كودكان و دانش آموزان استثنائي بدست بياوريم اين است كه معمولاً وقتي با كودك استثنائي مواجه مي شويم ذهن ما بخاطر انباشته شدن از غيرعادي بودن ذهني يا جسمي كودك پيشداوري مي نمايد و غالباً ويژگي خاصي كه كودكان استثنائي (از قبيل نابينائي، ناشنوائي، عقب ماندگي . . . . ) دارند مشخصه اصلي در زندگي آنها مي گردد و متاسفانه عليرغم آنچه كه مطرح شد فقط بواسطه اين ويژگي ها است كه اين كودكان شناخته مي شوند و والدين، مربيان با اين پيشداوري و مشاهدات ظاهري به امر قضاوت مي نشينند.
تعريف كودكان استثنائي
كودك استثنائي اول يك كودك است ( انسان است با همه خصوصيات و صفاتي كه ديگر انسانها دارند) و بعد كودكي است با خصوصيات، تفاوتها، و ويژگيهاي انساني نسبت به همه كودكان ديگر
در حقيقت همه افراد از نقطه نظر خصوصيات مختلف جسماني (بيولوژيكي) ذهني، رواني، عاطفي، سازگاري اجتماعي و غيره يكسان نبوده نسبت به همديگر تفاوتهاي خاصي را دارا مي باشند. بنابراين كلمه "استثنائي" بطور اعم و به معناي دقيق علمي خود نمي تواند فقط به گروههاي خاصي از افراد جامعه اطلاق شود و به تمام افراد بشر مي توان گفت هر كدام براي خود يك استثناء مي باشند.
و به عقيده ساموئل كرك
(( دانش آموز
X
بخوبي با همكلاسهاي خود فرق دارد از اوعقب مانده تر يا پيشرفته تر است ))
ممكن است كودك استثنائي داراي هوش برتر و يا پائين تر از ديگران باشد و به خوبي ديگران نشنود و يا نبيند، بخوبي ديگران تحرك نداشته باشد، در تكلم به اندازه ديگران رشد نكند و يا بالاخره نسبت به همسالان خود رفتاري متفاوت داشته باشد كرك اين گونه تفاوتها را تفاوتهاي بين فردي مي داند به اين معني كه كودك به نحوي با ديگران فرق دارد.
عامل ديگري كه كودكان استثنائي را از كودكان ديگر مشخص مي نمايد تفاوتهاي درون فردي است و بعضي را عقيده بر اين است كه كودك استثنائي مثل كودك عادي است فقط در بعضي جنبه ها انحراف دارد بهرحال اين تفاوتها يا انحرافات را با توجه به مشكلاتي كه براي كودكان فراهم مي كند به 5 دسته طبقه بندي مي كنند.
1 – اعمال هوشي : اشخاص ممكن است براساس كيفيت اعمال هوشي يعني وقتي نتوانند تكاليفي را كه جامعه بعنوان نشانه هايي از پيشرفت هوش تعيين كرده است انجام دهد در اين گروه قرار دارد.
2 – اعمال حركتي: وقتي شخصي در فعاليت هاي حركتي (( فعاليت عضلاني كه بنوعي حركت منجر مي شود)) ممكن است بعنوان استثنائي و اين امر بستگي به انحراف از يك فرد عادي دارد.
3 – اعمال حسي: وقتي شخصي در يكي از اعمال يا زمينه هاي حسي (بينايي. شنوايي. لامسه. چشايي و يا بويايي) نواقص داشته باشد.
4 – اعمال شخصيتي: شخصي كه رفتارش فرمهاي اجتماعي را نقض مي نمايد.
5 – اعمال اجتماعي : وقتي فردي در سازگار و تطبيق خويش در موقعيتهاي اجتماعي با مشكلاتي روبر مي شود طبقه بندي فوق به ميزان بسيار زيادي تحت تاثير اجتماعي كه فرد در آن زندگي مي كند قرار مي گيرد و جنبه اجتماعي شرايط استثنائي دو عامل را در بر مي گيرد. 1 – عامل شدت
...
تحقیق كــودكــان استثنائي_1528276759_11240_3418_1365.zip0.00 MB |