لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : مقاله و تحقیق
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 140 صفحه
قسمتی از متن .doc :
صنعت بیمه در جهان در حال تغییر و تحولات سریعی است و رقابت بین المللی روبه روز در این بازار گسترش مییابد. آزاد سازی و گسترش رقابت در بازارهای بیمه، یکی از جنبه های مهم روند جهانی شدن است. حرکت به سمت رقابت بیشتر کشورهای مختلف را به تجدید ساختار بازار بیمهای و نظام مقرراتی آن سوق میدهد. این امر توجه بیمه گران و نهادهای نظارتی بازارهای بیمه را به لزوم تأکید بیشتر بر افزایش کارایی، کیفیت خدمات، تنوع بخشی محصولات بیمه ای، بهبود در ساختار عملیاتی، شایسته سالاری در گزینش کارکنان و ....معطوف میسازد.
امروزه صنعت بیمه از طرفی یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی محسوب میشود و از طرف دیگر قویترین نهاد پشتیبانی سایر نهاده های اقتصادی و خانوارها است.
صنعت بیمه میتواند از منابع عمده کسب درآمد ارزی برای اقتصاد ملی نیز باشد مشروط بر اینکه از ظرفیت و توان لازم برای فعالیت در بازار بین المللی بر خوردار باشد و بتواند متناسب با تقاضای این بازار و با نرخهای قابل رقابت حق بیمه به عرضه خدمات بپردازد.
چون عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی یک فرآیند بلند مدت است و کشورهای مختلف بر اساس اهداف تجاری و سیاسی خود در این مورد تصمیم گیری میکنند. بنابراین شناخت آگاهانه از شرایط پذیرش در سازمان تجارت جهانی مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است.
بر همین اساس در این پایان نامه ضمن بررسی ومروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی (WTO) در اقتصاد بین الملل، در پی بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به WTO بر روی صنعت بیمه هستیم.
1-2) موضوع تحقیق:
بخش خدمات و تجارت آن در اقتصاد به دلیل تأثیراتی که بر فرآیند تولید، افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای جدید شغلی دارد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و طی دهه های اخیر اکثر کشورهای پیشرفته توجه خود را به تغییرات ساختاری در این بخش معطوف ساخته اند. با افزایش نقش خدمات در اقتصاد، بخصوص اقتصاد کشورهای پیشرفته و پیدا شدن مزیتهای رقابتی برای این کشورها در دهه 90 برای اولین بار بحث آزاد سازی تجارت خدمات در مذاکرات ادواری گات مطرح شد و پس از مذاکرات طولانی همزمان با تأسیس سازمان تجارت جهانی به پیدایش موافقتنامه عمومیتجارت و خدمات (GATS) انجامید که از اول ژانویه 1995 لازم الااجرا گردید. این موافقتنامه جامعه بین المللی را به وضع روز افزون و اجتناب ناپذیر موانع موجود در برابر مشارکت خارجی و حرکت به سوی آزاد سازی و مقرارت زدایی در بازار بیمه ای خود متعهد کرده است. به این ترتیب امروزه مشکل میتوان بازار داخلی را از رقابت بیمه گران خارجی مصون نگه داشت.
لذا با توجه به شرایط کنونی و موقعیت حساس ما، مسئله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به عنوان موضوعی اساسی در چارچوب سیاستهای تجاری ایران قرار میگیرد.
شرکت های بیمه در ایران
امروزه صنعت بیمه کشور به فضای رقابتی بیشتری نیاز دارد چون در شرایطی که نیازهای جامعه رو به تنوع پذیری است، شرکتهای بیمه ای که نتوانند خدماتی مطابق با سلیقه و خواست مردم ارائه دهند، ناخواسته از چرخه رقابت خارج خواهند شد. به گزارش بینا، ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی می تواند امیدی در تسریع این تحولات باشد و اصولاً خصوصی شدن بیمه های دولتی، ناگزیر این تحولات را در پی خواهد داشت.
شواهد امر نشان می دهد که واگذاری شرکتهای بیمه ای به عنوان آخرین بخش مشمول اصل 44 حدوداً یکسال به طول می انجامد و البته به خاطر ساختار پیچیده و حساس این نوع شرکتها، واگذاری آنها نیز مشمول احتیاط و اعمال حساسیت است.
در شرایط فعلی با وجود حضور بیمه های خصوصی در کشور باز هم سهم دولتی ها 85 درصد است و 15 درصد باقی مانده شامل 18 شرکت بیمه ای بخش خصوصی است که البته گفته می شود تعداد آنان رو به افزایش است.
علیرضا بیانیان مدیر عامل بیمه توسعه معتقد است: صنعت بیمه تا کنون به دلیل دولتی بودن از رشد و توسعه لازم برخوردار نبوده است و با وجود 4 شرکت بیمه دولتی و تأسیس شرکتهای خصوصی، هنوز خدمات ارائه شده تکافوی نیاز مردم را نمی کند.
سهام سه شرکت بیمه ای دولتی (آسیا، البرز، دانا)در سایه ابلاغیه اصل 44 خصوصی خواهند شد، و با واگذاری سهام این شرکتها هم به اهداف توسعه ای بیمه کشور دست خواهیم یافت و هم اینکه مقررات و قوانین دست و پاگیر در بخش بیمه برچیده خواهد شد.
خصوصی سازی بیمه ها می تواند آنان را وارد یک رقابت سازنده نماید و این رقابت با نظارت دولت هم برای مردم و هم برای اقتصاد مفید خواهد بود.
تعیین نرخ ضریب خطر مقوله بسیار مهمی است که به عقیده وی باید قبل از خصوصی سازی این صنعت و توسط بیمه مرکزی تعیین شود.
نکته حائز اهمیت دیگر، نحوه واگذاری شرکتهای بیمه ای است که عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بیمه مرکزی، بورس را بهترین روشها می داند. او بر این باور است که خصوصی کردن بیمه ها از هر روشی غیر از بورس می تواند به ضرر این صنعت باشد.
در کشور ما خصوصی سازی بیمه ها فقط از طریق بورس توجیه اقتصادی دارد، چون بیمه ما در شرایطی نیست که از روشهای دیگر خصوصی سازی استفاده کنیم و اگر بر روشی غیر از بورس اصرار ورزیم، بی شک در مقابل بیمه های خصوصی مقاومت نخواهیم کرد.
دکتر ما در صنعت بیمه به دنبال شکوفایی این صنعت یا ثبات وضعیت فعلی هستیم و قطعاً واگذاری 80 درصد سهام دولت در شرکتهای بیمه برای افزایش کارآیی آن شرکتهاست و این روند بدون تردید به شکوفایی این صنعت خواهد انجامید، چون معتقدیم با این کار رقابت،کارایی، سودآوری، افزایش رفاه بیمه گذاران و در نهایت تقویت حاکمیت مؤثر دولت با کاهش تصدی گری به صنعت بیمه تزریق خواهد شد.
هدف از دولتی ماندن بیمه ایران نیزحفظ حاکمیت دولت است.
و دولت تصمیم دارد یک شرکت را در قالب دولتی، حفظ و امکانات خود را در آن متمرکز کند، اما حضور مؤثر این شرکت دولتی در بازار رقابتی نیز وابسته به اصلاح در ساختار و نحوه مدیریت آن می باشد.
اهم فعالیتهای اداره بیمه و پیگیری خسارات
به منظور اطلاع رسانی به همکاران و صنایع پائین دستی که از خدمات بیمه ای استفاده مینمایند ، تشریح فعالیتهای این واحد ضروری مینماید . درباره اهمیت بیمه همینقدر کافی است که گفته شود که علاوه بر رفع تشویش خاطر ، دلهره و نگرانی و... از حوادث زیانبار احتمالی آینده ، دارای خصلت تعاون و کمک به همنوع نیز میباشد .
بیمه در مدیریت موسسات
موفقیت یک واحد اقتصادی در گرو حفظ ، نگهداری و بکارگیری درست امکاناتی است که در اختیار دارد اعم از امکانات مادی و یا نیروی انسانی .
بنابراین انواع بیمه اموال که هریک به نوعی در حفظ بخشی از اموال موسسات موثرند و همچنین انواع بیمه اشخاص که در تامین سلامتی و استمرار فعالیت نیروی انسانی شاغل در موسسه تاثیردارند ، از جمله عوامل توفیق هر سازمان در نیل به اهداف آن است . لذا این اداره از ابتدای تاسیس شرکت بازرگانی پتروشیمی ضمن تهیه و تنظیم قراردادهای بیمه و طرحهای جدید در بخش های مختلف و ایجاد رقابت سالم با سایر شرکتهای بیمه بمنظور دستیابی به اهداف شرکت در کاهش هزینه ها وارائه خدمات موثر، گامهای مفیدی برداشته است .
...
bimeh_1632603998_11346_3418_1967.zip0.40 MB |