فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری ارتباط ازدواج خویشاوندی و بیماری های ژنتیکی دارای 30 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
-1)پيشينه تحقيق10
2-1-1)مطالعات انجام شده در كشور هاي مختلف10
2-1-2)مطالعات در ايران12
2-1-3)مطالعات در اصفهان14
2-2)مباني نظري تحقيق.18
2-2-1)نظريات صاحبنظران جامعه شناسي19
2-2-2)نظريه مدرنيزاسيون.....20
2-2-3)نظريه ويليام گود21
2-3-1)ازدواج فاميلي در تاريخ باستان و قبل از انبياي الهي23
2-3-2)ازدواج فاميلي در اديان مختلف24
2-3-3)ازدواج فاميلي در دين مسيح24
2-3-4)ازدواج فاميلي در دين اسلام25
2-4)عوامل موثر بر افزايش يا كاهش ازدواج فاميلي در ايران26
2-5)بيماري ژنتيكي چيست31
2-6)انواع بيماري هاي ژنتيكي32
2-6-1)بيماري هاي ارثي چند ژني33
2-6-2)بيماري هاي ارثي اتوزومال غالب34
2-6-3)بيماري هاي ارثي اتوزومال مغلوب34
2-6-4)بيماري هاي ارثي وابسته به جنس35
2-7)ازدواج خويشاوندي و بيماري هاي ژنتيكي36
2-8)چارچوب نظري تحقيق39
2-9)فرضيات تحقيق...42
منابع
2-1)پيشينه تحقيق
مقدمه
اصولا علم در خلاء رشد نمي کند و تحقيقات علمي پيشين زمينه ساز وبستر توسعه تحقيقات بعدي مي باشند. در رابطه با موضوع اين تحقيق يعني ارتباط ازدواج خويشاوندي با بيماريهاي ژنتيکي قابل ذکر است تحقيقاتي که در زمينه ازدواج خويشاوندي صورت گرفته، بيشتربه سطح والگوي ازدواج خويشاوندي پرداخته است.از لحاظ پزشکي نيزدر زمينه بيماريهاي ژنتيکي تحقيقات مختلفي در سالهاي گذشته انجام شده است ولي به لحاظ جمعيت شناسي در تلفيق اين دو مورد به صورت جامع توجه نشده است وتحقيقات مختلف هر کدام يک ناهنجاري ژنتيکي را مورد توجه قرار داده اند. در اين بخش به بررسي مطالعات گذشته در سه قسمت مي پردازيم.
1- مطالعات در کشورهاي مختلف2- مطالعات در ايران 3 – مطالعات در اصفهان
2-1-1)مطالعات انجام شده در کشورهاي مختلف
بررسيهاي نيل در سال1966 در جزايري که جمعيتهاي بسته و ايزوله داشته و با مردمان نقاط ديگر ارتباط ژنتيکي نداشته اند، نشان مي دهد که کليه ازدواجها در اين جزاير فاميلي محسوب مي شود و حتي ازدواجهاي به ظاهر غير فاميلي هم اجداد مشترک دارند و فاميل دور هستند. بيماريهاي مادرزادي در ميان کودکان ساکنان اين جزاير بيشتر از جمعيتهايي است که با ساير جزاير ارتباط ژنتيکي دارند.بررسيهاي دلبرگ (1960)نشان مي دهد ضريب هوشي وقد در افرادي که والدين آنها ازدواج فاميلي دارند، کمتر از افرادي است که والدين آنها ازدواج غير فاميلي دارند. مطالعات نيل و والاس (1968)نشان داده که مرگ زودرس در ميان کودکان ازدواجهاي خويشاوندي بيشتر از ازدواجهاي غير خويشاوندي است(سروري،1374: 135).
کلات در مورد اثرات ازدواج فاميلي بر عقيمي وسقط جنين و مرگ ومير تحقيقاتي در بيروت بر روي 1752 زوج انجام داده که 25 درصد ازدواجها فاميلي بوده که57 درصداز آنهاازدواج بين خويشان درجه سه بوده است و بيشتر ازدواجهاي فاميلي متعلق به مسلمانان بوده است . ميزان مرگ و مير در ميان اطفال زنده به دنيا آمده در گروههاي مختلف نسبت هاي خويشاوندي متفاوت است و اين اختلاف بين نوزادان والدين پسر عمو، دختر عمو با غير خويشاوندي معنادار بوده است(كلات،1988).
مباني نظري تحقيق
مقدمه
در اين بخش به بنيانهاي فکري مطرح در مورد ازدواج خويشاوندي مي پردازيم .سپس به بررسي روند تاريخي ازدواج خويشاوندي در اديان مختلف و بعد از آن به بررسي عوامل موثر بر افزايش يا کاهش اين نوع ازدواج در ايران مي پردازيم .در ادامه نيز به ارائه مدل نظري خواهيم پرداخت.
در بررسي خصوصيات جوامع انساني، آگاهي از ساختهاي خانواده و خويشاوندي ضرورت دارد، زيراخانواده اساس و زير بناي هر جامعه است، به طور کلي مي توان گفت که تحول خانواده در دوران جديد با صنعتي شدن اروپاي غربي آغاز شد. سنتهاي دير پا رو به زوال رفت و بر اساس حقوق اجتماعي تازه، که نتيجه انقلابات فکري قرون جديد بود، شکلهاي نوي از خانواده پديد آمد(بهنام،1352: 10).
اگر يک خانواده زن و شوهري را ملاک قرار دهيم، گسترش خويشاوندي از آنجا آغاز مي شود که چون در اين خانواده به علت منع زناي محارم دو نسل بيشتر نمي تواند وجود داشته باشد (نسل پدر ومادر ونسل فرزندان) لذا براي ايجاد نسل سوم بايد مبادله زن ومرد ميان اين خانواده زن وشوهري و خانواده يا خانواده هاي زن و شوهري ديگر انجام گيرد.
بدين گونه هر يک از فرزندان بر اساس ازدواج، خانواده اي جديد به وجود مي آورد و در نتيجه تشکيل اين خانواده هاي زن وشوهري جديد، فرزندان همتبار آنها که نسبت به يکديگر سمت عموزاده، عمه زاده، دايي زاده و خاله زاده دارند و همسرانشان، نخستين گروه بزرگ خويشاوندان نسبي و سببي را به وجود مي آورند(بهنام،1352: 34).
2-2-1)نظريات صاحب نظران جامعه شناسي در مورد خويشاوندي
نظريات مهم درباره خويشاوندي از قرن 19 با مکتب تطور آغاز شد. در نظر پيروان اين مکتب خويشاوندي يک سيستم است، يعني مجموعه اي از عوامل مرتبط و هماهنگ با يکديگر. هر سيستم مرحله اي را به وجود مي آورد و توالي اين مراحل است که سير تحولي را سبب مي شود. براي نخستين بار شايد"مورگان" باشد که در کتاب معروفش "نظام همخوني وازدواج در خانواده بشري"(1871) بحث علمي را درباره خويشاوندي مطرح کرد و سپس طي چهل سال کساني مانند "بو آس ""لوي "و " کروبر "مونوگرافيهايي درباره قبايل مختلف جمع کردند(بهنام،1352: 35).
همچنين راد کليف براون که از معتقدان مکتب فونکسيوناليسم بود، از نخستين کساني است که مفهوم ساخت را در اين زمينه به کار برده است. در نظر او عوامل ساختي عبارتند ازافراد و روابط آنهاکه به طور تجربي قابل مشاهده است و اگر جوامع دوام پيدا مي کند به خاطر استمرار ساخت آنهاست، درست مانند ارگانيزم انساني سلولها دگرگون مي شوند ولي ساختها به جاي مي مانند.
خويشاوندي نيز مشمول اين تعريف است، زيرا مجموعه اي است از اعمالي که توسط افراد خويشاوند انجام مي گيرد و مجموعه اي ارگانيک به وجود مي آورد.
پیشینه و مبانی نظری ارتباط ازدواج خویشاوندی و بیماری های ژنتیکی_1528531916_11740_3418_1409.zip0.00 MB |