فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود دارای 90 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 16
2-2-1- مفاهيم مختلف سود .................................................................................................................... 17
2-2-1-1- سود ....................................................................................................................................... 17
2-2-1-2- اهداف گزارشگري سود ......................................................................................................... 17
2-2-1-3- پيش بيني سود و استفاده کنندگان پيش بيني سود .................................................................. 18
2-2-1-4- فوايد سود براي سرمايه گذاران .............................................................................................. 19
2-2-2- مفاهيم مديريت سود ................................................................................................................... 20
2-2-3- انگيزه هاي مديريت سود ............................................................................................................ 23
2-2-3-1- قراردادهاي بين مديران و مالکان ............................................................................................ 23
2-2-3-2- قراردادهاي بين مديران و بستانکاران ...................................................................................... 24
2-2-3-3- انگيزه هاي سياسي .................................................................................................................. 24
2-2-3-4- انگيزه هاي مالياتي .................................................................................................................. 25
2-2-3-5- تغييرات در مديران ارشد اجرايي ............................................................................................ 25
2-2-3-6- انگيزه هاي مربوط به نخستين عرضه عمومي ......................................................................... 25
2-2-3-7- کاستن از هزينه هاي معاملاتي ................................................................................................ 26
2-2-3-8- برآوردن انتظارات ................................................................................................................... 26
2-2-4- الگوهاي مديريت سود ................................................................................................................ 26
2-2-4-1- الگوي به دست آوردن آرامش ................................................................................................ 26
2-2-4-2- الگوي حداکثر کردن سود ....................................................................................................... 27
2-2-4-3- الگوي حداقل کردن سود ...................................................................................................... 27
2-2-4-4- الگوي هموارسازي سود ......................................................................................................... 27
2-2-5- طبقه بندي مديريت سود ............................................................................................................. 28
2-2-5-1- انواع روش هاي مديريت سود ............................................................................................... 28
2-2-5-1-1- اندوخته ارزيابي يا ذخيره ارزيابي ...................................................................................... 29
2-2-5-1-2- انتخاب روش هاي حسابداري ........................................................................................... 29
2-2-5-1-3- برآوردهاي حسابداري ....................................................................................................... 30
2-2-5-1-4- تصميمات اقتصادي ........................................................................................................... 30
2-2-6- انواع مديريت سود ..................................................................................................................... 32
2-2-6-1- مديريت سود خوب در برابر مديريت سود بد ....................................................................... 33
2-2-7- هموارسازي سود ......................................................................................................................... 34
2-2-8- نظريه مديريت سود ..................................................................................................................... 37
2-2-8-1- ارتباط ارزشي سود و نظريه هاي مديريت سود ...................................................................... 38
2-2-8-2- منتخب نظريه هاي رقيب ........................................................................................................ 38
2-2-9- روش هاي مديريت سود 41
2-2-9-1- تنظيم زمان معامله 42
2-2-9-2- روش هاي تسهيم هزينه 42
2-2-9-3- پيش بيني اجزاي اختياري اقلام تعهدي به کمک متغيرهاي حسابداري 43
2-2-9-4- پيش بيني روابط بين اقلام تعهدي و جريانهاي نقدي 44
2-2-10- اقلام تعهدي اختياري ................................................................................................................ 45
2-2-10-1- هدف از حسابداري بر مبناي تعهدي چيست؟ ..................................................................... 45
2-2-10-2- اقلام تعهدي ......................................................................................................................... 45
2-2-11- کشف و اندازه گيري مديريت سود با اقلام تعهدي اختياري .................................................... 47
2-2-11-1- روش هاي اندازه گيري مديريت سود 49
2-3- بخش دوم- سياست هاي تقسيم سود 51
2-3-1- چرا شرکت ها سود پرداخت مي کنند؟ 51
2-3-2- روش هاي پرداخت سود سهام ................................................................................................... 52
2-3-2-1- سود نقدي .............................................................................................................................. 52
2-3-2-2- گواهي موقت سود سهام ....................................................................................................... 52
2-3-2-3- پرداخت به صورت دارايي ...................................................................................................... 53
2-3-2-4- سود سهمي ............................................................................................................................. 53
2-3-3- پرداخت سود سهام .................................................................................................................... 53
2-3-4- سياست هاي متداول تقسيم سود ................................................................................................ 55
2-3-4-1- توجيه ثبات سود سهام ............................................................................................................ 56
2-3-4-2- نسبت پرداخت سود سهام در بلند مدت ................................................................................ 57
2-3-4-3- موارد درخور توجه در طرح خط مشي تقسيم سود 57
2-3-4-4- نظريه هاي سياست تقسيم سود 57
2-3-4-5- عوامل موثر بر سياست هاي تقسيم سود 61
2-3-4-6- دلايل تمايل سهامداران به دريافت سود سهام به صورت نقدي 64
2-3-4-7- بهبود و توسعه خط مشي هاي سود سهام 65
2-3-4-7-1- پرداخت سود سهام باثبات (بدون تغيير) 65
2-3-4-7-2- پرداخت سود سهام پايدار در سطح کمتر 65
2-3-4-7-3- پرداخت سود سهام پايدار در سطح بالاتر 66
2-3-4-7-4- تغييرات سود سهام متناسب با تغييرات درآمد 66
2-3-4-7-4- تغييرات سود سهام متناسب با تغييرات درآمد 66
2-3-4-7-5- سود سهام پايين به اضافه سودهاي سهام فوق العاده 66
2-3-4-7-6- عدم پرداخت سود سهام براي يک دوره بلند مدت 66
2-3-4-7-7- محتواي اطلاعاتي سود سهام 66
2-3-4-8- مکاتب فکري در مورد تقسيم سود 67
2-4- ارتباط بين مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود 68
2-5- بخش سوم: پيشينه تحقيق 68
2-5-1- تحقيقات داخلي 69
2-5-1-1- تحقيقات انجام شده پيرامون مديريت سود 69
2-5-1-2- تحقيقات انجام شده پيرامون سياست هاي تقسيم سود 73
2-5-2- تحقيقات خارجي 80
2-5-2-1- تحقيقات انجام شده پيرامون مديريت سود 80
2-5-2-2- تحقيقات انجام شده پيرامون سياست هاي تقسيم سود 82
منابع
2-1- مقدمه
اختيار عمل مديران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پيش بيني و همچنين اعمال روشهايي نظير تغيير روش ارزيابي موجودي كالا، استهلاك سرقفلي، هزينه جاري يا سرمايه اي تلقي كردن هزينه هاي تحقيق و توسعه و تعيين هزينه مطالبات مشكوك الوصول از جمله مواردي هستند كه مديران ميتوانند از طريق اعمال آنها سود را تغيير دهند. از يك طرف به دليل آگاهي بيشتر مديران از وضعيت شركت، انتظار مي رود به گونه اي اطلاعات تهيه و ارائه شود كه وضعيت شركت را به بهترين نحو منعكس كند. از طرف ديگر بنابه دلايلي نظير ابقاء در شركت، دريافت پاداش و غيره، مديريت واحد انتفاعي خواسته يا ناخواسته ممكن است با دستكاري سود، وضعيت شركت را مطلوب جلوه دهد. تحت چنين شرايطي سود واقعي با سود گزارش شده در صورت هاي مالي مغايرت داشته و رويدادي تحت عنوان مديريت سود رخ داده است. از سويي ديگر دنياي تجاري و حرفه اي امروز دستخوش تغيير و تحولات سياسي گرديده و انقلاب اطلاعات تأثير بسزايي در نحوه کار داشته است.
هر تحقيق علمي نياز به مطالعه کارهاي پيشينيان و بررسي نتايج و دستاوردهاي آنان و مباني تئوريک در مورد موضوع مربوطه دارد که در روش تحقيق به اين مرحله بررسي ادبيات تحقيق ميگويند. اين فصل به بررسي ادبيات و پيشينه تحقيقات انجام شده مي پردازد که شامل دو بخش مي باشد. بخش اول مربوط به ادبيات موضوع است که به تفصيل اطلاعاتي درباره تعريف، انواع، انگيزه ها، روش ها يا ابزارها و مطالبي ديگر در ارتباط با مديريت سود و همچنين تعريف، مباني، اهداف، طبقه بندي و ساير موارد مرتبط با سياست تقسيم سود ارائه مي شود. بخش دوم مربوط به پيشينه تحقيق مي باشد. در اين پايان نامه تلاش شده تا کليه پايان نامه ها و تحقيقات داخلي در زمينه مديريت سود و سياست تقسيم سود به طور دقيق مورد مطالعه قرار گيرد که قطعاً در غناي پايان نامه بي تاثير نخواهد بود. لذا به طور کلي در اين فصل ابتدا مجموعه اي از اصول و مباني تئوريک مديريت سود و سياست تقسيم سود که با استفاده از کتب و مقالات فارسي و انگليسي تهيه شده اند ارائه مي گردد، سپس چکيدهاي از تحقيقات و پايان نامه هاي انجام شده در اين مورد ذکر مي شود.
2-2- بخش اول: مديريت سود
2-2-1- مفاهيم مختلف سود
قبل از پرداختن به مديريت سود لازم است در ارتباط با سود، اهداف گزارشگري آن، استفاده سود براي استفاده کنندگان پيش بيني سود و فوايد آن براي سرمايه گذاران مطالبي ارايه شود تا اهميت آن براي خوانندگان مشخص شود.
2-2-1-1- سود
در ابتداي پيدايش انسان منفعت گرايي در ذات وي بوده است. با پيدايش علم اقتصاد و در كنار آن حسابداري مفهوم منفعت گرايي جاي خود را پيدا كرده است، به طوري كه حسابداري دو طرفه با نظريه مالكيت شروع شد. بعدها نظريه تئوري تفكيك شخصيت مطرح گرديد. در اين تئوري، شخصيت واحد تجاري جداي از شخصيت صاحبان آن بوده و هدف مؤسسه ايجاد سود حسابداري براي سهامداران و بستانكاران بوده است و به دنبال آن تئوري هاي بنگاه، حقوق باقي مانده و وجوه مطرح شدند، كه هر كدام تقسيم جديدتري از اطلاعات حسابداري به خصوص سود را ارائه مي دهند. در تئوري وجوه، سود حسابداري معني و مفهومي ندارد، در تئوري بنگاه واحد تجاري يك بنگاه اجتماعي به حساب مي آيد كه براي عموم منافع ايجاد ميكند و منافع آن سود حسابداري نيست بلكه ارزش افزوده است. امروزه اقتصاددانان مي گويند سود تنها انگيزه تاسيس بنگاه ها نيست بلكه معتقدند كه بنگاه ها با اهداف رفاهي، اجتماعي و اقتصادي هم ممكن است ايجاد شوند. البته در كنار نظريه اقتصاددانان اين نظريه وجود دارد كه اكثر واحدهاي تجاري براي سودآوري تاسيس مي شوند (قرباني، 1389: 12).
2-2-1-2- اهداف گزارشگري سود
شركت ها بايستي در پايان هر دوره فعاليت صورت هاي مالي اساسي تهيه نمايند. يكي از اين صورتهاي مالي صورت سود و زيان است كه آخرين رقم آن سود خالص واحد تجاري است. در واقع سود از جمله برترين شاخص هاي اندازه گيري فعاليت هاي واحد اقتصادي است (ثقفي و آقايي ، 1373: 5). با توجه به اهميت و كاربردهاي مختلف سود اهداف گزارشگري سود شامل موارد زير است:
1- سود به عنوان مبنايي براي محاسبه ماليات و توزيع مجدد ثروت بين افراد است.
2- سود به عنوان راهنمايي مورد تصور است كه بر اساس آن سياست هاي مربوط به سود تقسيمي و نگهداري سود تدوين مي شود.
3- سود را به عنوان شاخصي از بيشترين مبلغي مي دانند كه مي تواند به صورت سود تقسيمي توزيع يا در شركت سرمايه گذاري مجدد شود.
4- سود به عنوان راهنمايي براي سرمايه گذاري و تصميم گيري مورد توجه قرار مي گيرد.
معمولاً چنين فرض مي شود كه سرمايه گذاران مي كوشند بازده مبلغي را كه سرمايه گذاري ميكنند به حداكثر برسانند. در واقع سرمايه گذاران به دنبال سهام شرکت هايي هستند که از توان سودآوري بالايي برخوردارند و حاضرند سهام اين شرکتها را به قيمت بالاتري خريداري کنند (هشي و ديگران ، 1388: 37). البته با توجه به درجه قابل قبولي از ريسك، سود به عنوان يك ابزار يا وسيله پيش بيني كننده به حساب مي آيد كه افراد را در امر پيش بيني سودها و رويدادهاي اقتصادي آينده ياري مي دهد. سود معياري است كه از مباشرت مديريت بر منابع شركت و كارايي در به انجام رساندن امور شركت است، به طوري كه هيات استانداردهاي حسابداري مالي اين موضوع را بدين صورت ارائه كرده است:
"يكي از هدف هاي صورتهاي مالي اين است كه در مورد قضاوت درباره توانايي مديريت از نظر استفاده بهينه يا اثر بخشي از منابع شركت و جهت دادن به عملكرد در راستاي دستيابي به هدف اوليه شركت كه با گذشت زمان بالاترين مقدار نقد به مالكان بازگرداند، اطلاعاتي مفيد ارائه نمايد".
پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود_1601050020_12726_3418_1878.zip0.25 MB |