فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تحقیق ارزیابی کیفیت زندگی در ایران وجهان دارای 29 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مباحث مربوط به کیفیت زندگی
کیفیت زندگی
نخستین تحقیقات واقعی در زمینه کیفیت زندگی به کپل کانور و راجرز (1976) و اندروز وایتی بر می گردد. کمپل و همکارانش کیفیت زندگی را رضایت از زندگی در حیطه های خاص می دانستند آنها حیطه های کار ، مسکن ، سلامتی ، همسایگی، دوستی ها؛ ازدواج زندگی خانوادگی ، سطح تحصیلات و پس انداز را مولفه های کیفیت زندگی قلمداد می کردند.
شالوک اعتقاد دارد علاقه به بحث کیفیت زندگی به لحاظ تاریخی از چهار زمینه ریشه می گیرد:
1ـ بازنگری در این باور که پیشرفت های علمی، پزشکی و تکنولوژیک به تنهایی می توانند خوشبختی و بهزیستی بشر را فراهم کنند و درعوض توجه به این مساله که احساس بهزیستی شخصی خانوادگی و اجتماعی در صورتی تحقق می یابد که پیشرفت های یاد شده با ارزش ها اداراکات و شرایط محیط زیستی مساعدی همراه شوند.
2ـ تغییر نگرش از خدمات مبتنی بر اجتماعی به سمت سنجش نتایج و پیامدهای زندگی فرد در اجتماع
3ـ افزایش قدرت مصرف کنندگان و شکل گیری جنبش های تامین کننده حقوق بیماران و تاکید این جنبش ها بر برنامه ریزی شخص محور، توجه به پیامدهای شخصی برنامه های رفاهی و دولتی و توجه به حقوق تعیین سرنوشت خود و...
4ـ پیدایش تغییرات جامعه شناختی که جنبه های عینی و ذهنی کیفیت زندگی را معرفی کرد و ویژگی های فرد ی و شخصی این مفهوم را مورد تاکید قرار داد.(schalock,2004:208)
2-1-1- تعریف کیفیت زندگی
در لغتنامه دهخدا(1385) واژه كيفيت به معني چگونگي و حالت و وضعي كه حاصل باشد در چيزي و در فرهن معين (1382) به معني چگونگي و چوني آمده است . واژه كيفيت در لاتين به معني چيزي، خصوصيت، طبيعت ، نوع ، ظرفيت ، تعريف ، صفت، نهاد و چگونگي است . (qol) از نظر واژه به معني چگونگي زندگي است و دربرگيرنده تفاوتهاي آن است كه براي هر فرد منحصر به فرد بوده و با ديگران متفاوت است (فتاحي، 1389: 27).
بعضي از صاحبنظران در مورد ذهني بودن و پويا بودن اين مفهوم توافق دارند )نجات ، 1387: 57) به نظر روانشناسان اولين عامل تعيين كننده در مطالعات كيفيت زندگي ، بررسي نگرش فرد نسبت به زندگي است (محمودي ، 1390: 45) (كاتر1985) كيفيت زندگي را به مثابه رضايت فرد از زندگي و محيط پيراموني تعريف مي كند كه نيازها ، خواستها، ترجيحات سبك زندگي و ساير عوامل ملموس و غيرملموس را كه بر بهزيستي همهجانبه فرد تأثير دارند را دربرميگيرد (غفاري، 1388: 4-5) داينر كيفيت زندگي را متضمن اين ميداند كه افراد خودشان از زندگي خودشان ارزيابي مثبتي داشته باشند (داينر ،2004: 34) شوماخر كيفيت زندگي را در اين امر ميداند كه افراد از زندگي شان رضايت داشته باشند، به عبارت ديگر كيفيت زندگي معاد احساس رضايت كلي از زندگي در نظر گرفته شده است (محمودي ، 1390: 45) از نظر مالمن (1977) كيفيت زندگي مفهومي ناظر به افراد است، ولي همچون انتظارات، از طريق تعامل پوياي بين فرد مفرو ، جامعه و محل سكونت او تعيين ميشود (غفاري ،1388: 4-5) از نظر گروه كيفيت زندگي سازمان جهاني بهداشت( 9660 )درك فرد از وضعيت كنوني اش با توجه به فرهن و نظام ارزشي كه در آن زندگي مي كند و ارتبا اين دريافت ها با اهداف ، انتظارات ، استانداردها و اولويتهاي مورد نظر فرد مفهوم كيفيت زندگي را تشكيل مي دهد )نجات ، 1388: 55).
پیشینه و مبانی نظری تحقیق ارزیابی کیفیت زندگی در ایران وجهان_1529944701_12908_3418_1156.zip0.00 MB |