فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تعیین مولفه های ریسک در زنجیره تامین دارای 46 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-2- بخش اول 8
2-2-1- زنجیره تأمین 8
2-2- 2- تعریف زنجیره تأمین 9
2-2-3- فرايندهای اصلي در هر زنجيره تأمين 10
2-2-4- يکپارچگي زنجيره تأمين 10
2-2-5- معيارهاي عملکرد زنجيره تأمين 11
2-2-5-1- معيارهاي کمي 11
2-2-5-2- معيارهاي کيفي 12
2-2-6- مدلهای زنجیره تأمین 13
2-2-6- 1- مدل SCOR 13
2-2-6- 2- مدل ميلتنبرگ 14
2-2-7- مفهوم مديريت زنجيره تأمين 15
2-2-8- مؤلفههاي مديريت زنجيره تأمين 15
مديريت لجستيک در زنجيره تأمين 15
2-2-9- عناصر مديريت زنجيره تأمين 17
2-2-10- ساختار زنجیره تأمین در صنعت لوازم خانگی 18
2-3- ريسک 19
2-3-1- تعريف ريسک 19
2-4- ریسک در زنجیره تامین 21
2-4- 1- تعریف ریسک در مدیریت زنجیرۀ تأمین 21
2-4-2- انواع کلی ریسک در زنجیره تأمین 22
1-ریسکهای خارجی 23
2- ریسکهای داخلی 23
2-4-3- مديريت ريسک زنجيره تامين 24
2-5- مدلهای تصمیمگیری چند معیاره 25
2-5-1- مدلهای تصمیمگیری چند هدفه 25
2-4-2- مدل های تصمیم گیری چند شاخصه 26
2-4-3- بیمقیاس سازی 28
2-4-3-1- بیمقیاس سازی با استفاده از اقلیدسی 28
2-4-3-2- بیمقیاس سازی خطی 28
2-4-3-3- بیمقیاس سازی فازی 29
2-4-4- دستهبندی متدهای MADM 29
2-4-4-1-مدلهاي جبراني 30
2-4-4-2- مدلهاي غيرجبراني 30
2-5- پيشينه پژوهش 30
2-5-1- پیشینه ارزیابی ریسک زنجیره تامین 30
2-5-1-1- پيشينه داخلي 30
2-5-1-2- پيشينه خارجي 31
2-6- جمع بندی پیشینه و چهارچوب نظری پژوهش: 41
2-1- مقدمه
بررسی پیشینه پژوهش، معمولاً نقدی از دانش موجود درباره موضوع پژوهش است. بررسی پیشینه اگر بهدرستی انجام گیرد، به بیان مسئله کمک میکند و یافتههای پژوهش را به پژوهشهای قبلی پیوند میدهد. برخی از اهداف مرور پیشینه، شامل تعریف و تحدید مسئله، قرار دادن یافتههای پژوهش در چارچوب پژوهشهای پیشین، پرهیز از دوبارهکاری و انتخاب روشها و ابزار اندازهگیری دقیقتر میباشد (سرمد و همکاران، 1390: 55-56) .
هدف فصل پيش رو، آن است که فرآیندها، رویهها و خروجیهای مطلوب بررسي ادبيات را تعيين گرداند. اين فصل شامل شش بخش است که در بخش اول: زنجيره تأمین ، مديريت زنجيره تأمین و مسائل مربوط به اين حيطه و بخش دوم: بررسي مفهوم ريسک ، ريسک زنجيره تأمین و مديريت ريسک زنجيره تأمین، در بخش سوم: مرور اجمالي بر روشهای تصمیمگیری و در بخش چهارم بررسي پيشينه داخلي و خارجي پژوهش انجامشده، در بخش پنجم نیز مدل مفهومی پژوهش بیان گشته است و درنهایت با بیان بخش ششم : خلاصه فصل پایان مییابد.
2-2- بخش اول
در این بخش مفهوم زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین و مباحث مربوط به حیطه مدیریت زنجیره تأمین موردبررسی قرار گرفت.
2-2-1- زنجیره تأمین
در طول دو دهه اخير، مديران شاهد يک دوره تغييرات شگرف جهاني بهواسطه پيشرفت در تکنولوژي، جهانيشدن بازارها و شرايط جديد اقتصاد سياسي بودهاند. با افزايش تعداد رقبا در کلاس جهاني، سازمانها مجبور شدند که بهسرعت فرايندهاي درونسازمانی را براي باقي ماندن درصحنه رقابت جهاني بهبود بخشند. در دهه 70-1960 سازمانها به توسعه جزئيات استراتژيهاي بازار همت گماردند که به برآورده سازی رضايت مشتريان متمرکز بود. آنها بدين درک نائل آمدند که مهندسي و طراحي قوي و عمليات توليد منسجم و هماهنگ، پیشنیاز دستيابي به نيازمنديهاي بازار و درنتیجه سهم بازار بيشتر است. بنابراين طراحان مجبور شدند که ایده آلها و نيازمنديهاي موردنظر مشتريان را در طراحي محصولات خود بگنجانند و در حقيقت محصولي را با حداکثر سطح کيفي ممکن در حداقل هزينه، توأم با ایده آلهای موردنظر مشتري روانه بازار سازند.
در دهه 1980 با افزايش تنوع در الگوهاي موردنظر مشتريان، سازمانهاي توليدي به میزان فزايندهاي به افزايش انعطافپذيري در خطوط، بهبود محصولات و فرآيندهاي موجود و توسعه محصولات جديد براي ارضاء نيازهاي مشتريان علاقهمند شدند که اين موضوع، بهنوبه خود چالشهاي جديدي را براي آنها رقم زد.
در دهه 1990 بهموازات بهبود در توانمنديهاي توليد، مديران صنايع درک کردند که مواد و خدمات دريافتي از تأمينکنندگان مختلف تأثير به سزايي در افزايش توانمنديهاي سازمان بهمنظور برخورد با نيازمنديهاي مشتريان دارد که اين امر بهنوبه خود، تأثيرات مضاعفي در تمرکز سازمان بر پايگاههاي تأمين و استراتژيهاي منبع یابی بر جاي نهاد. همچنين مديران دريافتند که صرفاً توليد يک محصول کيفي، کافي نيست. درواقع تأمين محصولات با معيارهاي موردنظر مشتري(چه موقع، کجا و چگونه) و کيفيت و هزينه موردنظر آنها، چالشهاي جديدي را به وجود آورد (فيضآبادي، 1382: 47).
در چنين شرايطي بهعنوان يک نتيجهگيري از تغييرات مذکور، سازمانها دريافتند که اين تغييرات در طولانیمدت براي مديريت سازمانشان کافي نيست. آنها بايد در مديريت شبکه همه کارخانهها و شرکتهايي که وروديهاي سازمان آنها را بهطور مستقيم و غیرمستقیم تأمين ميکردند، و همچنين شبکه شرکتهاي مرتبط با تحويل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتري درگير ميشوند. با چنين نگرشي رويکردهاي زنجيره تأمين و مديريت زنجيره تأمين پاي به عرصه وجود نهاد.
2-2- 2- تعریف زنجیره تأمین
بهطورکلی زنجیره تأمین، زنجیرهای است که همه فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرفکننده را شامل میشود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد. محققان و نویسندگان مختلف ، نگرشها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تأمین ارائه کردهاند. برخی زنجیره تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کردهاند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگری به زنجیره تأمین دید وسیعتری داده و آن را شامل تمام سرچشمههای تأمین برای سازمان میدانند. با این تعریف، زنجیره تأمین شامل تمام تأمینکنندگان رده اول، دوم، سوم ... خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تأمین، تنها به تحلیل شبکه تأمین خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش پورتر است که در آن زنجیره تأمین شامل تمام فعالیتهای موردنیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی است. با نگرش یادشده به زنجیره تأمین ، توابع ساخت و توزیع بهعنوان بخشی از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه میشود. درواقع با این دید، زنجیره تأمین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع است (رجبزاده و همکاران، 1386: 190).
پیشینه و مبانی نظری تعیین مولفه های ریسک در زنجیره تامین_1581941329_12984_3418_1549.zip0.35 MB |