فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری سرمایه اجتماعی ونظریان دانشمندان در باره آن دارای 19 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
- ثروتی به نام سرمایه اجتماعی
بر اساس منابع بانک جهانی ثروت یک جامعه به سه دسته ثروت طبیعی، ثروت تولیدی و ثروت غیرملموس تقسیمبندی شده است. منظور از ثروت طبیعی، منابع خدادادی است که در اختیار ملتها قرار دارد، سرمایه تولیدی همان سرمایه فیزیکی مرسوم است و ثروت غیرملموس نیز به عنوان تمامی اجزاي ثروت که در بالا از آنها نام برده نشده، در نظر گرفته میشود و شامل مهارت و دانش نیروی کار و سرمایه اجتماعی به معنی اعتماد بین مردم و توانایی همکاری آنها در جهت یک هدف میشود. آنچه اخیرا مورد تاکید قرار گرفته است، نقش و اهمیت سرمایه غیرملموس در اقتصاد کشورها است؛ به گونهای که در سال 2000 میلادی به طور متوسط 78 درصد از کل ثروت جهان را ثروت غیرملموس شکل داده است که این میزان در کشورهای کم درآمد 56 درصد بوده و در کشورهای پردرآمد به 80 درصد میرسد. این آمار و ارقام حکایت از سهم بالای ثروت غیرملموس در ثروت کل ملتها و کشورهای پردرآمد دارد و واقعیت مشاهده شده در کشورهای کمدرآمد اهمیت منابع طبیعی را نشان میدهد و آنچه که باید به آن دست یافت، حرکت به سمت افزایش سهم
سرمایه غیرملموس یا به عبارتی سرمایه اجتماعی است.
امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان مکمل دیگر داراییها عمل میکند و تا حدود زیادی از هزینه اجرایی برنامههای توسعهای میکاهد؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد که میزان سرمایه اجتماعی در کشور و عوامل موثر و مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرد.
سرمایه اجتماعی شکل و نمونه ی ملموسی از یک هنجار غیر رسمی است که باعث ترویج همکاری بین دو یا چند فرد می شود ،فوکویاما با توجه به ابعاد عینی و ذهنی سرمایه اجتماعی و نقش آن در فرایند توسعه و تامین نظم و امنیت اجتماعی به طور صریح و مشخص ،در تدوین مبانی نظری و روش شناسی آن سهم قابل توجهی داشته اند. از ديد فوكوياما سرمايه اجتماعي وجود مجموعه معيني از هنجارها يا ارزشهاي غير رسمي است كه اعضاي گروهي كه همكاري و تعاون ميانشان مجاز است، در آن سهيم هستند. مشاركت در ارزشها و هنجارها به خودي خود باعث توليد سرمايه اجتماعي نميگردد، چرا كه اين ارزشها و هنجارها ممكن است به هنجارها و ارزشهاي منتهي باشد. .(فوکویاما،1384: 169-170 )
فوكوياما در ارتباط با سرمايه اجتماعي دو نكته را تأكيد ميكند:
1) سرمايه اجتماعي متعلق به گروههاست نه افراد، به عبارت ديگر هنجارهايي كه شالوده سرمايه اجتماعي را تشكيل ميدهند در صورتي معني دارند كه بيش از يك فرد در آن سهيم باشند.
2) همكاري و همياري براي تمام فعاليتهاي اجتماعي (خواه بد و خواه خوب) ضروري است. پس ارزشها و هنجارهاي غير رسمي ميتواند مثبت و منفي باشد. (علاقهبند، 1384)
از نظر فوكوياما سرمايه اجتماعي دو بعد اصلي دارد: 1) ارزشهاي غير رسمي 2) هنجارهاي غير رسمي
2-3- نظریات مختلف پیرامون سرمایه اجتماعی
2-3-1- رابرت پاتنام
رابرت پاتنام يكي از مهمترين نظريهپردازان سرمايه اجتماعي است. به باور او درحالي كه سرمايه مادي به دارائيهاي مادي و سرمايه انساني به ويژگيها و استعدادهاي افراد اشاره دارد، سرمايه اجتماعي ناظر بر ارتباطات و شبكههاي اجتماعي، هنجارها و اعتماد متقابل ناشي از آنهاست. از نظر پاتنام سرمايه اجتماعي بر قابليت جامعه براي ايجاد انواع انجمنهاي داوطلبانه دلالت دارد كه افراد را به همكاري با يكديگر و در نتيجه حفظ تكثرگرايي دموكراتيك تشويق ميكند (توسلی،1384).
پاتنام مقوله سرمايه اجتماعي را مرتبط با جمع و جامعه ميداند و اين مفهوم را اينگونه تعريف ميكند: شبكهها ، هنجارها و اعتماد، شركت كنندگان را به همكاري جديتر و كارآمدتر براي دستيابي به هدفهاي مشترك قادر ميسازد، بنابراين پوتنام سرمايه اجتماعي را به عنوان همبستگي اجتماع محلي حاصل شده داراي ويژگيهاي ذيل ميداند:
1- وجود مجموعهاي متراكم از سازمانها و شبكههاي اجتماع محلي.
2- سطوح بالاي تعهد مدني يا مشاركت در شبكههاي اجتماعي محلي.
3-هويت محلي قوي و مثبت و نيز احساس تجانس و برابري با اعضاي اجتماع محلي.
4-هنجارهاي تعميم يافته محلي مربوط به اعتماد و كمك متقابل بين اعضاي اجتماع محلي و اينكه آيا آنها يكديگر را به لحاظ شخصي ميشناسند يا خير (ازكيا، 1383: 278).
5- شبكههاي مشاركت مدني تجسم همكاريهاي موفقيتآميز گذشته هستند كه ميتوانند همچون الگويي فرهنگي براي همكاريهاي آتي عمل كند.(همان)
پیشینه و مبانی نظری سرمایه اجتماعی ونظریان دانشمندان در باره آن_1530119921_12988_3418_1672.zip0.00 MB |