فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری گردشگری و عوامل موثر در پویای اقتصادی و توسعه پایدار دارای 34 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
گردشگری
2-2-1-1: انواع گردشگر و گردشگری
2-2-2: گردشگری پایدار
2-2-3: وفاداری مشتری
2-2-4: اعتماد
2-2-5: رضایت مشتری
2-2-6: کیفیت خدمات
2-2-7: بازاریابی پایدار
2-2-7-1: توسعه پایدار
2-2-7-2-1: اهداف توسعه ي پايدار گردشگري
2-2-7-2: تأثیرات اقتصادی
2-2-7-2-1: اشتغال
2-2-7-3: تأثیرات اجتماعی فرهنگی
2-2-7-3-1: امنیت در گردشگری
2-2-7-4: تاثیرات سیاسی
2-2-8: بازاریابی سبز
2-2-8-1: ابزارهای بازاریابی سبز
2-2-9: تأثیرات زیست محیطی
2-2-10: بازاریابی گردشگری
2-2-11: جمع بندی از مبانی نظری پژوهش
2 -3: پیشینه پژوهش
2-3-1: پیشینه داخلی
2-3-2: پیشینه خارجی
فهرست منابع و ماخذ:
گردشگری
یکی از عوامل مهم و مؤثر در پویایی اقتصاد و توسعه پایدار هر کشور، گردشگری می-باشد. بررسی تاریخ سفر از سده¬های گذشته مؤید آن است که انسان¬ها به انگیزه¬های گوناگون همچون تجارت، آموزش، زیارت و انجام امور مذهبی، ماجراجویی و نیز انجام وظایف سیاسی به سفر می¬پرداخته¬اند(صدر ممتاز و آقارحیمی،1389 ،517). رشد شتابان گردشگری در جهان و منافع حاصل از آن، توجه ویژه دولت¬ها و برنامه¬ریزان را موجب گردیده و شکل گیری شیوه¬های جدید سیاست گذاری در این زمینه را به دنبال داشته¬است. کشورهای پیشرفته دنیا پیش از دیگر کشورها به اهمیت گردشگری پی برده و برنامه ریزی¬های گسترده¬ای برای رشد همه جانبه آن انجام داده¬اند. گردشگری می¬تواند در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که منابع اقتصادی چندانی ندارند، به مهم¬ترین منبع اقتصادی این کشورها تبدیل گردد. به همین سبب اکثر کشورهای در حال توسعه، در زمینه توسعه گردشگری، برنامه¬ریزی¬های مختلفی را شروع کرده¬اند. گردشگری از ابعاد مختلف، می¬تواند آثار مثبت و منفی متعددی به دنبال داشته باشد؛ از جمله آثار مثبت آن می¬توان به ایجاد اشتغال، افزایش فرصت¬های سرمایه¬گذاری، بهبود کیفیت زندگی، رشد فرهنگی، تقویت ارزش¬ها و سنن محلی، توسعه زیرساخت¬ها، حفاظت از سایت¬های تاریخی و اکولوژیکی، توسعه مهارت¬های برنامه¬ریزی و نظایر آن اشاره نمود. در کنار آثار یاد شده، گردشگری اگر به خوبی مدیریت و کنترل نشود، می¬تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد که از آن جمله می¬توان از انواع آلودگی¬ها، تهدید فرهنگ محلی، صدمات وارده بر محیط زیست، گسترش بیماری¬ها، شلوغی و مصرف گرایی اشاره نمود(اسماعیل زاده و همکاران، 1390 ،120). واژه توریسم (گردشگر)، نخستین بار در سال 1811 در مجله¬ای به نام اسپورتینگ آمده¬است. از دهه 1970 مطالعات مربوط به صنعت توریسم به مفهوم امروزی خود جایگاه خاصی در میان سایر علوم دانشگاهی به وجود آورده-است و امروزه توریسم یکی از امیدبخش¬ترین فعالیت¬هایی است که از آن به عنوان گذرگاه توسعه یاد می¬شود. گردشگری یکی از رشد یافته¬ترین صنایع نیمه دوم قرن بیستم بود و اغلب به عنوان کلید یا رمز رشد اقتصادی، چه در کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای در حال توسعه به کار رفت(ضرابی و پریخانی،1389، 38). با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، علاوه بر عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، عوامل محیط طبیعی نیز نقش مهمی را در توسعه گردشگری و همچنین جذب گردشگر ایفا می¬کنند(رنجبر و همکاران، 1389، 80). گردشگری از مهم¬ترین فعالیت¬های انسان معاصر است که همراه با به وجود آوردن تغییراتی شگرف در سیمای زمین، اوضاع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، منش و روش زندگی انسان¬ها را دگرگون می¬سازد. به استناد تعاریف سازمان جهانی جهانگردی، پیش¬نیاز توسعه پایدار گردشگری، تلفیق و هماهنگی اهداف اقتصادی و زیست محیطی و نیز اجتماعی و فرهنگی است. این امر متضمن تأمین منافع درازمدت جامعه میزبان، گردشگران مهمان و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی است(کرمی دهکردی و کلانتری،1390 ، 2)
2-2-1-1: انواع گردشگر و گردشگری
بطور کلی می¬توان گردشگران را بر حسب نوع گردشگری به دو دسته تقسیم نمود:
- گردشگرانی که از خارج کشور وارد می¬شوند (گردشگر خارجی)؛
- گردشگرانی که اهل یا مقیم آن کشورند (گردشگر داخلی یا بومی). به علت سهولتی که در بطن گردشگری داخلی وجود دارد، این نوع گردشگری از رونق بیشتری برخوردار است که از جمله عوامل این سهولت عبارتند از:
- کوتاهی فاصله،
- آشنایی قبلی با محیط و فضا،
- آشنایی با زبان رایج،
- حذف مقررات عبور از مرز و گمرکات و تبدیل پول،
- اطمینان کلی مسافر به امنیت ناشی از بومی بودن،
- هزینه کم سفر در مقایسه با سفرهای خارجی(صیدایی و هدایتی مقدم، 1389،101).
گردشگری دارای اشکال مختلفی است که بسته به شرایط محیطی، متفاوت است. یکی از انواع گردشگری، طبیعت¬گردی است و طبیعت گردی نوعی از گردشگری روستایی است(دادورخانی و نیک سیرت،1389، 101). كشورايران جزء ده كشور اول جهان از لحاظ جاذبه هاي گردشگري و جزء پنج كشور اول جهان از نظر تنوع گردشگري است(سازمان جهانی توریست ،2000). از آنجایی که اقتصاد کشور ایران، اتکاي شدیدي به درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام دارد و متغیرهاي کلان اقتصادي با دنباله روي از قیمت جهانی نفت در طول زمان دچار نوسانات شدیدي می¬شود، و با توجه به جوان بودن کشور و بالا بودن نرخ بیکاري، توسعۀ صنعت جهانگردي در کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار می¬باشد. ایران با پتانسیل¬هاي طبیعی و جاذبه¬هاي سیاحتی و فرهنگی بسیار و داشتن آب و هواي به اصطلاح چهار فصل به عنوان کشوري توانمند در آماده¬سازي شرایطی مطلوب براي علاقه-مندان به مسافرت¬هاي داخلی و خارجی، می¬تواند قطب مهمی در صنعت جهانگردي به معناي عام، و جهانگردي ورزشی در معناي خاص به حساب آید. اما متأسفانه این صنعت نتوانسته است منبع قابل اعتمادي براي درآمد زایی به شمار آید. قابل ذکر است که سهم ایران از کل گردشگران ورودي بین المللی در سال 1999، تنها در حدود یک میلیون و 230 هزار نفر بوده است( خسروی،1388 ،74).
پیشینه و مبانی نظری گردشگری و عوامل موثر در پویای اقتصادی و توسعه پایدار_1556787250_13125_3418_1337.zip0.29 MB |