فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری دانشگاه و صنعت دارای 224 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مقدمه
2 قسمت اول : پیشینه تحقیق در جهان 13
1-1-2 تاریخچه ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاري سازي نتایج تحقیقات صنایع در خارج از ایران
(پیشینه موضوعی) . 13
2-1-2 پیشینه مطالعاتی تحقیق در جهان 16
2-2 قسمت دوم : پیشینه تحقیق در ایران 30
1-2-2 تاریخچه ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاري سازي تحقیقات در صنایع در ایران
(پیشینه موضوعی) . 30
2-2-2 پیشینه مطالعاتی تحقیق در ایران 33
3-2 قسمت سوم : مبانی نظري تحقیق 40
1-3-2 همکاري دانشگاه و صنعت 40
2-3-2 همکاري دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در غرب 41
3-3-2 ارتباط دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در ایران 42
4-3-2 دستاورد تعامل دانشگاه و صنعت در امریکا و انگلستان 42
5-3-2 ارتباط صنایع کوچک و متوسط با دانشگاه و نقش آن در توسعه ملی 45
6-3-2 ارتباط دانشگاهها با صنایع کوچک و متوسط 46
7-3-2 جهانی شدن اقتصاد و هدف گذاري آموزش عالی به سمت تولید دانش کاربردي 47
8-3-2 ظهور دانشگاههاي جدید به منزله مغز جامعه هوشمند و پاسخگو به نیازهاي علمی بازار 49
9-3-2 تأثیر ارتباطات بین المللی و توسعه علمی در تقویت تعامل دانشگاهها و صنایع 50
10-3-2 آموزش از راه دور و نقش آن در ارائه خدمات به صنایع 50
11-3-2 ظهور صنایع دانش و اقتصاد دانش 50
12-3-2 تفاوت در انتقال تکنولوژي از دانشگاه به صنایع دانش محور و صنایع توسعه محور در
دانشگاههاي هلند 51
13 -3-2 مشکلات موجود در مدل صنایع توسعه محور و مدل صنایع دانش محور 51
14-3-2 همکاریهاي علمی بینالمللی آموزش عالی و کمک به کاهش فاصله میان دانش
و فناوري صنعتی 52
15-3-2 اهداف آموزش عالی و ارتباط آن با اقتصاد بازار 52
16-3-2 اهمیت کارآیی بیرونی آموزش عالی در پیشبرد اهداف اجتماعی و اقتصادي 52
17-3-2 روشهاي تشویقی دولت براي برقراري ارتباط دانشگاه و صنعت 53
18-3-2 انواع مدل هاي حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط 56
19-3-2 پشتیبانی و توسعه بنگاههاي اقتصادي 57
20-3-2 تفاوتهاي فرهنگی میان دانشگاه و صنعت 58
21-3-2 قوانین و مجموعه مبانی اخلاقی همکاري با صنعت 59
22-3-2 مالکیت فکري چیست؟ 60
23-3-2اهمیت مالکیت فکري در اقتصاد بازار 60
24-3-2 کنترل مالکیت فکري و خلق دانش دردانشگاههاي انگلستان 61
25-3-2 وضعیت مالکیت فکري در ایران 61
26-3-2 اهداف سازمان جهانی مالکیت معنوي 62
27-3-2 اهداف تنظیم آییننامه مالکیت فکري در دانشگاه ها 62
28-3-2 مدیریت مالکیت فکري در ارتباط دانشگاه و صنعت 63
29-3-2 خطر و سرمایه در معرض خطر در پروژه هاي تحقیقاتی دانشگاه و صنعت 63
30-3-2 رازداري یا انتشار نتایج تحقیقات از دیدگاه صنایع و دانشگاه ها 64
31-3-2 نقش واسطهها در ارتباط دانشگاه و صنعت 65
32-3-2 الگوي توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت 66
1-32-3-2 وظایف و ساختارهاي سازمانی واسطه داخلی 66
2-32-3-2 وظایف و ساختار سازمانی واسطه خارجی 67
33-3-2 نقش واسطههاي خارجی غیرمتمرکز در ارتباط میان دانشگاه و صنعت . 67
34-3-2 مدیریت و استقلال واسطه ها و کنترل آنها در تعامل دانشگاه و صنعت 67
35-3-2 مدیریت مالی ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش آن در بهبود این تعامل . 68
36-3-2 رویکردهاي تعیین هزینه و قیمت گذاري خدمات دانشگاه به صنعت 70
37-3-2 توزیع درآمد حاصل از فعالیتهاي ارتباط با صنعت 70
38-3-2 توزیع درآمد بدست آمده از تجاري کردن حق اختراعها و حق امتیازها 71
39-3-2 توزیع درآمد بدست آمده از هزینههاي بالاسري(سربار) یا مازاد درآمد ایجاد شده 71
40-3-2 مدیریت کارکنان در ارتباط دانشگاه و صنعت 72
41-3-2 استخدام کارکنان و مدیریت منابع انسانی 73
42-3-2 مدل ها و انواع پاداشها 74
1-42-3-2 پاداشهاي مالی 75
2-42-3-2 ارتقاء .. 75
3-42-3-2 پاداشهاي غیرمالی 76
43-3-2 کارآفرینی دانشگاهی: بررسی ظهور سرمایه گذاري در شرکتهاي انشعابی دانشگاهی 76
44-3-2 مقیاسی براي ارزیابی جهتگیري کارآفرینی در دانشگاهها 77
45-3-2 مدل ساختاري کارآفرینی دانشگاهی 78
46-3-2 کارآفرینی 79
47-3-2 اجزاي نظام ملی نوآوري 80
48-3-2 بنیانهاي اجتماعی نوآوري در کانادا و نقش برنامههاي تحقیقاتی دانشگاهی بر نوآوري 81
49-3-2 پاركهاي علمی، حلقه ضروري زنجیرة نوآوري در صنعت و بازار 82
50-3-2 نقش پاركهاي علمی و فناوري در تبدیل پژوهش به دانایی و کاربرد آن در اقتصاد 83
51-3-2 پاركهاي تحقیقاتی و پژوهشی در تعامل دانشگاهها و صنایع 85
52-3-2 وضعیت پارکهاي علمی و فناوري در ایران 86
53-3-2 بررسی اثر مجاورت جغرافیایی و کیفیت دانشگاه در همکاري دانشگاه و صنعت
در انگلستان 87
54-3-2 پیشنیازهاي توسعه علمی در ایران 88
55-3-2 دانستنیهاي ضروري قبل از انجام پروژه هاي پژوهشی دانشگاه و صنعت 88
56-3-2 جایگاه تجاري سازي تحقیقات در فرآیند نوآوري 91
57-3-2تجاري سازي تحقیقات و اهمیت آن 92
58-3-2 روشهاي تجاري سازي 92
59-3-2 مراحل تجاري سازي تحقیق . 93
60-3-2 چالشها و مشکلات تجاري سازي تحقیقات 94
61-3-2 تعیین میزان و قابلیت تجاري شدن پژوهشها 96
62-3-2 بررسیهاي مختلف در تجاري کردن تحقیقات دانشگاهی و صنعت 98
63-3-2 تجاري سازي و انتخاب دقیق پروژهها در تعامل میان دانشگاه و صنعت 100
64-3-2 انتخاب پروژه تحقیقاتی مناسب، تسریع در تجاري شدن یافتههاي پژوهش 101
65-3-2 ارزیابی پتانسیل تجاري- چک لیست امتیازبندي پروژه ها در اولویت بندي تجاري شدن
تحقیقات دانشگاهی 101
66-3-2 اصول پیش نیاز تجاري سازي تحقیقات در آمریکاي شمالی 101
67-3-2 عوامل عمده کلیدي قابل توجه در تجاري شدن یافته هاي پژوهشی در صنعت 103
68-3-2 روشهاي پیشبینی فروش در تجاري شدن یافته هاي پژوهش 105
1-68-3-2 روش هاي کیفی پیش بینی فروش 105
2-68-3-2 روشهاي کمی پیشبینی فروش 105
69-3-2 نقش دانشگاه در انتقال موثر و کارآمد اطلاعات علمی 110
70-3-2 دسته بندي دانشگاهها براساس انجام پروژههاي مشترك با صنایع 111
71-3-2 چه چیزهایی دانشمندان دانشگاهی را به اشتغال در تجاريسازي تحقیق ترغیب میکند؟ .. 113
72-3-2 آیا نشر مشترك صنعت و دانشگاه به ارتقاء فعالیت تجاري سازي فناوري دانشگاه منتج
73-3-2 مطالعه تطبیقی انتقال تکنولوژي دانشگاهی به صنعت در آلمان و چین 117
4-2 ابعاد و مؤلفهاي مستخرجه از مبانی نظري و پیشینه تحقیق 118
منابع
مقدمه
امروزه کسب و کار فناوري پیشرفته به عنوان ضرورتی ملی از سوي کشورها به ویژه کشورهاي متکی به صادرات پذیرفته شده و کشورها نیز که از گذشتههاي دور تاکنون متکی به صادرات نفت بوده اند براي توفیق و رهایی از درآمدهاي نفتی چارهاي جز اتکاء به صادرات محصولات صنعتی یا کشاورزي نخواهد داشت وناگریزند تا فناوري پیشرفته را در اختیار بگیرند.
با توجه باینکه دانشگاهها مرکز پردازش و توسعه آگاهیهاي علمی هستند. تبدیل دانستههاي علمی و دانش فنی به سیستمهاي تولیدي در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها مستقر بوده و به کارگیري این سیستم ، در خدمت به افراد جامعه در مراکز صنعتی به منصه ظهور میرسد. به این ترتیب، نه تنها علم دیدج بر فناوري استوار است، بلکه افزون بر آن علم جدید ذاتاً میل و گرایش به فناوري شدن دارد.
به عبارت دیگر تحول علم در قرون اخیر نتیجه کاربردي شدن آن است. امروزه در دنیاي پیشرفته، فناوري را هم به دیدة منبع ثروت و بهتر زیستن و هم به عنوان ابزار قدرت در چیرگی بر طبیعت و جامعه مینگرند، به همین دلیل ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش دولت براي سرعت بخشیدن این ارتباط در توسعه ملی به نیازهاي متقابل تبدیل شده است. دولت در کنار دانشگاه و صنعت قرار دارد و نقش دولت نقش یک تسهیل کننده1 و حمایتکننده2 استقطعاً. بسیاري از نقشهاي صنایع و دانشگاهها در دنیاي رقابتی امروزي بدون حمایت و برنامههاي دولت دشوار است.
دانشگاهها و صنایع کشور، بهتر است به اثبات رسانند که توانا و هوشمندند و قادرند که بسازند و خلق ایدههاي نو نمایند. دولتها، اغلب نقش خود را از طریق طراحی ساختارهاي کلان، ایجاد زیرساختها، توسعه تحقیقات و هدایت عمومی جامعه ایفا میکنند و با استفاده از سازوکارهاي مختلف مانند سرمایهگذاريها، اعمال سیاستهاي پولی و مالی، مالیاتی، وضع قوانین ترغیبکننده و محدودکننده و ... هدفهاي خود را محقق می سازند. امروزه دولتهاي کشورهاي در حال توسعه نیز در جهان نقش مهم مراکز آموزش عالی در توسعهملّی منطقهاي را دریافتهاند. این دولتها می-توانند با ایجاد یک رابطه سودآور پایدار و دوطرفه با مؤسسات، تجاري نقش خود را به طور قابل ملاحظهاي بهبود بخشند.
1- 2 قسمت اول : پیشینه تحقیق در جهان
1- 1- 2 تاریخچه ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاري سازي نتایج تحقیقات صنایع در خارج از ایران (پیشینه موضوعی)
در آمریکا باندهاي تجاري میان دانشگاه و دنیاي کسب و کار در طول جنگهاي داخلی و بعد از آن از روندي تزایدي برخوردار بوده است »گزارش ییل1« در سال 1828 مصداقی بر این مدعاست. طبق این گزارش، پس از آن که آموزش عالی امریکا در قبال برنامه درسی سنتی خود مورد سؤال قرار گرفت، در آن گرایشی به سوي تدوین اهداف کاربردي در برنامه درسی شکل گرفت. از سویی دیگر نیاز این کشور به شهروندانی آموزش دیده و متخصص، در حوزة علوم کاربردي چون کشاورزي و صنایع، به شکلگیري سیاستی موسوم به قانون موریل2 در رابطه با اعطاء زمین منجر
گردید .(Decter,2007:148 , Power,2000:8)
در آلمان نیز ظهور مدل دانشگاههاي تحقیقاتی شکل جدیدي از این عقلانیت دانشگاهی است. تأسیس آزمایشگاههاي تحقیقاتی وابسته به دانشگاهها حاصل این عقلانیت بود. تعدادي از این آزمایشگاهها به کمک سازمانهاي بزرگ خیریه و با هدف کاربرد ثمربخش تحقیقات دانشگاهی تأسیس شدند. به مرور بسیاري از این آزمایشگاهها در دانشگاههاي بزرگ چون ام – آي – تی3 و میشیگان4 مستقر شدند و به این ترتیب اولین ارتباطات تجاري قوي با صنعت به عنوان اولین شریک دانشگاه در ابتداي قرن در اروپا و آمریکا شکل گرفت. لذا با عنایت به فلسفه دانش به عنوان کالایی ارزشمند و جایگزین شدن احکام رقابتی به جاي نیازهاي نظامی، قانونی جدید وضع شد که به موجب آن، دولت، دانشگاه و صنعت وارد گونهاي از تعامل گردیدند، که تا آن زمان تجربهاي همانند
آن نداشتند .(Feldman, 2007:37)
18-3-2 انواع مدل هاي حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط
معمولاً دولت، با اعتقاد بر نظام اقتصادي بازار آزاد، یک سازمان دولتی را مسئول سیاستگذاري و اجراي مسائل مربوط به بنگاههاي کوچک و متوسط کرده است. این سیاستها یک هدف مشخص را دنبال میکنند که عبارت است از تقویت و گسترش بنگاههاي مزبور و تشویق و توسعه فرهنگ کارآفرینی. ابعاد این حمایت گوناگون است ولی به طور کلی آنها را میتوان در سرفصلهاي در پی آمده خلاصه کرد:
* وام و اعتبارات
چون صاحبان واحدهاي تولیدي کوچک و متوسط از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و این نوع حمایت می تواند کارساز باشد.
* ارائه خدمات فنی
این خدمات در حالت هاي :
-1 انجام آزمون کیفیت فرآورده است و -2 ارائه خدمات فنی (رفع خرابی) است (کانکنی، 1.(28:1388
و می توان حالت سومی را نیز متصور شد و آن ارائه تکنولوژي تولید جدید به این شرکتها می باشد.
1 Konecny,Ewald
* خدمات مشاورهاي1
بسیاري از این مراکز دست به کار ارائه رایگان این گونه خدمات در زمینههاي مدیریت، امور مالی، فعالیتهاي تجاري، بازاریابی و حتی تدوین طرح توجیهی شدهاند و از این راه میکوشند بنگاههاي مزبور را تقویت کنند.
* حمایتهاي اطلاعاتی
علاوه بر خدمات مشاورهاي، مراکز مزبور در قالب اطلاعرسانی دست به حمایتهاي اطلاعاتی هم میزنند. این اطلاعات به طور کلی شامل وضعیت تجاري، مدیریتی و فنی میشود
* ظرفیتسازي علمی
در شماري از کشورها برنامههایی تنظیم و اجرا میشود که در قالب آنها، میان بنگاههاي کوچک و متوسط از یک سو و مراکز علمی و دانشگاهی از سوي دیگر تعامل برقرار میگردد. آموزش و پژوهش از زمینههاي عمده این همکاري است.
* ایجاد تسهیلات براي تأسیس شرکتها
در برخی از کشورها، مقررات دست و پا گیر تأسیس و انحلال شرکتها برداشته شده است و در حقیقت در این کشورها تلاش شده است تا موانع ورود به بازار و خروج از آن در حد امکان برداشته شود.
* آموزش2
آموزش براي این بنگاهها در بسیاري از کشورها به کار گرفته میشود و هدف از آن، ترویج کارآفرینی، تربیت مدیران ریسکپذیر، ایجاد اشتغال از طریق گسترش بنگاههاي کوچک و متوسط میباشد. آموزش میتواند در سطح دبیرستان و دانشگاه و همچنین مراکز آموزش دورههاي کوتاه مدت به انجام رسد (کانکنی، .(207:1388
19-3-2 پشتیبانی و توسعه بنگاههاي اقتصادي
در بسیاري از کشورهاي در حال توسعه، پشتیبانی یا توسعه مؤسسات اقتصادي کوچک و متوسط به صورت یک خط مشی اساسی براي توسعه کشور درنظر گرفته شده است. این نوع بنگاههاي اقتصادي در بسیاري از کشورها بیشترین تعداد بنگاههاي اقتصادي را تشکیل میدهند و در کشورهاي در حال توسعه سهم زیادي را نسبت به بقیه شرکتها دارند. بخش بنگاههاي اقتصادي کوچک و
1 Consultation Services 2 Trainin
متوسط در گذشته علاقه چندانی به آموزش عالی نداشته اند زیرا آنها ظرفیت استفاده از تحقیق و توسعه دانشگاهها را ندارد و نیازهاي آموزشی آنها چندان مورد علاقه نیروهاي دانشگاه نیست. در جامعه امروز شرکتهاي اقتصادي کوچک و متوسط یکی از مهم ترین موتورهاي رشد و توسعه اقتصادي به حساب میآیند و به عنوان یکی از شرکاي مؤسسات آموزش عالی هستند. برنامههاي خاصی جهت تقویت بنگاههاي کوچک و متوسط به وسیله بسیاري از کشورهاي در حال توسعه در جهان تدوین شده است.
پیشینه و مبانی نظری دانشگاه و صنعت_1556379513_13712_3418_1369.zip0.61 MB |