فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری پایانه ها و سیستم حمل و نقل دارای 57 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1- مقدمه.........................9
2-2- تعاریف و مفاهیم........9
2-2-1- تعریف سيستم حمل و نقل شهری9
2-2- 2- انواع سیستم های حمل و نقل عمومی شهری10
الف) مترو.......................10
ب) قطار سبك شهري10
ج) منوريل......................11
د) تراموا.......................12
ه) اتوبوس.....................12
و) تاكسي و خودروهاي شخصي13
2-2-3- تعریف پایانه ها و ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری...................................................................13
الف) مشخصات پایانه.....14
ب) عوامل ساخت پایانه ها14
2-2-4- انواع پایانه ها ازنظر مقیاس15
2-2-5- انواع پایانه ها...15
2-2-6- عملکرد پایانه ها16
2-2-7- وظايف پايانه ها17
2-2-8- مفهوم ایستگاه پایانه ای مترو و فضای جمعی آن17
الف) فضای تصمیم گیری19
ب) فضاهای فرصت یا مکث19
ج) فضاهای حرکتی......19
2-2-9- مفهوم فضای عمومی و ابعاد اجتماعی آن21
2-3- رویکردهای نظری 24
2-3- دیدگاه های نظری حمل و نقل درون شهری24
2-3-1- نظريه هاي حمل و نقل شهري تا دهه 1910
2-3-2- نظريه هاي حمل و نقل شهري از 1920 تا 1970
2-3-3- نظريه هاي حمل و نقل شهري از 1980 تا كنون
2-4- مدل ها و روش های تحقیق30
2-4-1- بررسی الگوهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی30
2-4-2- توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی30
2-4-3- سیاست ها و اصول کلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی31
2-5- مکانیابی.........................33
2-5-1- معیارهای مکانیابی33
2-5-2- مکانیابی ایستگاه های مترو34
2-5-3- انواع ایستگاه های مترو و مکانیابی نقاط 35
الف) ایستگا ه های انتهایی35
ب) ایستگاه های اجباری35
ج) ایستگاه های میانی35
2-6- اصول و برنامه ریزی درونی پایانه36
الف) اصل جامعیت........ 36
ب) اصل سازگاری فضاها ، فعالیت ها و همجواری درونی36
ج) اصل ایمنی............36
د) اصل امنیت...........36
ه) اصل دسترسی آسان36
و) اصل تمرکز.............36
ی) خوانایی فضاهای پایانه36
ن) سازگاری فعالیت پایانه با کاربری های اطراف36
2-7- تجارب جهانی...... 37
2-7-1- معرفی پروژه های موفق مترو در جهان37
الف) متروی کوپنهاگ........37
ب) متروی برلین..........37
پ) ام تی آر هنگ کنگ چین38
ث) متروی نیویورک آمریکا39
ج) متروی پاریس پاریس – فرانسه40
م) متروی لندن – انگلستان 41
ن) متروی مسکو – روسیه41
و)متروی دبی..............44
ه) ایستگاه های مختلف استکهلم سوئد 44
ی) ایستگاه بلوار فورموسا ـ کائوسیونگ، تایوان46
2-7-2- ابعاد اجتماعی در تجارب جهانی موفق46
نتیجه گیری.........................47
منابع
2-1- مقدمه:
حركت، عامل اصلي پویایی زندگي شهري و تداوم بخش كليه فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي در سطح شهرها است. همچنين، حمل و نقل و زيرساخت هاي مرتبط با آن هم به صورت مستقيم و هم با واسطه بر توسعه كالبدي شهرها اثرگذار هستند ." حمل و نقل به راستي سازنده و شكننده شهرها میباشد " (clark,1957,240). مساله جابجايي افراد و كالاها همواره به عنوان يك مساله اساسي در شهرها مطرح بوده و نوآوري ها و سرمايه گذاريهاي فراواني در اين راه انجام پذيرفته است اما بويژه پس از گسترش توليد و استفاده از وسايل نقليه موتوري، به يكباره تحولاتي بنيادين هم در سرعت و هم گستردگي امكان ترابري در شهرها پديد آمد كه به نوبه خود در تغيير ساختار شهرها و تمركز جمعيت در آنها نقشي بسزا ايفا نمود.
همچنین، در آستانه هزاره سوم و با پيشرفت شتابنده فناوري ها و گسترش انواع وسايل ارتباطاتي بر دامنه تقاضاي عمومي جهت جابجايي در شهرها افزوده شده است . در عين حال كه با افزايش شهرنشيني و در نتيجه بالا رفتن ارزش زمين هاي درون شهرها، اختصاص سطوح كمتري به تسهيلات حمل و نقلي امكان پذير گرديده و از اين رو ضرورت اتخاذ راهكارهايي جديد جهت ترابري شهري بيش از پيش آشكار گرديده است.
2-2- تعاریف و مفاهیم :
2-2-1- تعریف سيستم حمل و نقل شهری : (ترابری)
ترابری انتقال انسان و کالاست از جایی به جای دیگر،این واژه ازپسوند ترا-به معنای فراسو و آنسو و واژه –بری از فعل بردن ساخته شده است.پیشوند ترا-از پیشوندهای کهن پارسی است که در پارسی باستان نیز همین گونه کاربرد را داشته است و هم معنی و هم ریشه با TRANS در انگلیسی است. ترابری از دید واژگانی به معنای بردن به آنسو دیگر است.(wikipedia)
سیستم حمل و نقل شهری : عبارتست از مجموعه منظمي از زير ساختارهاي به هم پيوسته كه به منظور جابجايي مسافر و كالاي مجاز همراه وي، جلب رضايت و خشنود سازي مسافر به ارائه خدمات به انسانها مي پردازد.
وروديهاي سيستم شامل: مسافر، پرسنل و كاركنان ستادي و صف، منابع مالي، تجهيزات ثابت و متحرك(ناوگان، برق و تاسيسات، كنترل، علائم و مخابرات، خط، ابنيه و مسير)، اطلاعات (جداول زماني اعزامها، مالي، اداري، پرسنلي و .. ) مي باشد. در حاليكه خروجي هاي سيستم در برگيرنده خدمات ارائه شده، اطلاعات (كميت و كيفيت جابجايي مسافر، هزينه هاي صرفه جويي شده، هزينه بهره برداري و تعمير و نگهداري و..) مي باشد.
( محمد منتظري، مجيد اداوي : بررسي مولفه هاي ترافيكي سيستمهاي حمل و نقل شهري و عوامل موثر بر آن ،ص2)
2-2-2- انواع سیستم های حمل و نقل عمومی شهری:
انواع سيستمهاي رايج حمل و نقل شهري شامل: خودروهاي سواري شخصي ، تاكسي و مسافركش شخصي ، اتوبوس و ميني بوس( ديزلي، گازسوز، برقي)، مترو ، قطار سبك شهري، منوريل و ،تراموا مي باشد.
الف) مترو:
منظور از مترو سيستمي است كه كاملا در مسيرهاي خاص و جدا از ساير وسايل نقليه و عابرين حركت میکند و مسير آن عمدتًا در زير زمين است. مترو پرظرفيت ترين سيستم حمل و نقل شهري در Headway مشابه و يكسان ميباشد كه برق مورد نياز تراكشن موتورهاي DC يا AC قطارهاي خود را از طريق شبكه بالاسري يا ريل سوم بصورت DC يا AC دريافت ميكند750v) یا(1500 v كه عمدتا از طريق ريل سوم VDC) ۷۵۰( تامين ميشود. قطار مترو معمو لا از چندين واگن به هم كوپل شده، تشكيل گرديده است كه برخي از آنها داراي نيروي كششي و برخي ديگر فاقد نيروي كشش (تريلر) مي باشد تعداد واگن هاي هر قطار بيش از ۴ و عموما 6-7 واگن میباشد و حداقل سرفاصله زماني اعزامهاي متوالي قطارها (Headway)تا يك دقيقه هم مي تواند باشد. سرعت تجاري متوسط بين ۳۵ تا ۴۰ كيلومتر در ساعت است. از جمله روشهاي سريع حمل و نقل مسافر استفاده از مترو مي باشد كه تمام يا قسمتي از مسير اين وسيله ممكن است روي زمين يا زير زمين باشد ظرفيت جابجايي مسافر، با سرفاصله زماني حداقل يک دقيقه، با قطارهاي ۷ واگنه ۱۴۰ متري 100000درساعت در هر جهت ميباشد. قطارهاي مترو شتاب تراكشن و ترمزگيري كمتري درمقايسه با تراموا، اتوبوس برقي، منوريل و قطار سبك شهري(LRT) داشته و لذا ديرتر به حداكثر سرعت رسيده و ديرتر نيز توقف مينمايد ظرفيت نشسته و ايستاده يك قطار ۷ واگنه مترو بطول ۱۴۰ متر، ۱۸۰۰ نفر ميباشد. قطارهاي حومه شهري(Suburban) بر خلاف قطارهاي شهري زير زميني (مترو) داراي سرعت متوسط بالاتر، فواصل بيشتر ايستگاهها، ظرفيت بالاتر قطارها، سنگين تر بودن قطارها و بيشتر بودن نيروي كشش و........ مي باشند.
ب) قطار سبک شهری :
از جمله سيستمهاي حمل و نقل شهري ريلي بوده كه دربرگيرنده ۳ تا ۵ واگن خودكشش و تريلر ميباشد.)آرايش واگنهاي LRT به فراز مسير يا بطور كلي هندسه مسير، حداكثر بار مسافري، سرعت تجاري مورد نظر، تعداد واگنهاي داراي كابين هدايت و كنترل وقيمت واگنها بستگي دارد (كشنده، واگني با موتورهاي الكتريكي مي باشد كه واگنهاي بدون موتور( تريلر) را به دنبال خود كشيده يا به جلو مي راند. قطار سبك شهري برق مورد نياز خود را عمدتا ازطريق پانتوگراف ها از شبكه بالاسري اخذ مي نمايد. سكوهاي مسافري ميتوانند تقريبا همسطح ريل حركت يا بالاتر از آن باشد. با توجه به چگونگي ترافيك آن LRT به سه دسته تقسيم ميشود (www.lightrailnow.com)سرعت تجاري۳۰- ۳۵ كيلومتر در ساعت بوده، حريم سير و حركت آن در مقايسه با انواع اتوبوس و تراموا از حفاظت و انحصار بسيار بيشتري برخوردار بوده و در مقايسه با مترو و منوريل از حفاظت و انحصار كمتري برخوردار میباشد. در قوسها راحتتر از مترو گردش مي نمايد ظرفيت نشسته و ايستاده يك قطار سبك شهري(LRT) چهار واگنه ۱۰۰۰ نفر ميباشد.
پیشینه و مبانی نظری پایانه ها و سیستم حمل و نقل_1556379418_13715_3418_1673.zip3.23 MB |