فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری ساختار مغز و عملکرد آن و فرایند خلاقیت دارای 148 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مقدمه---------------------------------------- 17
ساختار مغز و عملکرد آن----------------------- 18
تعاريف خلاقيت :------------------------------- 25
1 . نگرشهاي خاستگاهي :----------------------- 26
2 . نگرشهاي فرايندي :------------------------ 27
رابطه هوش و خلاقيت --------------------------- 31
فرايند خلاقيت :------------------------------- 36
مراحل والاس ------------------------ 37
مراحل اسبورن ---------------------- 39
مراحل تورنس ----------------------- 41
نظريه هاي خلاقيت :---------------------------- 42
1. نظريه هاي جهان باستان-------------------- 42
2. نظريه هاي جديد فلسفي --------------------- 44
3. نظريه هاي روان شناسي -------------------- 45
4. روانکاوي جديد ---------------------------- 46
خصوصيات افراد خلاق --------------------------- 49
نيازهاي افراد خلاق --------------------------- 56
عوامل موثر در خلاقيت-------------------------- 58
هوش ------------------------------- 59
ويژگيهاي شخصيتي-------------------- 61
خانواده---------------------------- 63
مدرسه و دانشگاه و نقش آن در خلاقيت - 65
نقش انگيزه هاي دروني و بيروني در خلاقيت------- 69
تاثيرات عوامل خاص بر خلاقيت :----------------- 70
سن -------------------------------- 70
جنس-------------------------------- 71
ارزشها و فشارهاي اجتماعي ---------- 71
تحصيلات----------------------------- 72
نقش کوشش در خلاقيت------------------ 72
شرايط محيطي مطلوب براي خلاقيت ---------------- 73
تكنيكهاي خلاقيت و نو آوري--------------------- 74
يورش فكري---------------------------- 75
مدل سينكتيكس -------------------------- 77
تكنيك دلفي ... ------------------------ 78
آموزش خلاقيت --------------------------------- 87
الف : آموزش و پرورش عمومي خلاقيت------------- 87
آموزش خلاقيت در جهان ---------------- 88
ب : آموزش خلاقيت در كودكان و دانش آموزان --- 89
نكات قابل توجه در آموزش خلاقيت به فراگيران 93
آنچه مربي براي پرورش فكر خلاق بايد انجام دهد 96
محتواي درسي فراگير و ارتباط آن با خلاقيت 99
اصول اساسي در پرورش خلاقيت ------------------ 107
عوامل موثر در پرورش خلاقيت ------------------ 108
نقش امنيت و آزادي رواني در خلاقيت ----------- 113
خلاقيت و حل مسئله --------------------------- 115
خلاقيت و پيشرفت تحصيلي --------------------- 117
خلاقيت و هنر -------------------------------- 118
خلاقيت و توسعه اقتصادي ---------------------- 121
اثر محرک عاطفي در خلاقيت -------------------- 122
شرايط لازم جهت استفاده حداکثر از قدرت تصور در خلاقيت 126
موانع خلاقيت -------------------------------- 128
عامل شانس در کاوش در مسير خلاقيت ------------ 127
با تصور خلاق مي توان روابط شخصي را بهبود بخشيد 139
سوابق پژوهش در ايران ----------------------- 141
سوابق پژوهش در خارج ------------------------ 143
نتيجه گيري و جمع بندي فصل دوم--------------- 147
منابع
مقدمه :
کشف عناصر ناشناخته ، خلق آثار جديد ، ارائه راه حلهاي جديد ، مشخصه افرادي است كه تاثيري عميق بر زندگي بشري دارند . اختراع ماشين بخار ، فرمول مدل مارپيچي dna ، ساختمان اولين هواپيما، فقط چند مورد برجسته از بروز خلاقيت ، با تاثيري عميق در زندگي و فرهنگ ماست . , 1993 , p . 2) weisberg )
زندگي پيچيده امروز هر لحظه در حال نو شدن است و خلاقيت ضرورت استمرار زندگي فعال بشمار مي رود . انسان براي خلق نشاط و پويائي در زندگي ، نياز به خلاقيت و ابتكار دارد تا انگيزه شوخ طبعي خود را ارضا كند و زمينه شكوفائي استعدادها وتوانائيهاي خويش را فراهم كند چرا كه جامعه انساني براي زنده ماندن و گريز از مرگ و ايستائي ، به تحول نياز دارد.
مسلما" انسان مي تواند به طرق كاملا" زيادي خلاق باشد . درك اين واقعيت چالشي واقعي در اين عصر فضا و فرا رسيدن جامعه فرا صنعتي بوجود مي آورد ، در هر زمينه دانش بشري انفجارهاي اطلاعات وجود دارد . زماني بود كه فكر مي كرديم مرزهاي فضا نه ظرفيتهاي بشر ، و دانش را مي شناسيم . شخص مي توانست چيزهاي خوبي در مدرسه دانشگاه و يا از راه كار آموزي فرا گيرد و اين دانش ، بقيه عمرش برايش مفيد بود، آن روزها گذشت .
يك ارتباط بين خلاقيت و آينده عبارت از رابطه مثبت و قابل ملاحظه بين عملكرد دانش آموزان دبيرستان در آزمونهاي خلاقيت و دستاوردهاي خلاق آينده آنان در بزرگسالي است.
نهضت پرورش استعداد خلاقيت و ابداع در كشورهاي مختلف ، خاصه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته ، به سرعت در حال پيشرفت بوده و مورد پذيرش قرار گرفته است . و شايد بتوان سالهاي (1950) را سالهاي ترقي خلاقيت دانست به اين دليل كه اين مفهوم بي هيچ شرح و بسطي به فرايندهاي ذهن اضافه شده است (كراس ، جواديان ، 1369 ).
در اوايل دهه 1950 اسبورن بنياد تفكر خلاق را تاسيس كرد و در شهر بوفالو در ايالت نيويورك رياست اولين جلسه موسسه حل مسئله با روش خلاق را بر عهده گرفت ( مظفري ، 1376 ص:52 ).
و بدين ترتيب پژوهش در مورد خلاقيت پا به عرصه جديدي مي گذارد .
رابطه هوش و خلاقيت :
محققان نشان داده اند كه ، بر خلاف عقيده رايج در ميان مردم كه تيز هوشي را لازمه خلاقيت مي دانند، خلاقيت تا حدي از هوش مستقل است . نتيجه آزمونها هميشه هم بستگي مثبت بين هوش و خلاقيت را نشان مي دهند ، ولي مقدار آن اغلب كمتراز 5/. است . كه نشاني از ارتباط متوسط بين هوش و خلاقيت بشمار مي رود .
عده اي از پژوهشگران مفهوم « آستانه خلاقيت » را مطرح مي كنند . به نظر اين پژوهشگران ميزان معيني از هوش براي خلاقيت لازم است ولي بعد از اين ميزان كه«آستانه خلاقيت » است ، رشد و ظهور خلاقيت بستگي به عواملي به جز هوش دارد . يكي از اين ساخت شخصيت فرد و ديگري وضعيت محيطي و اجتماعي اوست. هر چه شخص از انگيزش و پشتكار بيشتر برخوردار باشد ، امكان خلاقيت افزايش پيدا مي كند(آقايي فيشاني،1377،ص :80).
گتزلر و جكسون در مطالعه خود در مورد ارتباط بين هوش و خلاقيت ، متوجه شده اند كه در مدرسه ها بيشتر معلمان دانش آموزان تيزهوش را به افراد خلاق ترجيح مي دهند چون آنچه در مدرسه تدريس مي شود و دانش آموزان بايد ياد بگيرند براساس تفكر همگراست . و اگر دانش آموزي در يادگيري دروس و باز پس دادن دروس به دنبال مسائل و راههاي جديد و خلاق برود طبعا چندان مورد پسند و توجه معلم ، خصوصا معلمان سنتي نخواهد بود .
البته ترويج تفکر واگرا در آموزش نبايد سبب ناديده گرفتن تفكر واگرا باشد . هر دو نوع تفكر لازم و ملزوم يكديگرند . جايي كه تفكر واگرا پرورش داده مي شود خواه و ناخواه تفكر همگرا هم پرورش مي يابد در صورتيكه عكس اين قضيه الزاما صحيح نيست افراد خلاق اگر هم بسيار تيز هوش نباشند از هوش خوبي برخوردارند ولي افراد بسيار تيزهوش ممكن است اصلا" خلاق نباشند (اسكوئيلر و جمهري،1372 ص:117 ).
پیشینه و مبانی نظری ساختار مغز و عملکرد آن و فرایند خلاقیت_1555839448_13946_3418_1758.zip0.15 MB |