لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پروپوزال
نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 58 صفحه
قسمتی از متن .doc :
پروپوزال مدیریت حملونقل
بررسی اثرات سیستم حملونقل چندوجهی در بهبود عملکرد بندر شهید رجایی
مقدمه
بهمنظور کاهش هزینه حملونقل، بهویژه هزینههای جابهجایی کالا در بنادر و همچنین با توجه به اقتصاد مقیاس، یکپارچه کردن جریان حمل کالا بخصوص از طرق کانتینریزه کردن اهمیت ویژهای یافته است. به همین جهت یکپارچهسازی فعالیتهای حملونقل و استفاده از لجستیک حمل کالا از مبدأ تا مقصد ضرورت حملونقل چندوجهی مطرح میشود. بنا به تعریف اجلاس توسعه تجارت سازمان ملل (آنکتاد) حملونقل چندوجهی عبارت است از: حملونقل کالا با استفاده از حداقل دو شیوه مختلف حملونقل از یک مبدأ تا یک مقصد و از طریق یک یا چند مسیر بینابینی تحت شرایط یک بارنامه که مسئولیت کل جریان تحت اختیار یک نفر یا یک شرکت حملونقل میباشد. در بحث ورود به این سیستم اپراتورهای حملونقل جهت ادغام با یکدیگر وارد فعالیت میشوند که بر اساس تعریف آنکتاد اپراتورهای حملونقل چندوجهی کسی است که از طرف خود و یا بهعنوان نماینده دیگری قرارداد حملونقل چندوجهی را بهعنوان یک کارفرما امضا میکند و از طریق افرادی که در حملونقل فعالیت دارند اقدام به حمل کالا میکند و تمام مسئولیت این قرارداد از مبدأ تا مقصد را بر عهده دارد.
شکل اولیه ترکیب حالتهای مختلف حملونقل به دوران رم باستان باز میگردد جایی که در آن اسبها و حملکنندههای بار، شکلی اولیه از حالتهای تغییر پذیر حملونقل محسوب می شدند. تلاش برای معرفی یک چهارچوب قانونی مناسب جهت عملیات حملونقل چندوجهی در سال 1910 با اصطلاح بینالمللی حمل کنندههای کالا آغاز شد، در طول این مدت، حملونقل بهعنوان یک صنعت که بر اساس عملیات تک وجهی و قراردادی اداره میشد، در نظر گرفته شده است؛ اما معرفی این نوع سیستم تا به وجود آمدن مقیاسی بزرگتر همچون کانتینرازسیون در سال 1970 پابرجا ماند که در آن موقع حملونقل چندوجهی جایگاه مهمی را در صنعت حملونقل به دست آورد. با توجه به اهمیت موضوع مورد بحث و اهمیت یافتن سیستم حملونقل چندوجهی در جهان، کشورهای توسعه یافته و بنادر بزرگ جهان جهت بقا در بازار رقابتی عرضه و تقاضا پذیرای این سیستم بودهاند در نتیجه این بنادر همراه با رشد تجارت کانتینری خود را منطبق با این سیستم کردهاند.
یکی از اهداف مهم بنادر و سیستم حملونقل، حرکت آنها به سمت کاهش هزینههای بندری، ورود به بازار رقابتی بینالمللی و بهبود در عملکردهای بندری میباشند که در این صورت ضرورت سیستمهای نوین لجستیکی مانند حملونقل چندوجهی اهمیت مییابد. با توجه به فواید ذاتی این سیستم، بهوضوح میتوان دانست که سیستم حملونقل چندوجهی این پتانسیل را دارا میباشد که بتواند فواید تجاری بسیاری را برای کشتیرانیها و متصدیان حملونقل فراهم کند. این سیستم یکپارچه حملونقل باعث به وجود آمدن رقابت، انعطاف پذیری، کنترل هزینه و خدمات یک مرحلهای میشود.
عملکرد بنادر را میتوان در دو بعد مالی و عملیاتی مورد سنجش قرار داد. در مجموعه شاخصهای عملکرد بندری دو موضوع همیشه مورد توجه بنادر کشتیرانی میباشد: در اول دادههایی که برای تعیین وضعیت بندر استفاده میکنند و دوم دادههای که برای برنامه ریزی و استراتژیهای خود در آینده مورد استفاده خود قرار میدهند. پس میبایست انتظار رود بنادر جهت ارتقا عملکرد خود پذیرای این نوع سیستم حملونقل لجستیکی باشد.
در حال حاضر اصلیترین بندر ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، بندر شهید رجایی از این نوع سیستم بیبهره مانده است و باعث میشود سالیانه از ترانزیت میلیونها کانتینر بیبهره بماند. این بندر با قرار گیری در موقعیت جغرافیایی ممتاز و قرار گیری در مسیر تردد کشتیهای قاره پیما و با دارا بودن تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینری، وجود راه آهن در آن میتواند بهترین گزینه جهت ورود حملونقل چندوجهی به آن باشد. در حال حاضر میتوان گفت تمامی حملونقل کالا در این بندر بهوسیله حملونقل سنتی صورت میگیرد و پایانههای ریلی در آن جهت حمل کالا توسعه نیافتند و بیشترین حمل کالا بهوسیله جاده صورت میگیرد در حالی که در سیستم حملونقل چندوجهی اصلیترین شیوه بعد از دریا بر اساس حملونقل ریلی میباشد. در نتیجه یکی از فواید ورود این سیستم در این بندر باعث ارتقا زیر ساختارهای بندری میشود.
بیان مسئله
سیستم حملونقل چندوجهی در اکثر کشورهای پیشرفته در حال توسعه و تجهیز میباشند تا با بالا بردن انعطافپذیری سیستم حملونقل پاسخگوی نیازهای حملونقل زمینی و دریایی باشد بدین منظور بنادر مستلزم ساخت زیربناها و سرمایه گذاریهای عظیم و پذیرای سیستمهای نوین حملونقل جهانی باشد. کشورهای در حال توسعه، در حال حاضر عمدتاً از سیستم حملونقل سنتی پیروی میکنند و این خود باعث عدم هماهنگی در برنامههای حملونقل کالا و باعث افزایش هزینه میشود.
Intermodalism
پروپوزال بررسی اثرات سیستم حملونقل چندوجهی در بهبود عملکرد بندر شهید رجایی_1555785744_14101_3418_1479.zip0.42 MB |