فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرسودگی شغلی معلمان دارای 56 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1- مقدمه.......................... 11
2-2- فرسودگي شغلي................... 11
2-3- رويكردهاي مختلف به فرسودگي شغلي 14
2-3-1- رويكرد باليني ............... 14
2-3-2- رويكرد روان شناختي – اجتماعي. 16
2-3-3- رويكرد تبادلي................ 17
2-3-4- مدل كاپنر.................... 19
2-4- رويكرد ساختاري................. 20
2-4-1- سازمان....................... 21
2-4-2- جو سازماني................... 21
2-4-3- تئوري سيستم هاي اجتماعي و جو سازماني 22
2-4-4- جو سازماني و روابط سازماني... 23
2-4-5- شاخص هاي جو سالم سازماني..... 24
2-4-6- بهداشت رواني................. 25
2-4-7- روحيه........................ 26
2-4-8- ويژگي هاي مدرسه سالم......... 26
2-5- مراحل فرسودگي شغلي............. 27
2-5-1- ماسلاچ........................ 27
2-5-2- پستونچي...................... 28
2-5-3- مراحل فرسودگي شغلي معلمان (ساراسون) 30
2-6- عوامل فرسودگي شغلي............. 30
2-7- نشانه هاي فرسودگي شغلي......... 33
2-8- عوارض فرسودگي شغلي............. 34
2-9- استرس شغلي..................... 34
2-9-1- منابع استرس شغلي............. 35
2-9-2- ارتباط استرس شغلي با تحليل رفتگي 37
2-10- تحليل رفتگي وشخصيت............ 41
2-10-1- تحليل رفتگي و شغل آموزگاري... 43
2-11- فشار رواني.................... 45
2-11-1- آثار تخريبي فشار رواني در تدريس 46
2-11-2- راههاي كاهش فشار رواني معلمان 46
2-12- پيشينه پژوهش.................. 48
2-12-1- تحقيقات داخلي................ 48
2-12-2- تحقيقات خارجي................ 54
منابع
2-1مقدمه
اين فصل شامل دو بخش مي باشد . در بخش اول مباحثي پيرامون فرسودگي شغلي معلمان و در بخش دوم به بحث درباره پيشينه پژوهش پرداخته خواهد شد . فرسودگي شغلي اصطلاحي است كه براي ( Job burnout) و ( Work burnout) پيشنهاد شده است .
حرفه معلمي و تدريس از جمله مشاغل پر استرس ويژه ذكر شده است . حقوق ناكافي ، عدم وجود والدين و مديران حمايت كننده از جمله جنبه هاي منفي و عوامل فشارزا براي معلمان است . سلامت رواني افراد يكي از ويژگيهاي مهم در روانشناسي سازماني است . يكي از قشرهاي جامعه كه بايد به سلامت رواني آن انديشيد ، معلمان مدارس هستند .
به وجود آوردن شرايط آرماني فرهنگي كه زمينه تفكر و پژوهش در آن فراهم شود و فرايند ياددهي و يادگيري به طور مطلوب صورت پذيرد، مستلزم آن است كه معلمان از روحيه اي شاداب و قوي برخوردار باشند و حداقل مشكلات و سختيها را در زندگي شغلي و اجتماعي داشته باشند . معلمان با استرسهاي گوناگون مواجه اند . از نتايج اين استرسها بروز فرسودگي شغلي در ميان آنان است كه تاثير نامطلوب در سازمان ، خانواده و زندگي اجتماعي و فردي بر جاي مي گذارد .
2-2 فرسودگي شغلي
كار صرف نظر از تامين مالي ، مي تواند برخي از نيازهاي اساسي آدمي نظير تحرك رواني و بدني ، تماس اجتماعي ، احساسات خود ارزشمندي ، اعتماد و توانمندي را ارضا كند .
با وجود اين ، كار مي تواند منبع فشار عمده اي نيز باشد . پاول( 1998) ، به نقل از( مقدم و طباطبايي 1385 )
ممكن است يك شغل رضايت بخش به مرور زمان به منبع نارضايتي تبديل شود و شخص را در جهت فرسودگي شغلي سوق مي دهد . راس و آلتماير( 1998) ، به نقل از(مقدم و طباطبايي ،1385 )
فرسودگي شغلي واژه اي براي توصيف دگرگوني هاي نگرش ، روحيه ، رفتار ، در جهت منفي و رويارويي با فشارهاي رواني مربوط به كار است . اين فرسودگي بيشتر در مشاغلي پديد مي آيد كه افراد ميزان زيادي از ساعات كاري را در ارتباط نزديك با ساير مردم مي گذرانند . بهنيا (1379)، به نقل از( مقدم و طباطبايي ، 1385 )
ماسلاچ و اسچاوفلي و ليتر 2001 فرسودگي را به عنوان يك سندرم روان شناسي با سه بعد مشخص مي كند . خستگي عاطفي كه شامل استرس ، تهي شدن از عاطفه شخصي و توان بدني
مي باشد . دگرگوني شخصيت كه شامل افسردگي ، كناره گيري بيش از اندازه و بي تفاوتي نسبت به كار مي باشد . فقدان كار آيي كه شامل احساس سودمندي و كار آيي كم ، احساس بي كفايتي مي باشد . حجم كار زياد ، ناكافي بودن كنترل و استقلال عمل روي فعاليتها ، فقدان پاداش فراخور كار فرد ،كه اين پاداش مي تواند گاه جنبه مادي وگاه جنبه اجتماعي داشته باشد. ، نداشتن روابط اجتماعي و ارتباط مثبت و همدلي با همكاران ، تبعيض در محيط كار، فقدان انصاف و احساس بدگماني در محل كار ، جو بسته و ناسالم و تعارض ارزشها از عوامل موثر در فرسودگي شغلي است . (ماسلاچ 2001 )
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرسودگی شغلی معلمان_1555748648_14420_3418_1086.zip0.10 MB |