فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری مدیریت آموزشی و تصمیم گیری دارای 38 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مديريت
تاريخچه مديريت
مديريت علمي
اثرات و كاربرد تئوري مديريت علمي در سازمانهاي آموزشي
تئوري اداري
كاربرد تئوري اداري در آموزش و پرورش
بوروكراسي يا ديوانسالاري
دورة كلاسيك نو (مكتب روابط انساني)
مكتب رفتاري (نگرش رفتاري)
نگرش سيستمي
مديريت اقتضايي
مديريت آموزشي
اهميت مديريت آموزشي
تعاريف مديريت آموزشي
اهداف مديريت آموزشي
وظايف مديران آموزشي
برنامهريزي
انواع برنامهريزي
محاسن برنامهريزي
محدوديتهاي برنامهريزي
سازماندهي
مراحل سازماندهي
هدايت و رهبري
هماهنگي
تصمیم گیری
انواع تصمیمات
فرآیندهای تصمیم گیری
تصمیم گیری در مدیریت آموزشی
كنترل و ارزشيابي
سوابق تحقيق
تحقيقات داخلي
تحقيقات خارجي
منابع
مديريت:
دربارة مديريت بايد گفت از نظر لغوي به معناي اداره كردن ميباشد، ولي از نظر اصطلاحي به تعداد صاحبنظران و نويسندگان در اين زمينه از مديريت تعريف ارائه شده است كه در ذيل به چند مورد اشاره ميشود؛
ـ مديريت يعني هنر انجام دادن كار به وسيله ديگران. (فالت، 1924) (علاقهبند، 1371، ص13)
ـ مديريت فرآيندي است كه به وسيله آن كوششهاي فردي و گروهي به منظور نيل به هدف مشترك، هماهنگ ميشود.
ـ فليپو مديريت را هماهنگي همه منابع از طريق فراگردهاي برنامهريزي و كنترل عمليات سازمان به طوري كه هدفها را بتوان بطور موثر و صرفه جويانه حاصل نمود، تعريف ميكند. (ميركمالي، 1373، ص21)
ـ مديريت يعني علم و هنر متشكل و هماهنگ، رهبري و كنترل فعاليتهاي دستهجمعي، براي نيل به هدفهاي مطلوب با حداكثركارايي. (قرايي مقدم، 1375، ص33)
ـ مديريت فرايندي است كه موجب ميشود سازمانها به هدفهايشان دست يابند و اين مهم از طريق برنامهريزي، سازماندهي، و كنترل منابع سازمانها، از جمله ايجاد تعهد در كاركنان انجام ميگيرد.
ـ مديريت فرآيندي است از برنامهريزي، سازماندهي، رهبري و كنترل تلاشهاي اعضاي سازمان و مورد استفاده قرار دادن ساير منابع سازماني براي رسيدن به هدفهاي مشخص يا اعلام شده سازمان. (استونر، فريمن، 1375، ص17)
ـ هنري فايول مديريت را پيشبيني فعاليتها براي نيل به هدفهاي سازماني در آينده، تعريف ميكند.
ـ مك فارلند مفهوم مديريت را چنين بيان ميدارد: «فراگردي كه به وسيله آن مديران به ايجاد، هدايت و حفظ سازمانهاي متضمن هدف، از طريق تلاش انساني منظم و توأم با همكاري و هماهنگي ميپردازند.
ـ هارولد كونتز مديريت را چنين تعريف ميكند: طراحي و پايا نگهداشتن محيطي كه در آن افراد از راه همكاري و بگونهاي گروهي، بتوانند مأموريتها و هدفهاي برگزيدهاي را به اجرا درآورند. (هارولد كونتز، 1370، ص2)
ـ مديريت عبارت است از اتخاذ تصميم براي پيشبرد امور، بنابرين مديريت عبارت است از فراگرد تبديل اطلاعات به عمل و اين فراگرد تبديل و تغيير را تصميمگيري مينامند.
ـ مديريت فعاليتي است منظم، در جهت تحقق هدفهاي معين كه از طريق ايجاد روابط ميان منابع موجود، انجام دادن كار با مشاركت افراد ديگر، و شركت فعال در تصميمگيري، صورت ميگيرد.
تاريخچه مديريت:
مديريت يكي از پديدههايي است كه جوامع بشري از آغاز پيدايش با آن روبرو بوده است، اين پديده ريشهاي كهن در تمدنهاي باستاني دارد.
سومريها با اختراع خط در 500 سال قبل از ميلاد مسيح توانستند ضوابطي را براي نگهداري سوابق بمنظور اعمال كنترل در مديريت بوجود آورند. مديريت در جوامع سومريها، مصريها، چينيها و ايرانيان باستان، رايج بوده است، در آثار كتبي باقيمانده از آنان به مفاهيم مديريت از قبیل برنامهريزي، تقسيم كار، كنترل و رهبري اشاره شده است.
با اين وجود پيشرفت مديريت تا انقلاب صنعتي محسوس نبود. در سال 1776 آدام اسميت با اطلاعاتي كه از كارخانه سنجاقسازي بدست آورد محسنات تقسيم كار را اعلام كرد. كه خود گامي در جهت سازماندهي و مديريت بود. در سال 1832 چارلز بابيج رياضيدان انگليسي و سازنده ماشين حساب مقالهاي به نام «دربارة اقتصاد ماشينها و كارخانهها» در زمينه توليد نوشت، بابيج در اين مقاله براي اولين بار موضوع اختلاف در مهارت و نقش آن در تعيين مقدار دستمزد و نيز مفاهيمي از مهندسي صنعتي را به بحث گذاشت. به اعتقاد چارلز بيرد نوشتههاي بابيج مبناي كارها و مطالعات تيلور براي تدوين مديريت علمي قرار گرفت.
قرن بيستم و آغاز مطالعه منظم علمي مديريت
در اوايل قرن بيستم، سه تن از بنيانگذاران اصلي علم مديريت به طور مستقل از يكديگر مشغول مطلعه و تحقيق در مورد سازمانها و مديريت بودند. آنها فردريك تيلور امريكايي، هنري فايول فرانسوي و ماكس وبر آلماني بودند كه تحقيقات و نوشتههايشان اساس دورة كلاسيك مديريت نوين را پايهگذاري كرد.
دوره كلاسيك
الف) مديريت علمي
ب) تئوري اداري
ج) بوروكراسي
مديريت علمي:
از اواخر قرن نوزدهم ميلادي گروهي تلاش كردند اصول مديريت را با به كارگيري روشهاي مهندسي در «طراحي شغل» علميتر سازند، و در اين جهت مطالعات اوليه روانشناسان صنعتي، كه «رويههاي آزمايشي انتخاب پرسنل» را به كار ميبردند بدانها كمك كرد. اين گروه تلاش خود را بر «طراحي اثربخشي كاركنان» متمركز كردند. (رضائيان، 1370، ص11)
پیشینه و مبانی نظری مدیریت آموزشی و تصمیم گیری_1555660420_15246_3418_1462.zip0.05 MB |