فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف دارای 9 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مبانی نظری وپیشینه تحقیق نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف
اولين وسيله آموزش:
راهها و وسايل پرورش كودك فراوان است يكي از آنها كه كمتر مورد توجه قرار ميگيرد ولي قبل از هر وسيله بيش از هر چيز ديگر ميتواند به آموزش كودك كمك نمايد (نقاشي) است. رنگ و تصوير بيش از هر چيز ديگر ذهن را متوجه خود ميكند و در عين حال وسيلهاي است كه بچه قبل از هر چيز ميتواند به خلق آن بپردازد. براي درك رنگ و تصوير كافي است چشم، ببيند و براي خلق آن كافي است كه بچه دست در رنگ كند و آن را بر ديوار يا روي هر چه كه دم دستش باشد حتي بر سر و صورت و لباس خود بمالد.
اگر نقاشي عميقترين وسيله آموزش كودك نباشد ميتوان گفت يكي از مهمترين و اولين وسيله آموزش و پرورش اوست و با اين وجود در نظام آموزشي كشور ما به خصوص در دورة ابتدايي كمتر از هر چيز ديگر به آن توجه ميشود و اگر بخواهيم استدلال كنيم كه نقاشي در تمام مرحلههاي زندگي حتي در سنهاي بالا ميتواند وسيله مؤثري براي اعتلاي انسان باشد و به جرأت ميتوان گفت كه براي تربيت رواني و تكامل فكري بچه وسيله مؤثري است منتها بايد مانند هر علم يا فن ديگر راه استفاده از آن را بدانيم (داداشزاده، 1373، ص 17).
نقاشي چيست؟
نقاشي فعاليتي است كه از تحول شناختي، عاطفي، اجتماعي تأثير ميپذيرد و عبارت است از منعكس كردن زمينه ذهني فرد بر روي يك زمينه خارج از ذهن به كمك وسايلي مانند مواد، قلم، آب دهان، انگشت و
…
.
در پرتو نقاشي كودكان آثاري پديد ميآورند كه با بررسي آنها پدر و مادر، مربيان، معلمان و پزشكان ميتوانند به سرعت به انديشهاي درباره تحول روانشناختي و ماهيت مشكلات احتمالي آنان دست يابند (دادستان، منصور، 1371، ص 1).
بررسي ديدگاههاي مختلف راجع به نقاشي:
1- ديدگاه تكاملي: (نقاشي به مثابه بازي)
يكي از نظريههاي مربوط به بازي اين است كه انسانها ذاتاً فعالند و بازي يكي از شيوههاي تخليه انرژي هيجاني ما افراد است. اين نظريه تبيين قابل قبولي براي نقاشي عرضه نميكند. زيرا نقاشي عموماً مستلزم صرف كمترين انرژي است يكي ديگر از نظريههاي زيستشناختي اوليه بازي، نظريه (بازپيدايي) است كه ميگويد بازي و نقاشي تمرين آن فعاليتهاي غريزي است كه براي اجداد ما هم بوده است، مثلاً پسر خردساليكه تصاويري از سربازان جنگ رسم ميكند تكانههاي پرخاشگري ابتدايي را تخليه ميكند (وسيكلر، ترجمه مخبر، 1370، ص 83-82).
2- ديدگاه پياژه:
پياژه نقاشي را به عنوان ابزاري براي نظريه خود درباره تكامل بازنمايي جهان توسط كودكان به كار گرفته است. از ديدگاه پياژه نقاشي، چيزي حد فاصل ميان، بازي و تصوير ذهني است به نظر پياژه بعضي از نقاشيهاي كودكان از اين كيفيت بازي برخوردار است كه فقط به خاطر خودش انجام ميگيرد و فرصتهايي براي جذب فراهم ميسازد. لذا پياژه، خطخطي كردنهاي كودكان بسيار خردسال را صرفاً بازي قلمداد ميكند. پياژه اغلب نقاشي را به عنوان ساير شكلهاي بازي كوشش به منظور بازنمائي دنياي واقعي نيز به كار ميآورد. بنابراين وجوه مشترك آن با پيدايش تصاوير ذهني بسيار زيد است (وسيكلر. ترجمه مخبر، 1370، ص 85-83).
ژان پياژه پرنفوذترين روانشناس رشد در قرن بيستم بود از سال 1960 به بعد تا حدود زيادي به دليل كارهاي نظري و تجربي وي، موضوع شناخت در رشد كودك از موضوعات عمده بوده است. پياژه در سال 1980 در سن 84 سالگي درگذشت در طول زندگيش مشاهدات بسيار دقيق از فعاليتهاي خود به خودي شيرخوارگان و كودكان انجام داده است آزمونهاي بديعي درباره تواناييهاي شناختي كودكان كرده است و مسائلي را براي هزاران كودك و نوجوان ارائه كرده است (هنري ماوسن، پاول، 1368، ص 262).
پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف_1555656554_18585_3418_1783.zip0.02 MB |