فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی دارای 103 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
- خلاصه اي از فصل دوم
تاريخچه آموزش پيش دبستاني
- مارتين لوتر
كمينوس
- جان لاك
- پستالوزي
- رابرت آون
تعريف دوره پيشدبستاني
ويژگيهاي كودك در دوره پيشدبستاني:
ب) رشد حركتي
1- رشد حركتي درشت
2- مهارتهاي حركتي ظريف
3- تفاوتهاي فردي در مهارتهاي حركتي
اهداف دوره پيشدبستاني
مهارتهاي رواني ـ حركتي در دوره دبستان
1- تعريف مهارتهاي رواني ـ حركتي
2- نظريههاي كسب مهارتهاي رواني ـ حركتي
تحول حركت در كودكان دبستاني
مهارتهاي رواني ـ حركتي
جدول 2- مقولههاي اصلي در حوزه رواني ـ حركتي (لطف آبادي، 1375؛ ص 27)
- سازگاري اجتماعي
روابط با همسالان
جدول 1-2: شاخصهاي رشد رفتار طبيعي
جدول 2-2 مراحل رشد رواني ـ اجتماعي اريكسون (به نقل از كاپلان و سادوك، 2003، ص 85).
2- نظرية روان شناسي فردي آدلر1
وظيفه مهدكودك و مراكز پيش دبستاني از ديدگاه آدلر
جدول شماره 2-3- تشخيص هدفهاي كودكان ناسازگار (درايكرز و كاسل، 1378، ص 69)
3- نظريههاي رفتاري
4- نظريههاي خانواده درخصوص ناسازگاري
- نظريه شناختي
پيشينه پژوهش
منابع فارسی
منابع لاتین
ويژگيهاي كودك در دوره پيشدبستاني:
الف ـ رشد جسماني
1- رشد بدن: افزايش سريع اندازه بدن كه در نوباوگي صورت ميگيرد، در اوايل كودكي به تدريج كاهش مييابد و كودك در هر سال به طور متوسط 2 كيلو و 300 گرم، وزن كسب ميكند و 5 تا 8 سانتي متر به قدش اضافه ميشود. چربي دوران نوزادي كاهش مييابد و كودك به تدريج لاغرتر ميشود. با بلندتر و عريضتر شدن تنه، اندامهاي دروني به دقت به سمت داخل جمع ميشوند و ستون فقرات صاف ميشود (تانر،1990). درنتيجه اين وضعيت، حالت و تعادل بدن بهتر ميشود و اين تغييرات به بهبود هماهنگي حركتي كمك مينمايد (برك، 1381).
2- رشد استخوانبندي: در اين دوره، رشد استخوانها ادامه مييابد و نسوج غضروفي به تدريج استخواني ميشود و در اندازه، تعداد و سختي استخوانها تغييرات مهمي به وجود ميآيد و شكم، برآمدگي نشان ميدهد. به علاوه كودكان در پايان سالهاي پيشدبستاني، دندانهاي شيري خود را از دست ميدهند به جاي آن دندانهاي دائمي به وجود ميآيد (سيف و همكاران، 1383).
3- مغز: مغز انسان در 5 سالگي به 90% وزن خود در بزرگسالي مي رسد كه با ادامه ميليندار شدن (كه باعث افزايش سرعت تكانههاي عصبي مي شود) و تكثير فزاينده مسيرهاي ارتباطي، كودكان پيشدبستاني در انواع مهارتها نظير هماهنگي جسماني، هيجانات و فرآيندهاي تفكر پيشرفت ميكنند (برگر، 2000). نيمكره چپ در اغلب كودكان بين 3 تا 6 سالگي جهش چشمگيري دارد و بعد وضعيت ثابتي به خود ميگيرد. در مقابل، فعاليت نيمكرة راست در اوايل و اواسط كودكي به كندي افزايش مييابد و بين 8 تا 10 سالگي جهش كمي دارد (تاچر، واكر و گيودايس به نقل از برك، 1381). در حدود سن 5 سالگي جسم پنبه اي در نتيجة رشد دندريتها و ميلين دار شده آكسونها رشد چشمگيري مي يابد و باعث هماهنگي بيشتر دو نيمكره مي شود. به علاوه اين رشد منجر به توانايي پردازش اطلاعات به طور همزمان در چند ناحيه از مغز مي شود و مشاهدات حسي، تفكر، هيجانات و واكنشها با يكديگر مرتبط مي شوند (برگر، 2000). قسمتهاي ديگر مغز از قبيل مخچه كه به تعادل و كنترل بدن كمك ميكند نيز در اوايل كودكي پيشرفت مينمايد. اين پيشرفتهاي چشمگير در كنترل حركتي به كودكان پيشدبستاني كمك مي كند تا بتوانند بازيهاي سادهاي مانند لي لي كردن و پرتاب توپ به صورت حركات موزون را اجرا كنند. به علاوه ساخت شبكهاي كه گوش به زنگ بودن (هوشياري) و هشياري را حفظ ميكند در اوايل كودكي تا نوجواني ميليندار ميشود. نورونهاي ساخت شبكهاي، رشتههايي را به سمت قطعههاي پيشاني قشر مخ ميفرستند كه به بهبود توجه پايدار و كنترل شده كمك ميكنند. (برك، 1381).
4- جانبي شدن و دست برتري: دست برتري در 2 سالگي به ثبات مي رسد و در اوايل و اواسط كودكي تقويت ميشود دست برتري نيرومند، بيانگر توانايي بيشتر يك طرف مغز ـ نيمكره مغزي مسلط فرد ـ در انجام دادن اعمال حركتي ماهرانه است. تواناييهاي ديگري كه در طرف مسلط قرار دارند نيز برترند. در افراد راست دست كه 90% جمعيت را تشكيل ميدهند، زبان همراه با كنترل دست در نيمكره چپ قرار دارند و افراد چپ دست (10% باقيمانده) معمولاً به جاي اينكه فقط در يك نيمكره قرار داشته باشد، بين دو نيمكره تقسيم ميشود (برك، 1381)
پیشینه و مبانی نظری آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی_1527522108_9880_3418_1630.zip0.00 MB |