فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری اهداف گزارشگري مالي و تصميم گيري اقتصادي دارای 50 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مقدمه......................................................................................................................................................... 9
2-1- اطلاعات وگزارشهاي مالي و نقش آنها در تصميمگيري.................................................................. 10
2-2- اهداف گزارشگري مالي................................................................................................................... 10
2-3- تصميمگيري اقتصادي.......................................................................................................................12
2-4- استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداري............................................................................................ 13
2-5- نقش گزارشگري مالي در بازار سرمايه................................................................................................15
2-6- اثرات ارائه صورتهاي مالي بر قضاوت سرمايهگذاران در تصميمات سرمايهگذاري............................16
2-7- صورتهاي مالي اساسي....................................................................................................................15
2-8- نسبتهاي مالي...................................................................................................................................15
2-8-1- نسبتهاي نقدينگي .......................................................................................................................19
2-8-2- نسبتهاي فعاليت............................................................................................................................. 19
2-8-3- نسبتهاي اهرمي ............................................................................................................................ 20
2-8-4- نسبتهاي سودآوري....................................................................................................................... 20
2-8-5- نسبتهاي ارزش بازار........................................................................................................................20
2-9- تاريخچه استفاده از نسبتهاي مالي..........................................................................................................20
2-10- نقاط قوت نسبتهاي مالي.....................................................................................................................21
2-11-محدوديتهاي نسبتهاي مالي..............................................................................................................22
2-12- پيشبيني بازده سهام در فرايند تصميمگيري سرمايهگذاري...................................................................23
2-13- نظريه ارزشيابي و مدلهاي ارزشيابي سهام عادي................................................................................. 25
2-13-1- مدلهاي تنزيل جريانات نقدي...............................................................................................26 3-1-1- مدل والتر..............................................................................................................................................26
2-13-1-2- مدل گوردن...................................................................................................................................27
2-13-1-5- مدل كرنل......................................................................................................................................27
2-13-2- شيوههاي ارزيابي نسبي(به کمک نسبتهاي بازار)...........................................................................................27
2-13-2-1- نسبت قيمت به سود هر سهم..........................................................................................................................28
2-13-2-2- نسبت قيمت به ارزش دفتري.........................................................................................................................30
2-13-2-3- نسبت قيمت به جريان نقدي هر سهم.........................................................................................................32
2-13-2-4- نسبت قيمت به فروش هر سهم.....................................................................................................................33
2-14- روشهاي سرمايهگذاري در بورس اوراق بهادار.....................................................................................................34
2-14-1- روش نموداري...........................................................................................................................................................34
2-14-2- روش اصولي..............................................................................................................................................................35
2-14-3- روش پورتفوليو..........................................................................................................................................................35
2-14-3-1- خريد انواع سهام و کاهش ريسک....................................................................................................................35
2-14-3-2- تعداد سهام مورد نياز براي کاهش ريسک سبد سهام (پژوهشهاي تجربي).........................................37
2-15- نسبتهاي بازار و سبد سهام.......................................................................................................................................38
2-15- مروري بر پژوهشهاي انجام شده..............................................................................................................................38
2-15-1-پژوهشهاي خارجي..................................................................................................................................................38
2-15-2-پژوهشهاي داخلي....................................................................................................................................................45
خلاصه فصل دوم..........................................................................................................................................................................47
مقدمه
هدف غايي اقتصاد آزاد، حداكثر كردن رفاه جامعه است. نيل به اين هدف مستلزم اين است كه بخش صنعت مقدار لازم از كالاهاي مناسب را توليد كرده و آنها را در زمان مناسب براي مصرفكننده ارائه كند. اين اقدام نيز مستلزم وجود سرمايه لازم جهت سرمايهگذاري در بخشهاي توليدي است كه البته منبع اصلي تأمين سرمايه مورد نياز رجوع به بازارهاي مالي و بورس اوراق بهادار ميباشد، زيرا اين بازار محلي جهت جمعآوري پسانداز افراد و شركتها و هدايت آنها به سمت واحدهاي توليدي ميباشد. لازمه چنين تحولي که در درازمدت پويايي، رشد و توسعه اقتصادي را در پي خواهد داشت، تخصيص بهينه منابع با بهرهگيري از روشهاي علمي و استفاده موثر از سرمايههاي ملي و مردمي است. در همين راستا آشنايي با روشهاي ارزشيابي سهام و سبد سهام که با ظهور سازمانها و نهادهاي مالي اهميت روز افزون يافتهاند براي سرمايهگذران و تحليلگران مالي ضرورت دارد.
در اين فصل با توجه به موضوع مورد پژوهش، در ابتدا ضمن اشاره به اهميت گزارشگري مالي، اهميت صورتها و نسبت هاي مالي حاصل از آن و نقش آنها در تصميمگيريهاي اقتصادي بررسي شده و به مدلهاي ارزشيابي سهام که بيشتر از اطلاعات همين صورتهاي مالي استفاده ميکنند اشاره ميشود. در ادامه تعدادي از مهمترين و پرکاربردترين نسبتهاي ارزشيابي نسبي (به عنوان يکي از رويکردهاي ارزشيابي) بررسي شده و معايب و محاسن هر يک از اين نسبتها عنوان ميشود. همچنين ضمن مروري بر استراتژيهاي سرمايهگذاري رايج در بورس اوراق بهادار، به مبحث سبد سهام و کاربرد آن به عنوان راهي براي مديريت مجموعه سهام پرداخته ميشود و در پايان اشارهاي به پژوهشهاي صورت گرفته در اين راستا خواهد شد.
2-1- اطلاعات وگزارشهاي مالي و نقش آنها در تصميمگيري
مديران واحدهاي تجاري و افراد ذينفع براي تسهيل در امر تصميمگيري ممکن است به اطلاعات مختلفي نياز داشته باشند. بخشي از اين اطلاعات به صورت ذهني و بخش ديگر به صورت عيني يا کمي است. اطلاعات حسابداري از نوع عيني يا کمي ميباشد و ميتواند کمک مؤثري به مديران و افراد تصميمگيرنده نمايد. به بيان ديگرگزارش و رويدادهاي اقتصادي و تجاري به زباني مشترک در قالب اعداد و ارقام در نقشهاي نوين و جديد حسابداري را به عنوان يک سيستم اطلاعاتي مطرح مينمايد، که حاصل اين سيستم گزارشات مالي است. سيستم اطلاعاتي حسابداري براي آنکه بتواند اطلاعات مربوط و مناسب به تصميمگيرندگان ارائه نمايد، در وهله اول ميبايستي استفادهکنندگان مختلف صورتهاي مالي و نيازهاي اطلاعاتي آنان را تشخيص دهد. گزارشات مالي به صورت کلي توسط دوگروه اساسي از افراد مورد استفاده قرار ميگيرد:
1- افراد وگروههايي که به دلايل مختلف در واحد تجاري منافع مستقيم دارند، نظير سهامداران، سرمايهگذاران، مديران، بستانکاران و... .
2- افراد وگروههايي که بدون اينکه در فعاليت مورد نظر منافع مستقيم داشته باشند. اين افراد به خاطر پرداختن به مسائل مالي و علاقمندي به کسب اطلاعات و آگاهيهاي مربوط به فعاليتهاي مختلف مالي، به طور اعم از گزارشات مالي استفاده مينمايند.
به طور کلي اطلاعات حسابداري از کنش متقابل سه گروه مختلف نتيجه ميشود. مؤسسات، استفادهکنندگان و حسابداران، که بين آنها تضاد منافع وجود دارد. اگر به تضاد منافع موجود در ميان اطلاعات حسابداري توجه گرديده و اين تضاد تا حد ممکن کاهش يابد و فرآيند ارتباطات بين اين سه گروه مورد توجه دقيق حسابداران قرار گيرد، اطلاعات حسابداري ميتواند براي تصميمگيري بسيار مفيد واقع شود(اژدري،1380).
2-2- اهداف گزارشگري مالي
اهداف صورتهاي مالي عبارتند از ارائه اطلاعاتي تلخيص و طبقهبندي شده درباره وضعيت مالي، عملکرد مالي و انعطافپذيري مالي واحد تجاري که براي طيفي گسترده از استفادهکنندگان صورتهاي مالي در اتخاذ تصميمات اقتصادي مفيد واقع گردد. از آنجا که صورتهاي مالي عمدتاً بيانگر اثرات مالي رويدادهاي گذشته است و لزوماً در برگيرنده اطلاعات غير مالي نيست، تمام اطلاعات مورد نياز استفادهکنندگان را جهت اتخاذ تصميمات اقتصادي فراهم نميآورد. با اين حال، نيازهاي اطلاعاتي مشترک اغلب استفادهکنندگان را رفع ميکند.
گزارشگري مالي بايد تأمينکننده اطلاعاتي باشد که براي تصميمگيري اقتصادي سرمايهگذاران و طلبکاران بالقوه و بالفعل و تجزيه و تحليل عوامل و پارامترهاي مختلف اقتصادي در زمينه مشارکت و تشويق سرمايهگذار مفيد بوده و همچنين نيازهاي اطلاعاتي مديريت و ساير استفادهکنندگان را فراهم آورد.
اهدافي که توسط هيأت تدوين استانداردهاي حسابداري مالي (FASB) تعيين شدهاند به شرح زير است:
1) گزارشگري مالي، ميبايستي اطلاعات مربوط به عملکرد واحد اقتصادي را براي يک دوره مالي به صورت مطلوب ارائه کند.
- Financial Accounting Standards Board
پیشینه و مبانی نظری اهداف گزارشگري مالي و تصميم گيري اقتصادي_1527522501_9894_3418_1904.zip0.00 MB |