فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری برنامهريزي منابع سازماني ERP ضرورت بررسي شاخصهاي عملكردي ERP دارای 78 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1 پيشينهاي از برنامهريزي منابع سازماني ERP. 11
2-1-1 دهه 1960 كامپيوترهاي اوليه برنامهريزي احتياجات مواد MRP. 12
2-1-2دهه 1970 توسعههاي MRP، سختافزار و نرمافزار كامپيوتري. 13
2-1-3 دهه 1980 MRP II: 15
2-1-4 دهه ابتدايي 2000 – ادغام شركتهاي نرمافزاري. 17
2-2 ضرورت بررسي شاخصهاي عملكردي ERP. 17
2-3 فاكتورهاي عملكردي سيستمهاي ERP: 22
2-4 انواع مدلهاي ارزيابي عملكرد 22
2-4-1 تعريف انواع مدلهاي ارزيابي عملكرد 24
2-4-1-1 مدل تعالي سازماني (EFQM) 25
2-4-1-2 مديريت بر مبناي هدف (MBO) 25
2-4-1-3 هوشين كانري (Hoshin Kaneri) 25
2-4-1-4 مدل بررسي تاثير سرمايهگذاري در بخش فناوري اطلاعات بر عملكرد سازمان. 27
2-1-4-5 مدل خلق ارزش سيستمهاي ERP. 27
2-5 كارت امتيازي متوازن. 30
2-6 معرفي وجوه كارت امتيازي متوازن. 31
2-6-1 وجه مالي. 33
2-6-2 وجه مشتري. 34
2-6-3 وجه رشد و يادگيري. 34
2-6-4 وجه فرآيندهاي داخلي. 34
2-7 مدل پیشنهادی و شاخص های تحقیق. 42
2-7-1 دیدگاه فرآیندهای داخلی. 44
2-7-1-1 شفافیت اطلاعاتی و ساده سازی فرآیندها 44
2-7-1-2 کاهش زمان سیکل. 44
2-7-1-3 کاهش هزینه ها و ضایعات.. 44
2-7-1-4 کارایی برنامه ریزی تولید 44
2-7-2رشد و یادگیری. 45
2-7-2-1 بهبود فرهنگ سازمانی. 45
2-7-2-2بهبود قابلیت ها و توانایی مدیران. 46
2-7-2-3 بهبود قابلیت های کارکنان. 46
2-7-2- 4کسب منافع استراتژیک برای سازمان. 46
2-7-3دیدگاه مشتریان. 46
2-3-3-1 بهبود سیستم ارتباط با مشتریان. 46
2-7-3-2 کاهش زمان انتظار. 47
2-7-3-3 بهبود کیفیت محصولات.. 47
2-7-3-4 افزایش رضایت مشتریان. 47
2-7-4 دیدگاه مالی. 47
2-7-4-1 نرخ بازگشت سرمایه ( ROI ) 47
2-7-4-2 نرخ بازگشت دارایی ها (ROA) 47
2-7-4-3 بهره وری مالی سازمان. 47
2-7-4-4 حاشیه سود 48
2-8 بررس فاکتورهای موثر در موفقیت پیاده سازی ERP. 48
2-8-1 مدیریت ارشد 48
2-8-2 قهرمان پروژه 49
2-8-3 کمیته راهبری. 50
2-8-4 مشاوران پیاده سازی. 50
2-8-5 شایستگی تیم پروژه 50
2-8-6 همکاریهای بین فروشنده و مشتری. 52
2-8-7 ابزار فروشندگان. 52
2-8-8 پشتیبانی فروشنده 52
2-8-9آموزش کاربر. 52
2-8-10 مدیریت انتظارات.. 53
2-8-11 انتخاب با دقت بسته مناسب.. 53
2-8-12 مدیریت پروژه 54
2-8-13 سفارشی سازی. 55
2-8-14 تجزیه و تحلیل و تغییر داده ها 56
2-8-15 مهندسی مجدد فرآیندها 57
2-8-16زیر ساخت فناوری اطلاعات.. 57
2-8-17 منابع تخصیصی. 58
2-8-18 مدیریت تغییر. 58
2-8-19 ایجاد اهداف مشترک.. 58
2-8-20 آموزش فرآیندهای کسب و کار جدید 59
2-8-21 ارتباطات درون سازمانی. 59
2-8-22 همکاری درون سازمانی. 60
2-8-23 مستند سازی. 60
2-8-24 فرهنگ سازی ERP در سازمان. 60
2-8-25 سازماندهی پروژه 61
2-8-26 تهیه برنامه زمان بندی تفضیلی اجرای پروژه 61
2-8-27 آموزش تیم اجرای پروژه 62
2-8-28 آغاز اجرای سیستم با ماژولی که از شانس موفقیت بالاتری برخوردار است.. 62
2-9 فاکتورهای موثر در موفقیت ERP در سه فاز. 62
2-10 مباحث انسانی در پیاده سازی پروژه ERP. 63
2-11 فاکتورهای موفقیت ERP در کسب و کارهای کوچک... 66
2-12 عوامل کلیدی موفقیت ERP از دیدگاه پانورما 66
2-13 فاکتورهای موثر در موفقیت ERP از دیدگاه پاستور. 67
2-14 اثرات موفقیت پیاده سازی ERP. 68
2-14-1 حسابداری. 69
2-14-2 هزینه ها 70
2-14-3 تولید و تدارکات.. 71
2-14-4روابط عرضه کننده و مشتری. 71
2-14-5 مدیریت اطلاعات.. 72
2-14-6 سازمان و فرهنگ... 72
2-15ارتباط بین ساختارهای تشکیل دهنده موفقیت پیاده سازی ERP. 74
2-15-2 ارتباط بین مهندسی مجدد و فرهنگ سازی. 75
2-15-3 ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت تغییر. 76
2-16 تاریخچه ای از شرکت هواپیمایی هما 76
2-17دوران طلایی. 78
2-17 چارت سازمانی 80
-1 پيشينهاي از برنامهريزي منابع سازماني ERP
هدف از اين گفتار بيان تاريخچهاي درباره برنامهريزي منابع سازماني (ERP) است. در اينجا سعي ميشود تامينكنندگان اصلي ERP و نيز تاثيرات كلي توسعه سختافزار و نرمافزارهاي كامپيوتري بر اين صنعت و نيز ادغام صنايع كه اخيراً رخ داده است مورد بررسي اجمالي قرار گيرد. منابع لازم در اين موضوع نيز از مصاحبههايي كه با آقايان اي دي، مك وبيني بنيانگذار شركت Edward's. Dj ريك آلن نايب رئيس پيشين بخش مديريت مالي و ريك سؤ مشاور پيشين شركت Edward's D.j بدست آمده است. همچنين از اطلاعات آقاي بيل رابينسون كه سمت مشاور صنعتي را در اواسط دهه 80 در IBMداشته، در تدوين اين بخش استفاده شده است. حركت از MRP كه در اواخر 1970 و اوايل 1980 صورت گرفته در اثر نياز به يكپارچهسازي توابع مختلف منابع سازماني بوده است. نكته قابل توجه در اينباره اين است كه بسيار پيش از آنكه سازمانها به سوي ساختار تخت در اوايل دهه 1990 پيش بروند و نياز به يكپارچهسازي دادهها را به عنوان يكي از بناهاي اصلي كسب و كار تشخيص داده بودند. در ادامه تاريخچهاي از ERP و رابطه آن با يكي ديگر از سيستمهاي قبلي آن يعني MRP II بيان ميگردد.
براي جامع بودن مطلب، تاريخچه سيستمهاي اطلاعاتي را از دهه 1960 بررسي كرده سپس با سرعت از اين دوره گذشته و پيشينه اين سيستمها را در دورههايي كه توسعههاي مهمي در آن رخ داده بسط داده تا به دوره فعلي برسيم.
2-1-1 دهه 1960 كامپيوترهاي اوليه برنامهريزي احتياجات مواد MRP
در دهه 1960 عمده فشار رقابتي مربوط به هزينه بود. به تبع آن استراتژي ساخت و توليد، متمركز بر محصول و حجم بالاي توليد، براي حداقل كردن هزينهها با توجه به فرض شرايط اقتصادي پايدار بود. در اوايل اين دهه تمركز نرمافزاري بيشتر بر روي سيستمهاي كنترل موجودي بود. در اين مدت همچنان بيشتر از مفاهيم سنتي كنترل موجودي براي توسعه نرمافزارهاي مرتبط استفاده ميشد. معرفي سيستم كامپيوتري نقطه سفارش مجدد ROPكه شامل اندازه اقتصادي سفارش و نقطه اقتصادي سفارش بود، نيازهاي اساسي توليد برنامهريزي و كنترل MPC اين سازمانها را برآورده ميكرد.
در اين راستا اولين تلاشي كه سازمانها براي دستيابي به سيستم يكپارچه اطلاعاتي انجام دادند در قالب يك گروه از نرمافزارها به نام پردازندههاي صورت مواد BOMPS به منظور استفاده بهينه از مواد، تجهيزات و نيروي انساني مورد استفاده قرار ميگرفت. روش كامل در اين برنامهها بدين صورت بود كه مقدار مورد نياز محصول به همراه اجزاء و قطعات مورد نياز براي توليد آن محصول به سيستم وارد ميشد و سيستم ميتوانست بر اساس آن، همه مواد مورد نياز براي توليد آن مقدار محصول را محاسبه و ارائه كند. بر اساس اين نتايج، پرسنل تداركات قادر بودند براي خريد و تدارك موارد مورد نياز، برنامهريزي لازم را به عمل آورند. ولي مشكل عمدهاي كه اين نرمافزارها داشت آن بود كه مقادير مواد و قطعات موجود در خط توليد و يا مقادير موجودي مانده در انبار كه از توليديهاي قبلي باقي مانده بود را در نظر نميگرفت. بنابراين ميزان موجودي انبار به مقدار قابل توجهي افزايش مييافت. از سوي ديگر زمان تاخير در سفارش مواد و تهيه آن نيز در محاسبات مدنظر قرار نميگرفت. بنابراين سعي در توليد نرمافزارهايي براي كنترل موجودي انبار گسترش يافت و توجه مديران به سمت سيستمهاي برنامهريزي مواد مورد نياز MRP سوق يافت MRP سيستم ابتدايي و نيز ستون فقرات MRP II در اواخر 1960 و به واسطه همكاري بين شركت Case, j كه توليدكننده تراكتور بود و نيز شركت IBM متولد شد. در آن زمان نرمافزار كاربردي MRP يك روش براي برنامهريزي و زمان بندي مواد براي ساخت و توليد محصولات پيچيده بود. سيستمهاي اوليه كامپيوتري شده در MPC، براي مثال PICS شركت IBM، سيستم توليد و كنترل موجودي بود كه براي ذخيره كردن دادهها، از نوار مغناطيسي استفاده ميكرد. فايلهاي اصلي Master File اقلام موجودي روي نوار ذخيره ميشد نوارهاي مربوطه به تراكنش در طي هفته تكميل ميشدند و با استفاده از اين نوارها، نوارهاي اصلي Master tape بهروزآوري شده به علاوه ليستي از سفارشات بر پايه محاسبات انجام گرفته براي مقادير سفارش، موجودي اطمينان و موجودي در دست حاصل ميشدند.
MRPكه شكل پيشرفته BOPMS بود، با در دست داشتن اطلاعات لازم در مورد ميزان تقاضا براي محصولات و همچنين ساختار محصولات مورد نياز ميتوان به راحتي مقدار مورد تقاضا براي هر محصول و اجزاي آن را محاسبه كرد و اين كار باعث كاهش خطاي موجود در زمان پيشبيني ميكرد. در اين روش مشكلات موجود در نرمافزارهاي پردازشگر صورت مواد نيز حل شده بود. به عبارت ديگر اين سيستم، ميزان موجودي گردش و زمان تهيه مواد را نيز در نظر ميگرفت و بر اين اساس برنامهريزي شدهاي براي خريد و توليد مواد ارائه ميداد. سيستمهاي MRP اوليه كه با MRP I شناخته ميشدند اطلاعات بازاريابي موجود در برنامه كلان توليد MPSرا با اطلاعات مربوط به سطوح جاري موجوديها و سفارشات توليد، خريد، اطلاعات تكنولوژيك در مورد ساختار محصول و فرايندهاي توليد آن محصول تركيب ميكند. نتايج به دست آمده به اين صورت خواهد بود كه از هر قطعه، مواد اوليه، محصول و... چه ميزان خريداري، توليد و يا مونتاژ ميشود و چه موقع سفارش خريد يا توليد صادر ميشود؟
پیشینه و مبانی نظری برنامهريزي منابع سازماني erp ضرورت بررسي شاخصهاي عملكردي erp_1527527600_9911_3418_1381.zip0.00 MB |