فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه خلاقیت و مهارت نوشتن خلاق دارای 107 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2ـ1 خلاقيت چيست ؟ ....................................................................
2ـ2 تعريف خلاقيت ..........................................................................
2ـ3 روند شكل گيري خلاقيت ....................................................
2ـ4 خصوصيات افراد خلاق .........................................................
2ـ5 راههاي پرورش خلاقيت .......................................................
2ـ6 موانع خلاقيت ..............................................................................
2ـ7 انگيزه عاملي جهت تحقق خلاقيت نوشتاري.............
2ـ8 نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق .........................
2ـ9 محيط خانواده و تأثير آن بر خلاقيت ..............................
2ـ10 نقش تكرار و تمرين نوشتن بر نوشتن خلاق ............
2ـ11 تأثير مطالعه بر نوشتن خلاق ...............................................
2ـ12 نقش قصهگويي در پرورش نوشتن خلاق ...................
2ـ13 تشويق عاملي كارساز در پرورش نوشتن خلاق .......
2ـ14 نقش كودكستان و مراكز پيش دبستاني در بروز خلاقيت
2ـ15 نقش بازيهاي كودكانه در پرورش خلاقيت ..............
2ـ16 تأثير اوقات فراغت بر نوشتن خلاق ...............................
2ـ17 مروري بر تحقيقات انجام شده ..........................................
منابع
2ـ1خلاقيت چيست ؟
عالمان علم روان شناسي در جاي جاي كتب ونسخ خود به تعريف خلاقيت ، موانع خلاقيت چه در محيط مدرسه و چه محيط خانواده ، ويژگي افراد خلاق وآموزش خلاقيت پرداخته اند اما آنچه ضروري ونقش كليدي در پرورش مهارت خلاقيت راداراست يعني راه هاي پرورش خلاقيت را فراموش كرده يا با گوشه نگاه ناقص خود از ارائه راهكار عملي وعلمي در اين ميدان طفره رفتهاند.
سولسو (1933) معتقد است : «براي روانشناسان شناختي مدرن طنزی تلخ وتاحدي اسباب شرمندگي است كه طي بيست سال گذشته هيچگونه نظريه ای چون نظریه های مربوط به حافظه يا ادراك پديد نيامده است كه بتواند مطالعات پراكنده وگاه متعارض را وحدت بخشد.نبوديك نظريه ی وحدت بخش هم دال بر مشکل ذاتي اين موضوع(فرايند خلاقيت) ونبود توجه علمي گسترده است و معهذا اين موضوع (خلاقيت) به طورگستردهاي به عنوان بخش مهمي از زندگي روزمره وتعليم وتربيت تلقي مي شود» (ص604) .
عامه مردم خلاقيت را با آفرينندگي وخلق يك اثر ارزنده وبديع معادل ميدانندومعتقد ند كه همه انسان ها نمي توانند خلاق باشند وخلاقيت را در ذات ودرون افراد نابغه میبینند اما نظریه پردازان خلاقيت به خلاف اين گفته اعتقاد دارند وبيان مي دارند كه امكان آموزش خلاقيت وجود دارد ودر وجود همه انسانها اين خصيصه كم وبيش نهفته است وبا آموزش صحيح پابه عرصه وجود ميگذارد.
نگارنده اين پژوهش معتقداست كه انسان آنگاه كه چشم به اين جهان مي گشايد خلاقيت رابه همراه دارد ونياز به خلاقيت رابراي بقا درك مي كند يا به تعبيري واقعي تر خداوند يكي از ملزومات زندگي كردن در اين دنيارا كه همان خلاقيت است ، به او ارزانی داشته است.
كودك هنگام تولد براي بهره مندي از غذا و تغذيه شروع به گريه مي كند، هنگامي كه محيط زندگي خويش را نامطلوب مي بينيد شروع به گريه مي كند ، هنگامي كه مادر رادر كنار خود نميبينيد داد وفرياد مي كند. آيا اين ها همه نشانه ای از خلاقيت كودك نيست؟ آيا لبخندي كه بر لب كودك خرد سال براي جلب توجه مادر نقش می بندد نقش خلاقيت را هويدا نمي سازد؟
خلاقيت در خلق اثر يا توفيق در انجام كار خلاصه نميشود. خلاقيت در خلق زمان ومكان نيز جاي دارد . انساني ساليان سال رنج ومرارت به خودديده وبه تحصيل علوم مي پردازد تا بتواند كليد آينده را دردست بگيريد او خلاق زمان است یا آنكه خود را با هنجارهاي جامعه همراه وهمگام ميسازد تا بتواند پيوسته همراه با مردم وبردل مردم حكمراني كند خلاق زمان ومكان است. ملموس تر بگويم فوتباليستي كه در فضاي خالي مناسب، در انتظار دريافت پاس و زدن گل است او نيز خلاق است . پس خلاقيت را ميتوان درجه بندي كردولي نمي توان انساني را غير خلاق شناخت. هنر خلاقيت در وجود همه هست اما ميزان آن در افراد متفاوت است.
2 ـ2 تعريف خلاقيت
با نگاهي به منابع معتبر پي ميبريم كه تا كنون متخصصان آموزش و پرورش نتوانستهاند تعريفي جامع ، مانع و دقيق در خصوص خلاقيت ارائه دهند كه مورد قبول همهي دست اندركاران تعليم و تربيت باشد .
آقايي فيشاني(1377) خلاقيت را اين گونه تعريف ميكند :
« تحولاتي دامنهدار و جهشي در فكر و انديشهي انسان ، به طوري كه حائز توانايي در تركيب عوامل قبلي به طرق جديد باشد .»
امير حسيني (1383) خلاقيت را به كارگيري كامل تواناييهاي ذهني ، براي ايجاد فكر يا راه حل يا مفهوم نو نسبت به خود شخص خلاق ميشمرد . ايشان در تبيين اين تعريف، محور اصلي تعريف را نو بودن نسبت به خود شخص قلمداد ميكند .
در ادامهي تعريف بيان ميكند كه : همهي انسانها بنا به اصل تفاوتهاي فردي كه دارند ، داراي خلاقيت و نوآوري هستند و نبايد تصور كرد كه خلاقيت منحصر به افراد تيز هوش و با استعداد است فقط مهم شكوفايي اين استعدادها است . اين از حكمت خداوند است كه همهي افراد بتوانند در يك رشته داراي خلاقيت باشند و هر كدام از طريقي به جامعهي بشري خدمت كنند .
هالپرن (به نقل از برات ، 1382) خلاقيت را توانايي شكل دادن به تركيب تازهاي از نظريات يا ايدهها براي رسيدن به يك نياز يا تحقق يك هدف ميداند . از ديدگاه پركينز (به نقل از برات ، 1382) تفكر خلاق ، تفكري است كه به نحوي تشكيل شده كه منجر به نتايج تازه خلاق ميشود .
2ـ3 روند شكل گيري خلاقيت
سليماني(1381) گستردهترين تحقيقات تجربي مربوط به خلاقيت را به اواخر دههي 1950 در ايالت متحدهي آمريكا نسبت ميدهد . هرچند پيش از اين نيز مطالعاتي محدود توسط گالتون ، والاس ، پاتريك راس من و ديگران در زمينهي خلاقيت صورت پذيرفته بود، ولي تا آن زمان خلاقيت به عنوان موهبتي كه به افراد قليلي از اجتماع اعطا شده ، در نظر گرفته ميشد .
-
مبانی نظری و پیشینه خلاقیت و مهارت نوشتن خلاق_1528883509_12050_3418_1370.zip0.00 MB |