خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بلوغ ومرحله نوجوانی
قیمت : 37,400 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت
قیمت : 32,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت مشتري
قیمت : 37,400 تومان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
پیشینه و مبانی نظری ارزش ویژه برند داخلی سازمان
قیمت : 32,000 تومان

پیشینه و مبانی نظری تحقیق تحولات کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهری

پیشینه و مبانی نظری تحقیق تحولات کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهری

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری تحقیق تحولات کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهری دارای 66 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:


2-1. پیشینه تحقیق 14
2–2. مفاهیم پایه ای 16
2-2-1. مفهوم شهر 16
2-2-2. مفهوم کالبد شهر 17
2-2-3. مفاهیمی پیرامون توسعه کالبدی شهر 17
2-2-4. فضای شهری و توسعه فضایی 17
2-2-5. فضا و فضای شهری 17
2-3. ورودی 18
2-4. تعریف فضای ورودی شهر 18
2-4-1. عوامل موثر در طراحی فضای ورودی موفق 19
2-5. مفهوم کیفیت محیط شهری 20
2-5-1. مدل جان لنگ: نیازهای انسانی 20
2-5-2. مدل "کانتر" : مولفه های مکان 20
2-5-3. مدل جان پانتر 21
2-5-4. مولفه های کیفیت 21
2-6. عملکرد (کارکرد) و کالبد محیط 22
2-7. عملکرد ورودی شهر 22
2-7-1. ویژگی های عملکردی ورودی شهر 22
2-7-2. اصول عملکردی ورودی ها 22
2-7-3. مولفه های عملکردی 22
2-7-4. تاثیر سرعت بر عملکرد ورودی شهرها 23
2-7-5. ارتقاء مولفه های عملکردی در ورود به شهر 24
2-8. مولفه کالبدی 24
2-8-1. عوامل تاثیرگذار بر کالبد و ظاهر ورودی شهر 24
2-8-2. هویت کالبدی 25
2-8-3. ورودی شهر امروز صحنه تناقص و تضاد 25
2-9. انواع ورودی های شهری 27
2-9-1. ورودی شهر- خیابان 28
2-9-2. ورودی شهر- ایستگاه راه آهن 29
2-9-3. ورودی شهر – فرودگاه 29
2-10. سلسله مراتب کارکردی – مکانی ورودی ها 30
2-10-1. حوزه های فضای ورودی شهر 30
2-10-2. روشهای ارزیابی کاربری اراضی شهری 32
2-11. ساماندهی شهری 37
2-12. نظریه پردازان جهانی 37
2-12-1. جان راسکین (1900-1818) 37
2-12-2. کامیلوبویی تو (1914-1836). 38
2-12-3. کامیلو سیت (1903-1843) 38
2-12-4. پاتریک گدس 38
2-13. نگاهی به گذشته، حال و آینده ورودی شهرها 39
2-14. تجارب جهانی ساماندهی ورودی 43
2-14-1. لستر 44
2-14-2. وین 45
2-14-3. آمستردام 47
2-15. سابقه برنامه ریزی و طرح های ساماندهی مبادی ورودی در ایران 49
2-15-1. طراحی مبادی ورودی شهر آمل 50
2-15-2. شیراز 52
2-15-3. مشگین شهر 54
2-15-4. جیرفت 56
2-15-5. تبریز 56
2-15-6. کلاچای 58
2-15-7. قزوین 59
2-15-8. ورودی غربی تهران 61
2-15-9. نصب دروازه ماهی ورودی شرق بندرانزلی 65
2-15-10. دروازه قرآن ورودی غرب شهر خشکبیجار رشت 66
2-16. دیدگاه ها و نظریات شهری 67
2-16-1. نظریه مدرنیسم 67
2-16-2. نظریه پست مدرنیسم 68
2-16-3. نظریه توسعه پایدار شهری 68
2-16-4. مکتب ترقی گرایی 70
2-16-5. مکتب ساختارگرایی{ structuralist school } 70
2-16-6. دیدگاه سازمان دهی زمین و تفکیک اراضی 71
2-16-7. دیدگاه استفاده از طرح جامع در تغییرات کاربری اراضی 72

منابع



2-1. پیشینه تحقیق
1 – بر اساس مطالعات داخلی، ظاهری در سال1380 وودی اصلی شهر قزوین(اتوبان قزوین – تهران) را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. ظاهری بر اساس مطالعات اولیه ای که بر روی ورودی اصلی شهر قزوین انجام می دهد، مشکلات آن را بیان می کند و جهت حل مشکلات محور ورودی شهر قزوین براساس شناخت وضع موجود و مطالعات میدانی به ارائه راه حل های مختلف می پردازد.
2– قریب در سال 1382 به منظور ساماندهی و تعیین معیارهای برای طراحی مبادی ورودی شهر، وضعیت موجود مبادی دو شهر با دو توپوگرافی متفاوت، مبادی ورودی محور کاشان – قم و جاجرود – تهران، که اولی در ناحیه ای کوهستانی و جنگل کاری شده و دیگری در دشتی هموار و خشک قرار دارد، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است.
3 – اکبری مهام، امیر، ومحسنی، ایرج، از پایان نامه کارشناسی ارشد، سال 1389 دانشگاه مازندران مقاله ای با عنوان بررسی کیفیت کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهر(نمونه ی مورد مطالعه: شهر بابلسر) در نشریه جغرافیا و توسعه بهار 90 به چاپ رساندند، مبادی ورودی به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای ساختار کالبدی و فضایی شهر، علی رغم اهمیتی که به لحاظ کالبدی، کارکردی و زیبایی شناسی دارد با جانمایی کاربری های ناهمگن و ناسازگار به فضایی با ساختاری منفصل، فاقد هویت و مغشوش مبدل شده است. بدین ترتیب فضای ورودی بسیاری از شهرهای کشور با افت شدید کیفیت کارکردی و کالبدی روبروست و این امر آسیب های جدی به سیما و هویت شهرها وارد کرده است. نتایج نشان می دهد کیفیت کالبدی و کارکردی محدوده‎ی مورد مطالعه بر اساس مجموعه شاخص های تحقیق در سطح نازلی است و در صورت بی توجهی به سیما و هویت شهر آسیب خواهد رساند.


مفاهیم پایه ای
2-2-1. مفهوم شهر

1– مفهوم شهر عموما برای توصیف پدیده های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بکار رفته است. (فیالکوف، 1383، ص13).
2 – در ادبیات علوم انسانی مفهوم شهر با مفهوم تمدن یکی گرفته می شود. بنابراین شهر را نوعی خاص از سازمان یافتگی زندگی اجتماعی در انطباق با فضا تلقی می کنند. در مفهوم عام، شهر را باید دارای پیشینه ای حداقل 7000 ساله دانست که در حدود 2 تا 3 هزار سال از انقلاب نوسنگی، با تغییر تدریجی جماعت‎های روستایی دائم ظاهر می شود و بصورت پیوسته تا امروز به شکل نوع زیست غالب بشریت در آمده است از اینرو می توان تعریف عام و جامع از شهر را بصورت زیر ارائه نمود: شهر زیستگاهی است انسان ساخت و در زیر یک قدرت سیاسی مشخص، که تمرکز جمعیتی نسبتا پایداری را درون خود جای می دهد، فضاهای ویژه بر اساس تخصص های حرفه ای به وجود می آورد، تفکیکی کمابیش مشخص و فزآینده میان بافت‎های مسکونی و کاری ایجاد می کند و فرهنگی خاص را به مثابه حاصلی از روابط درونی خویش پدید می آورد که درون خود خرده فرهنگ های بی شمار را حمل می کند (فکوهی، 1383، ص29).
3 – شهر سیستمی است متشکل از سیستم های درونی که با آنها دارای ارتباط متقابل است و خود این مجموعه نیز (شهر) با سایر سیستم های منطقه ارتباط دارد و منطقه نیز جزئی از سیستم اصلی است. تعریف شهر در ماده 4 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایران چنین است. شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی های خاص خود است. به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، خدمات و فعالیت های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خود کفایی نسبی برخوردارند. شهر کانون مبادلات اجتماعی– اقتصادی، فرهنگی وسیاسی حوزه نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای 10 هزار نفر جمعیت است (رضویان، 1381، ص23).

2-2-2. مفهوم کالبد شهر
کالبَد شهری در لغت به معنای پیکر آورده شده و محتوای روابط اقتصادی و اجتماعی در فضاست و چون سه بُعدی می‌باشد تعریف کننده فضا به ‌شمار می‌‌آید. بنابراین کالبد شهر مجموعه‌ای از عوامل هستند که در کُل، سیمای شهر را می‌سازد و عواملی چون رده، لبه، گره، بافت، مقیاس و تناسب از بهترین آن به‌شمار می‌روند (رضایی، 1384، ص29).
بصورت کلی، مفهوم کالبد شهر در مرحله نخست با شرایط مکانی آن ارتباط داشته است. کالبد شهرهای قدیمی در رابطه با چهار عامل زیر شکل می گرفته است. 1) اقلیمی، 2) دفاعی، 3) اجتماعی، 4) اقتصادی، در درون این کالبد، فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی جریان داشته و فرم و شکل کالبد را تعیین می کرده است (مجتهدزاده، 1382، ص73).


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تحقیق تحولات کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهری_1591019541_12449_3418_1864.zip0.92 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 30,200 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت