فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر دارای 46 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1 ادبیات موضوع 8
2-2 تاریخچه یارانه در ایران 9
2-3 آثار اقتصادی یارانه 9
2-4 اثر فقرزدایی یارانه ها 10
2-5 طبقه بندی یارانه 10
2-6 هدفمندی یارانه ها 11
2-7 روشهای هدفمندی و جایگاه شناسایی در هریک از آنها 13
2-7-1 هدفمندی انفرادی یا خانواری 13
2-7-2 هدفمندی اجتماعی 13
2-7-3 هدفمندی بازاری 14
2-7-4 هدفمندی جغرافیایی 15
2-7-5 هدفمندی جمعیتی 15
2-7-6 هدفمندی خوداظهاری 16
2-8 تجربه هدفمندسازی یارانه انرژی 18
2-8-1 لهستان 18
2-8-2 بلغارستان 18
2-8-3 اندونزی 19
2-9تجربه هدفمندسازی یارانه مواد غذایی 20
2-9-1 مصر 20
2-9-2 تونس 21
2-10 آثار حذف یارانه 23
2-10-1اثر تورم 23
2-10-2اثر تورم بر تخصیص منابع، کارایی و انحراف امکانات تولید 24
2-10-3 تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر مصرف خانوارها 24
2-11سیاست های کاهش اثرات حذف یارانهها 24
2-12 شاخص های سنجش فقر 25
2-12-1شاخص نسبت افراد فقیر 25
2-12-2شاخص نسبت شکاف درآمدی 26
2-12-3شاخص فقر سن 26
2-12-4شاخص فقر فاستر،گریر و توربک 27
2-13 مطالعات تجربی در زمینه سیاستهای حمایتی 28
2-13-1مطالعات داخلی 28
2-13-2مطالعات خارجی 35
2-14 نتیجه گیری 40
منابع
2-1 ادبیات تحقیق
مقدمه
یارانه ها برای ایجاد درآمد و تعدیل در توزیع آن کاهش آثار ناشی از فشار بازار بر مصرف کنندگان و همچنین کاهش هزینه های تولید وحمایت از تولیدکننده ارائه می شوند.هدف از پرداخت یارانه¬ها تخصیص بهینه منابع، ثبات قیمت ها، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و توزیع مجدد درآمدها می¬تواند باشد. بنابراین یارانه جزء سیاست¬های حمایتی دولت در راستای تصحیح و هدایت امور اقتصادی می¬باشد. زیرا عوامل متعددی سبب ایجاد عدم تعادل میان بخش¬های مختلف تولید، توزیع، مصرف و تجارت می¬گردند.
در دهه 1950 با مطرح شدن تفکر دولت رفاه توجه به شاخصهای رفاه اجتماعی و کاهش فقر دخالت دولتها در این زمینه¬ها گسترش یافت. این نقش را اقتصاددانان قبول نداشتند، چرا که هرگونه دخالت دولت در اقتصاد انحراف از تعادل بازار را در پی داشت. از دهه 1970 با شکل¬گیری تفکر محوریت انسان در توسعه، این آگاهی ایجاد شد که برای مواجهه با مسائل مبتلا به توسعهنیافتگی کشورها سرمایه فیزیکی کافی نیست و حداقل به اندازه سرمایه فیزیکی، مسایل و سیاستهای اجتماعی و شکلگیری سرمایه انسانی هم ضرورت دارند.
بنابراین حمایت¬های اجتماعی در قالب دولت¬های رفاه، سیاستهای یارانهای و...در دستور برنامههای توسعه کشورها قرار گرفت. آنچه در زمینه پرداخت یارانهها مورد غفلت قرار گرفت، هدفگیری صحیح این سیاستها بود. در دهه 1980 به دنبال بحران بدهیها و رکود جهانی و تقابل تجربه کشورهای شرق آسیا، امریکای لاتین، جنوب آسیا و صحرای آفریقا، تاکید راهبردهای توسعه به سمت بهبود مدیریت اقتصاد و پذیرفتن نقش بیشتر نیروهای بازار تغییر کرد که در چارچوب این رویکرد جدید اکثر کشورها نسبت به تغییر در اجرای برنامه یارانهها اقدام کردند.
دليل عمده اين كشورها جهت تغییر در اجراي برنامه، پرهزينه بودن يارانه عمومي به جهت فراگير بودن آن بود. با توجه به افزايش جمعيت و افزايش قيمت کالاها و خدمات در بازارهای جهاني بار مالي دولت افزايش قابل توجهي يافته بود. علاوه بر اين ناكارآيي نظام توزيع دولتي و اثرات منفي كنترل قيمت محصولات بر توليد كنندگان از دلايل ديگر انجام اصلاحات بوده است.
بررسيهاي انجام شده در كشورهاي منتخب نشان ميدهد كه هر يك از این كشورها متناسب با شرايط ویژه خود از شيوه خاص و يا تركيبي از شيوههاي مختلف بهره¬مند شده¬اند. غالب كشورها انتخاب خانوارهاي فقير را براساس آزمون وسع انجام دادهاند. بدينگونه درآمد خانوارها بهعنوان شاخصي براي انتخاب مستحقين مورد استفاده قرار می¬گیرد كه از آن جمله ميتوان از امريكا، هندوستان، برزيل و اردن نام برد.
2-2 تاریخچه یارانه در ایران
نخستین جهت¬گیری حمایتی دولت در بخش کشاورزی در ایران به دوره صفویه مربوط می شود. ایران اولین نظام سهمیه بندی همراه با یارانه را در زمان جنگ جهانی تجربه نموده است. سابقه پرداخت یارانه به مفهوم کنونی آن به دهه 40 می رسد که این یارانه ها برای گوشت و گندم پرداخت می¬شد اما رقم آن قابل توجه نبود و تا قبل از افزایش درآمد نفت و بالا رفتن نرخ تورم این یارانه¬ها اندک بود. تا قبل از انقلاب در مردادماه1353دولت اقدام به تاسیس و تشکیل صندوقی بنام حمایت از مصرف کننده نمود و در سال1356 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف¬کنندگان تاسیس شد که تمام وظایف صندوق به این سازمان محول شد. بعد از پیروزی انقلاب تغییراتی در تشکیلات اجرائی و نحوه توزیع کالاهای مشمول یارانه به وجود آمد. در دوران قبل از 1368 سیاست تثبیت اقتصادی دنبال می شد که فراگیری ، استمرار و فزاینده بودن از ویژگی سیاستهای حمایت در این دوران بود و در واقع همه بنوعی یارانه دریافت می کردند، در هیچ مرحله¬ای پرداخت یارانه قطع نمی¬شد و در حد سقف معینی متوقف نبود.
پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر_1528351515_11495_3418_1572.zip0.00 MB |