فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری کودکان استثنايي و کم توان ذهني دارای 53 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
پيشينه و تاريخچه ي تحقيق در ايران.......... 8
تاريخچه کودکان استثنايي.................... 10
تعريف کودکان استثنايي ..................... 11
گروه بندي دانش آموزان استثنايي............. 12
جدول براورد شيوع دانش آموزان استثنايي ..... 13
تاريخچه ي کودکان کم توان ذهني ............. 14
رويدادهاي مهم در رابطه با عقب ماندهاي ذهني 15
انجمن حمايت از کودکان عقب مانده (AHRC)..... 16
انجمن کودکان و خانواده (ACF)............... 17
ديدگاه تردگلد.............................. 18
ديدگاه کانر ............................... 18
تعريف بر اساس نمره ي آزمون ترمن............ 20
تعريف AAMD................................. 20
ويژگي هاي رشد افراد عقب مانده ي ذهني از نظر AAMD 22
ديدگاه ريچارد هانگر فورد................... 22
ديدگاه ادگاردال............................ 23
تعريف عقب ماندگان و کم توانان ذهني در DSM.. 23
ويژگي هاي کودکان عقب مانده ذهني............ 26
مقايسه ي کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهني.. 28
طبقه بندي کودکان کم توان ذهني يا عقب مانده ذهني 32
گروه کودکان دير آموز ...................... 32
گروه کودکان آموزش پذير .................... 34
گروه کودکان تربيت پذير .................... 37
گروه کودکان حمايت پذير (کاملاً متکي)......... 39
رفتارهاي جنسي در کودکان عقب مانده ذهني .... 40
مشکل ها و مسايل جنس افراد عقب مانده ذهني .. 41
نقاشي کودکان عقب مانده ذهني................ 44
سبب شناس................................... 46
علل قبل از تولد............................ 47
علل مربوط به هنگام تولد.................... 56
علل بعد از تولد............................ 54
عوامل فرهنگي و تربيتي و عقب ماندگي فرهنگي.. 57
پيشگيري.................................... 58
راهنماي گسترش برنامه ها و خدمات براي کودکان عقب مانده ذهني 60
از بين بردن مرز ميان آموزش عادي و ويژه..... 61
منابع
سابقه و پيشينه ي اين تحقيق در ايران :
در ايران تحقيقات زيادي در مورد کودکان استثنائي و علل عقب ماندگيها صورت پذيرفته است در زير چکيده تحقيقات انجام شده بيان مي شود.
1- در سال 1373 تحقيقي توسط آقاي عبدا... آژير در استان خوزستان صورت پذيرفته است. موضوع تحقيق بررسي عوامل موثر بر عقب ماندگي ذهني در کودکان استثنايي استان خوزستان مي باشد. جامعه ي آماري عبارتست از کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهني زير پوشش اداره ي آموزش و پرورش استثنائي و سازمان بهزيستي استان خوزستان .
نتايج تحقيق حاکي از آن است که درصد بالاي فراواني مربوط به فقر فرهنگي – اجتماعي- اقتصادي و عدم آگاهي والدين نسبت به دوران بارداري و زمان تولد و ايام کودکي اينگونه کودکان مي باشد. همچنين رواج ازدواجهاي فاميلي مزيد بر علت بوده است.
تعريف کودکان استثنايي :
کودکان استثنايي، افرادي هستند که براي شکوفا ساختن استعدادهاي بالقوه و انساني شان به آموزش هاي ويژه و خدمات مربوط به آن دارند. منظور از آموزشهاي ويژه يعني طرح برنامه اي که بتواند نيازهاي بي همتايي کودکان استثنايي را برآورده سازد. خدمات آموزشهاي ويژه فراوان براي کودکاني که به نوعي با افراد عادي تفاوت دارند هم اکنون در اختيار است. (هالاهان و کافمن 1372).
دانش آموزي که از نظر جسمي يا خصوصيات رفتاري و ذهني با اکثر دانش آموزان همکلاس خود تفاوت فاحش دارد و آموزش ويژه براي اوضا بستر از آموزش معمولي باشد. در اينجا منظور از مناسبتر بودن آموزش نسبت به آموزش عادي اين است که از طريق آزمايش و بررسي مشخص شود که اين آموزش از لحاظ تطبيق و سازش همه جانبه ي دانش آموز با محيط و همچنين پيشرفت تحصيلي او، برتر است. با توجه به تعريف دانش آموز فقط براي مدتي از دوران مدرسه که شرايط بالا را دارد استثنايي خوانده مي شود. (عزت ا... نادري و سيف نراقي، 1380).
آموزش و پرورش کودکان استثنايي بايد جرئي از آموزش و پرورش براي همه کودکان باشد. همانند ديگر کودکان، اين کودکان نيز بايد قسمت اصلي و اساسي از طرح کلي نظام آموزشي باشند. خارج کردن دانش آموزان استثنايي به طور مطلق از برنامه ي عادي و معمولي آموزش و پرورش، بدين معني است که ما آنان را از آشنايي و تماس با همسالان و مربيان عادي خود دور کرده و تاکيد در جدا کردن و دور نگاهداشتن آنان از روال طبيعي داريم . (عزت ا... نادري و سيف نراقي، 1380).
پیشینه و مبانی نظری کودکان استثنايي و کم توان ذهني_1555661935_14724_3418_1033.zip0.08 MB |