فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط دارای 31 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
فصل دوم : مباني نظري تحقيق..................................................................................................12
2-1. مقدمه .......................................................................................................................................13
2-2. کیفیت زندگی............................................................................................................................13
2-3. قلمرو مفهوم کیفیت زندگی........................................................................................................15
2-4.کیفیت محیط..............................................................................................................................17
2-5. کیفیت محیط سکونت: مفاهیم و تعاریف...................................................................................18
2-5-1. مفهوم سکونت......................................................................................................................18
2-5-2. محیط سکونت......................................................................................................................19
2-5-3. کیفیت محیط سکونت...........................................................................................................19
2-5-4. شاخصهای کمی و کیفی واحد مسکونی..............................................................................20
2-6. رویکرد نظری............................................................................................................................22
2-6-1. رویکرد رضایت مندی و متغیرهای ارزیابی آن.......................................................................22
2-6-2. دیدگاه ادراکی.......................................................................................................................25
2-6-3. مدل کانتر: مولفههای مکان....................................................................................................29
2-6-4. دیدگاه سیاست گذاران..........................................................................................................30
2-7. گسترش فیزیکی شهرها و ادغام روستاها....................................................................................32
2-8. روستاهای ادغام شده و کیفیت محیط آنها...................................................................................33
2-9. نتیجه گیری و ارایه رویکرد نظری پایان نامه...............................................................................33
منابع و مأخذ.......................................................................................................................................37
-1. مقدمه:
در اين فصل به منظور فراهم آوردن پشتوانه نظري تحقيق به تشريح مفاهيم و تعاريف پايه و رويکردهاي نظري مطرح در زمينه کيفيت محيط (مسکونی) خواهيم پرداخت. سپس مباحث مربوط به ادغام تبيين خواهد شد تا زمينه براي ورود به بحث کيفيت محيط در روستاهای ادغام شده در شهر فراهم شود که در نهايت منجر به ارائه رويکرد نظري تحقيق در آخر فصل ميشود. اين فصل همچنين مبنایي براي روشهاي تجزيه و تحليل اطلاعات در فصول بعدي خواهد بود.
2-2. کيفيت زندگي:
حیطه مربوط به کیفیت زندگی و سنجش آن شاید در هیچ زمانی به اندازه امروز وسیع نبوده است. اقتصاددانان، دانشمندان علوم اجتماعی و دولتمردان هر کدام از دیدگاه خاصی به این مقوله مینگرند. این امر از آنجا ناشی میشود که شاخصهای مربوط به کیفیت زندگی طیف وسیعی را در بر می گیرند که از تغذیه و پوشاک گرفته تا مراقبتهای بهداشتی، محیط اجتماعی و محیط مادی پیرامون را شامل می شود. اگر چه کیفیت زندگی در بعضی از منابع به سطح زندگی ترجمه شده است ولی سطح زندگی و پیشرفت مادی فقط یکی از پایه های کیفیت مادی زندگی را شامل میشود. در واقع مفهوم کیفیت زندگی یک متغیر مرکب میباشد که از چندین متغیر مرکب متأثرمی گردد. تغییر در سطح درآمد مردم، شرایط زندگی، وضع سلامت محیط، فشار روحی و روانی، فراغت، شادمانی خانوادگی، روابط اجتماعی و چندین متغیر دیگرنظیر آن به شکل مرکب کیفیت زندگی و تغییرات آن را تعییین می کند(جاجرمی و کلکته، 1385: 6).
واژه كيفيت در لاتين (qual) به معني چيزي و چه و quality به مفهوم چگونگي آمده و qolاز نظر واژه به معني چگونگي زندگي است و دربرگيرنده تفاوتهاي آن است كه براي هر فرد منحصر به فرد بوده و با ديگران متفاوت است(كردزنگه، 1385: 20). اصطلاح كيفيت زندگي تا اندازهاي مبهم است از يك سو كيفيت زندگي فردي به عنوان پنداشتي از چگونگي گذران فرد مطرح مي شود و از بعدي كليتر كيفيت زندگي موقعيت هاي زندگي حول يك عامل را شامل ميشود. موقعيتهایي نظير محيط پيراموني و يا فرهنگ در يك جامعه معين. كالمن در سال (1984) مي گويد كيفيت زندگي گستردگي و انبساط آرزو است که از تجارب زندگی نشأت میگیرد. وینسید (1985) معتقد است كيفيت زندگي يك مفهوم بسيار ذهني و شخصي است كه معمولاً بر پايه خوشحالي و رضايت فرد با عواملي كه بر روي رفاه اجتماعي، رواني، جسمي، و عملكرد وي تاثیر ميگذارد بنا مي شود. زان (1992) كيفيت زندگي را درجه رضايت در تجارب زندگي فرد میداند وي ذكر مي كند كيفيت زندگي، شامل رضايت از زندگي در تصور از خود و فاكتورهاي اجتماعي و اقتصادي است. ليو سه رويكرد را در بررسي مفهوم كيفيت زندگي ارائه ميدهد: 1- ارائه تعاريف مشخص از عناصر تشكيل دهنده كيفيت زندگي مانند شادكامي، رضايتمندي، ثروت، كسب زندگي. 2- ارائه تعريف از طريق بكارگيري انواع مشخصي از شاخصهاي عيني و ذهني اجتماعي مانند توليد ناخالص داخلي، بهداشت، شاخص رفاه، شاخص آموزشي.3- ارائه تعريف مستقيم بر اساس تعيين متغيرها يا عوامل و مؤلفههاي موثر بر كيفيت زندگي و توجه به زمينه ها و شرايطي كه در آن سطح كيفيت زندگي تعيين مي شود. در تعريفي ديگر كيفيت زندگي به ميزاني از رضايت يا احساس رفاه مردم مربوط ميشود كه در محيط معيني تجربه مي شود. گروه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني (1995) نيز كيفيت زندگي را به عنوان ادراك افراد از موقعيت شان در زندگي در متن نظام هاي فرهنگي و ارزشي كه در آن زندگي مي كنند و در رابطه با اهداف، انتظارات، استانداردها و علايق شان تعريف مي كند. به بيان ديگر رضايت از زندگي به عنوان مؤلفه اصلي كيفيت زندگي مورد تاكيد قرار می گیرد. آن گونه كه عبدي و گودرزي (1378) نشان ميدهند در اين رابطه سه نوع رضايت از زندگي وجود دارد. 1- رضايت ناشي از برخورداري افراد از امكانات، 2- رضايت ناشي از ارتباط كه معطوف به روابط اجتماعي است، 3- رضايت ناشي از بودن اين كه ما هستيم در قضاوت ما از كيفيت زندگي مؤثر است. اين رضايت به معناي سر زندگي و كنترل بر زندگي خود در مقابل از خود بيگانگي مربوط مي شود. علاوه بر بررسي كيفيت زندگي به صورت مفهوم ذهني ممكن است اين مفهوم به منظور مشاهده اثرات تغييرات و سیاستگذاريها و اندازه و اهميت آن به طور عيني نيز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ميلز (1985) نشان مي دهد كه اصطلاح كيفيت زندگي معمولاً يا به عنوان برآوردهاي ذهني رضايتمندي و بهزيستي توصيف مي شود و يا به عنوان مجموعهاي از ستانده هاي اقتصادي و اجتماعي كه توسط افراد يا گروه ها بدست آمده است. اما نوع سومي از كيفيت زندگي را كه مي توان مورد توجه قرار داد كه در آن كيفيت زندگي به عنوان مفهومي عيني و ذهني مورد بررسي قرار مي گيرد نه صرفا بر ستاندههاي اقتصادي و اجتماعي بلكه بر دستاوردهاي سياستها و تاثیری كه افراد از آن ميپذيرند تمركز مييابد. به عنوان مثال در همايش اسكاپ (1998) رويكردي رفاهي اتخاذ گرديده است كه كيفيت زندگي را معادل با ريشه كني فقر و بهبود استاندارهاي زندگي مي داند همچنين در يك چهارچوب تحليل سيستمي كيفيت زندگي به عنوان يك رهيافت، بر توانمندي افراد براي ارتقای قابليتهايشان در رفع محدوديت، جهت دستيابي به اهداف سيستماتيك اشاره دارد. در اين رويكرد در واقع انسان محور توسعه قرار مي گيرد .ديويد فيليپس در تعريفي جامع كيفيت زندگي را در ابعاد فردي و جمعي مورد بررسي قرار ميدهد كه در سطح فردي مؤلفههاي عيني و ذهني را شامل مي شود، لازمه كيفيت زندگي فردي در بعد عيني تامين نيازهاي اساسي برخورداري از منابع مادي جهت برآوردن خواستهاي اجتماعي شهروندان است و در بعد ذهني به داشتن استقلال عمل در 1- افزايش رفاه ذهني شامل لذت جويي، رضايتمندي، هدفداري، در زندگي و رشد شخصي 2- رشد و شكوفايي در مسير سعادت و دگر خواهي 3- مشاركت در سطح گسترده اي از فعاليتهاي اجتماعي مربوط مي شود. كيفيت زندگي در بعد جمعي آن بر ثبات و پايداري محيط فيزيكي و اجتماعي، منابع اجتماعي درون گروهها و جوامعي كه در ان زندگي مي كنند شامل انسجام مدني، همكوشي، يكپارچگي، روابط شبكه هاي گسترده و پيوندهاي موقتي در تمام سطوح جامعه وهنجارها و ارزشها اعم از اعتماد، نوعدوستي و رفتار دگرخواهانه و انصاف، عدالت اجتماعي و برابري تاكيد دارد(Phillips: 2006, 242). فرانس (1996) با بررسي مقالات و مطالعات انجام شده در ارتباط با كيفيت زندگي، به لحاظ مفهومي كاربرد اين اصطلاح را در 6 حوزه 1- زندگي عادي 2- مطلوبيت اجتماعي3- شادكامي4- رضايت از زندگي5- دستيابي به اهداف مشخص و 6- استعدادهاي ذاتي شناسايي و دسته بندي ميكند(افتخاری و همکاران، 1389: 33).
پیشینه و مبانی نظری کیفیت زندگی و کیفیت محیط_1555661491_14801_3418_1865.zip0.33 MB |