فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری نظارت مدارس دارای 53 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مقدمه :
در هر پژوهش علمي كه انجام مي شود ابتدا سوابق و تاريخچه آن پژوهش بايد بررسي گردد و از كارهاي انجام شده گذشته استفاده شود كه از تكرارو دوباره كاري پرهيز شود. و از پژوهشهاي انجام شده قبلي نيزجهت بهترشدن امرپژوهش بهره برداري نماييم تا بتوانيم تحقيق خوب و جامعي ارائه دهيم كه مورد استفاده كاربردي قراربگيرد .
ما در اين فصل ابتدا تعريفي مختصرازنظارت ارائه خواهيم داد و سپس اهداف نظارت را تشريح خواهيم كرد تابدانيم كه به چه اهدافي خواهيم رسيد و هدف از نظارت بطوركلي چيست ؟ و ضرورت و اهميت نظارت با بياني ساده مطرح شده است و تاريخچهء نظارت و راهنمايي از ابتداي بوجودآمدن نظام تعليم و تربيت تازمان حال مورد بررسي قرارگرفته و عناوين مختلفي كه در طول تاريخ از نظارت داشته اند را مورد توجه قرارداده شده است .روشهاي نظارت مورد توجه قرارگرفته و انواع روشهاي نظارت از قبيل نظارت همتا،نظارت باليني و غيره مطرح شد.و نظريه متخصصين تعليم وتربيت درخصوص نظارت آموزشي مطرح گرديد ودرآخرتعدادي ازنتايج تحقيقات مشابه كه در ايران و خارج ازكشورانجام شده است را به طوركلي و اجمالي آورده شده است .
تعريف نظارت:
درمتون اصلي واخيرمربوط به نظارت ميتوان حداقل پنج مفهوم سازي عمده رايافت وهر يك ازمفاهيم درذيل آورده ميشودوبراي هركدام تعريفي آورده ميشود.
گليك من (1) تعريف نظارت اداري را اين گونه بيان مي كند .
معلمان در صف مقدم آموزش درس موفق قراردارند .نظارت در پشت صحنه است و براي توانمند كردن معلمان در موفقيت در كار خود پشتيباني دانش و مهارت فراهم مي كند.
كورتن (2) در نظارت در اقدام به امور آموزشي :
برنامه آموزشي را مي توان بدون نظارت اجراكرد هرچندكه بندرت مي توان اميدي به سازندگي آن داشت .به هرحال كاملا آشكاراست كه نظارت به كلي به ملاحظات برنامه آموزشي وابسته است و اين مطلب نيازي به بحث ندارد .
تعريف نظارت در اقدام به آموزش درسي :
در تعريف كوموكس (1997) آمده است : نظارت آن فرايند رهبري با هدف نهايي بهبود آموزش درسي است .
تعريف نظارت در اقدام به روابط انساني :
اچسون وگيل در تعريف (1992) اين مفهوم را چنين آورده است .
نظارت همكاري با افراد است به جاي مستقيم بودن تعاملي است و به جاي اقتدارمنشانه مردم سالارانه است به جاي ناظر محوري معلم محوراست .
تعريف نظارت به گونه مديريت تعريفي از آلفونسو(3)،فرت (4)، نوي(5)،اين موضوع را اين چنين تعريف مي كند .
نظارت در همه سازمانهاي پيچيده موجود است . براي اين كه اين سازمانها مي خواهند خود را حفظ كنند و گاهي به فكربهبود و تهذيب خود مي افتند .ارتباط ميان نظارت و سازمانها روشن ومستقيم است و منابع سازماني بايد درتحليل كارآيي و مؤثر بودن به كار افتد … اين توصيفات از نظارت در درون سيستمهاي توليدسازماني دلالت بر نتيجه مهم كاربردي براي مربياني كه در گير نظارت درسي هستند دارد . مدرسه يك سيستم توليدي است .
ششمين تعريف نظارت آموزشي به گونه وظيفه رهبري برحسب نظرموشر(1) وبريل (2) « وظايف نظارت را تدريس نحوه تدريس به معلمان و رهبري حرفه اي در تدوين مجدد شآموزش عمومي به خصوص در برنامه درسي آن ،تدريس آن ،شكلهاي آن ،منظور مي داريم» .
اصول نظارت :
نظارت و راهنمايي آموزشي رفتاري سازماني است و بايد مسؤليتي مديريتي در مدرسه تلقي شود . در مدارسي كه برنامه نظارت و راهنمايي آموزشي و پست راهنماي آموزشي به طوررسمي وجود ندارد ، مدير مدرسه بايد راهنماي آموزشي با ايفا كند .چنانچه او صرفا به امور اداري مدرسه بپردازد و نقش خود را در حيطه وظايف آموزشي اش فراموش كند ، درك درستي از نقش خود ندارد .اما امروزه ،نظارت به عنوان يك رفتار سازماني مهم در تشكيلات آموزش و پرورش اغلب كشورها وجود دارد و مسؤليت آن برعهده مدير مدرسه مي باشد .
2 - اصل مسؤليت و اختيار:
مسؤليت هنگامي اهميت دارد و معنا پيدا مي كند كه توام با ختيار باشد .اگر چه در تقسيم وظايف و ستادي نظارت پستي ستادي محسوب مي شود و معمولا فاقد اختيارات لازم صفي يا اجرايي است .
ناظران براي اجراي وظايف محول شده بايدبه اختياراتي متكي باشند كه منابع آن با منابع اختيارات مديران صفي متفاوت است .رفتار نظارتي از طريق اعمال قدرت اجرايي موفق نخواهند بود .هرچه مدير به تخصص ، مهارتها و تواناييهاي حرفه اي خود بيشترمتكي باشد ، معلمان نيز در پذيرش رهنمودهاي او تمايل و اشتياق بيشتري از خود نشان ميدهند بنابراين مدير يا ناظر كه ويژگيهاي حرفه اي اين رفتارسازماني را ندارند و در عمل مورد پذيرش معلمّان قرارنمي گيرند ، نبايد به اين كار مبادرت كنند . زيرافاقد اختيارات شخصي و تخصصي لازم براي نظارت معلمان هستند .
1- gilc man 2- curtin 3- Alfonso 4- Firth 5- Neville
1- جان وايلز- جوزف باندي-نظارت در مديريت ترجمه محمدرضابهرنگي انتشارات كمال تربيت با همكاري نشر شهريور1379 صفحه 27-24 1- Mosher 2- Purpel
پیشینه و مبانی نظری نظارت مدارس_1555657047_16473_3418_1398.zip0.05 MB |