فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری ورزش کورکان و پیشرفت تحصیلی دارای 40 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
زمينه نظري مسأله مورد پژوهش
نظرات اسلام وانديشمندان اسلامي
اهداف تربيتبدني
ورزش به عنوان يك درس اصلي دردبستان
آثار جسماني تربيتبدني بركودكان
فيزيولوژي ورزش
آثار تربيتي تربيتبدني در كودكان
حب ذات
نشاط آفريني
گسترش جهان بيني
روان شناسي آمادگي جسماني
شخصيت وآمادگي جسماني
تقويت خود مفهومي
كاهش اضطراب
اثر آرام كننده
كاهش فشارهاي عصبي
نقش ورزش و ارتقاي توانمنديهاي روحي و
جسميدانش آموزان ابتدايي
الف ـ نقش ورزش در جلوگيري از بيماريها وسلامت جسم
ب ـ نقش ورزش درايجاد نشاط
ج ـ نقش ورزش در ايجاد ارتباط با ديگران و تقويت روحيه گروهي
د ـ نقش ورزش در رشد عقلاني و فكري دانش آموزان وپيشرفت تحصيلي
مطالعات انجام شده در خارج از كشور
تحقيقات انجام شده در داخل كشور
منابع
زمينه نظري مسأله مورد پژوهش :
تئوري هاي مربوط به ارتباط ذهن و بدن وتاثيرات متقابل اين دو بر روي يكديگر از ويژگي خاصي برخوردار است . هر كدام از اين تئوريها بر پايه يافته هاي تجربي نظريه پردازان و با توجه به تجربيات روانشناسي و تربيتي مايه گرفته است وهر كدام به صورتي بيان كنندة ارتباط قواي ذهني و هوشي با رفتارهاي حركتي و جسماني در نزد انسان است .
بعضي از اين تئوريها از طريق تجربيات علمي و پژوهشهاي گوناگون پايه علمي پيدا كرده اند ولي بعضي ديگر در حد تئوري و نظريه علمي مانده اند 1.
مفهوم (رشد يكپارچه ) يعني : ( توجه به رابطه متقابل جنبه هاي ذهني و غير ذهني پايه و اساس بسياري از تئوريهاي رشد و تكامل كودكان را تشكيل ميدهد 2.
در ذيل چند نظريه درباره ارتباط ذهن و بدن و تئوريهاي مربوط به تأثير پذيري قواي ذهني ( هوش، حافظه و يادگيري ) از فعاليت بدني و ورزشي آورده ميشود :
تئوري سن ارگانيكي اولسون 3 ميگويد كه اجراهاي حركتي يك كودك با عوامل متعددي مانند پيشرفت حركتي ،انگيزش اجتماعي و ذهني در ارتباط است و از روي سن ارگانيكي فرد ميتوان موقعيت و استعداد ذهني فرد را برآورده و پيش بيني كرد.
روانشناسان پيرو مكتب گشتالت كه برساير روانشناسان كارشناسان تعليم وتربيت نفوذ دارند، بر اين نكته تأكيد ميكنند كه هر فردي در محيط خود به صورت كل عمل ميكند وبنابراين رفتاري هماهنگ با محيط خود دارد.
هال ـ ليندسي 1 احساس روانشناسان پيرو مكتب گشتالت را به خوبي بيان ميكند. اندام انسان هميشه به صورت يك كل واحد عمل ميكنند نه به صورت يك سري بخشهاي جدا از هم . ذهن و بدن از هم جدا نيستند. نه ذهن از عناصر استعدادهاي مستقل تشكيل شده است ونه بدن از اندامها و بخشهاي متفاوت به وجود آمده. اندام انسان واحدي يكپارچه است وهر بخش آن ميتواند بر كل اندام اثر بگذارد 2.
اصل اساسي نظريه ادراكي ـ حركتي كپارت3 2 براين است كه رشد بهنجار ادراكي ـ حركتي به كودك كمك ميكند تا مفهوم باثبات وقابل اعتمادي از جهاني كه در آن به سر ميبرد بدست آورد. به اعتقاد وي اولين يادگيري، يادگيري حركتي است يعني واكنشهاي عضلاني و حركتي كودك در خلال رفتار حركتي در كنش متقابل با جهان است. و دست به تجربياتي درباره آن مي زند. به نظر كپارت مشكل يادگيري ممكن است درهمين مرحله آغاز شود به اين دليل كه پاسخهاي حركتي كودك در قالب الگوهاي مربوط به آن قرار نميگيرد. كپارت چهار تعميم را كه در پيشرفت آموزش مهم هستند به اين شرح ارائه داده است :
توازن و نگهداري وضع تن، تماس، حركت و جابجايي، گردش و رانش كودك از طريق اين چهار تعميم اطلاعاتي دربارة فضا ومكان وجهاني كه در آن بسر ميبرد بدست ميدهد به موازات اطلاعاتي كه كودك از راه تعميم هاي حركتي كسب ميكند، توجه خود را به اطلاعات ادراكي نيز معطوف مينمايد. از آن جايي كه كودك نميتواند تمامي امور را در شكل حركتي آنها دريابد سعي ميكند ارزيابي آنها را از راه ادراك فرا گيرد. داده هاي ادراكي زماني مفهوم مييابند كه با اطلاعات حركتي پيش آموخته نيز پيوند خورده وهمبسته شوند 1.
دلاكاتووكفارت 2 با عنوان و معرفي حركات درماني به اين نتيجه رسيدند كه به منظور اينكه دانش آموزان بتوانند به سطح پيشرفته اي در خواندن و نوشتن و رياضيات برسند بايد مشكلات هماهنگي حركت از قبيل تقارن يا جهت يابي را به وسيله تمرين روي حركتهاي مختلف عصبي ـ عضلاني و تمرينات هماهنگي برطرف كنند3.
كارل دلاكاتو در جريان كار خود تئوري تشكيل نظام عصبي را تكميل و ارائه كرد .اساس كاراين تئوري معيار قراردادن مراحل رشد كودكي است كه داراي كاركرد مغزي سالم است و اين كاركرد در اصطلاح آنان نظام عصبي كامل ناميده شده است. در اين تئوري فرض بر اين است كه تكامل ارگانيسم انسان ( از نظر تاريخي ) او را به ياد مي آورد يا يك فرد در فراگرد بلوغ جنسي خود از مراحل ثطور مشابهي همانند بشر نخستين كه دوره تكامل را طي نموده گذر ميكند و از اين رهگذر تكامل نظام عصبي براساس يك روند منظم تشريحي در نظام اعصاب مركزي است وانسان مرحله به مرحله به سطوح بالاتري از نظام عصبي ميرسد. توالي اين مراحل عبارتند از :
1 ـ نخاع شوكي ،بص النخاع .
2 ـ برجستگي هاي حلقوي
3 ـ مغز مياني
4 ـقشر مخ
5 ـ نظام عصبي كامل يا تثبيت غلبه يكي از نيمكره هاي مغز.
عدم توفيق در مرحله معيني از رشد درگذر از مراحل متوالي نشان دهندة نقص نظام عصبي بوده ومنتج به مشكلاتي در امر تحرك يا ارتباط خواهد شد1.
در واقع فعاليتهاي حركتي موجب تقويت دستگاه عصبي وباروري ذهن ميشود زيرا حركات بدني موجب تسريع حركات قلب ميگردد و به طور محسوس مقدار اكسيژون وارده به بدن را افزايش ميدهد .در نتيجه تمام اعضاي بدن از جمله مغز از اكسيژن كافي استفاده مينمايد وتمام علائم ناراحتي و خستگي وبيماري از بدن ميروند ومغز براي كارهاي فكر ي بصري آمادگي بيشتري پيدا ميكند. اين ديدگاه فيزيولوژيكي همچنان تأكيد دارد تربيتبدني و تمرين، نرونها رافعال هدايت عصبي را از ياد و رابطه بين نرونها را آسان مينمايد .حتي هوش با تمرين و فعاليت بيشتر نرونها ،زيادتر ميشود.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ورزش کورکان وپیشرفت تحصیلی_1555599930_18755_3418_1903.zip0.05 MB |