فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری بلوغ و مرحله نوجوانی،هویت و دلبستگی دارای 128 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مرحله نوجواني
2-2- اهميت مطالعه دوران بلوغ:
2-2-1- رشد جسماني نوجوان
2-2-2- رشد عقلي يا ذهني
2-2-3- رشد عاطفي
2-2-4- رشد اجتماعي
2-3- مفهوم هويت
2-4- تعريف هويت:
2-5- كودك، هويت و نظريه هاي آن:
2-5-1- نظريه روانكاوي:
2-5-2- نظريه يادگيري اجتماعي:
2-5-3- نظريه شناختي:
2-6- نوجواني و هويت:
2-7- جنبه هاي ضمني و آشكار خودآگاهي
2-8- ديدگاه هاي مختلف در ارتباط با هويت:
2-8-3- نقد الگوهاي اريكسون و مارسيا
2-8-5- رويكرد فرايند محوري برزونسكي:
2-8-6- استانلي هال
2-8-7- اتوراتك
2-8-8- اشپرانگر
2-8-9- بلوز
2-8-10- والون
2-10- عوامل مؤثر بر شكل گيري هويت:
2-11- عواملي كه بر رشد هويت تاثير مي گذارند:
2-12- پايگاههاي هويت:
2-13- تعدد هويتها:
2-14- شخصيت و تعلقات اجتماعي:
2-15- تحول هويت در سنين مختلف:
2-16- بحران هويت
2-17- بحران هويت از ديدگاه اريكسون:
2-18- نظر روانشناسان كشور ما درباره تعريف بحران هويت چنين است:
2-19- اختلالات مربوط به هويت:
2-20- جنس و هويت
2-21- پژوهشهاي انجام شده مربوط به هويت در خارج از كشور:
2-22- پژوهشهاي انجام شده مربوط به هويت در داخل كشور:
2-1- مفهوم شناسي دلبستگي:
2-2- مؤلفه هاي اصلي دلبستگي:
2-3- خواستگاه هاي نظري دلبستگي:
2-3-1- مباني روان پويشي نظريه دلبستگي:
2-3-2- نظريه يادگيري:
2-3-3- نظريه تحول شناختي:
2-3-4- نظريه كردارشناسي :
2-3-5- نظريه دلبستگي بالبي
2-4- نظريه دلبستگي تئوري باولبي
2-5- سبك هاي دلبستگي از ديدگاههاي مختلف
2-6- انواع سبك هاي دلبستگي
2-6-1- سبك دلبستگي ايمن :
2-6-2- سبك دلبستگي نا ايمن - اجتنابي
2-6-3- سبك دلبستگي نا ايمن – دو سو گرا
2-7- مراحل شكل گيري دلبستگي در نوزادان
2-8- تحول دلبستگي در نوجواني
2-9- تداوم دلبستگي از كودكي تا نوجواني:
2-10- عوامل مؤثر بر ثبات دلبستگي از كودكي تا بزرگسالي:
2-11- دلبستگي و سازمان شخصيت
2 – 12- دلبستگي و آسيب شناسي رواني در دوره نوجواني
2-12-1- اختلال رفتارهاي ضد اجتماعي:
2-12-2- اختلال بي اشتهايي رواني
2-12-3- اختلال افسردگي
2-12-4- الگوهاي رفتار مرضي در دوره نوجواني
2-12-5- اختلال گسستگي
2-13- پديدههاي دلبستگي و گسستگي
2-14- ارتباط دلبستگي، گسستگي و تاريخچه خشونت كودكي:
2-15- معيارهاي تشخيص دلبستگي:
2-16- ارتباط هويت و دلبستگي:
2-17- پژوهش هاي انجام شده مربوط به دلبستگي در خارج از كشور:
2-18- پژوهشهاي انجام شده مربوط به دلبستگي در داخل كشور
2-19- پژوهشهاي انجام شده مربوط به ارتباط هويت و دلبستگي در خارج از كشور:
منابع فارسی
منابع لاتين
مرحله نوجواني: قبل از بررسي مرحله نوجواني و شرايط و ويژگي هاي آن بهتر است اشارهاي به دوران پيش از بلوغ شروع بكنيم. بر حسب نژادهاي مختلف در اوايل سن دوازده يا سيزده سالگي دوران پيش از بلوغ شروع مي شود و تعادل جسمي و روحي كودك به هم مي خورد. تغييرات جسمي عميقي شروع مي شود و بدن كودك شكل ديگري به خود مي گيرد. نيروي او افزايش يافته و خلق و خوي او تعادل كمتري پيدا مي كند. افق زندگي او كه تا آن موقع به خانواده و مدرسه محدود بود وسعت بيشتري پيدا مي كند. تخيلات وي شروع شده و گاه، زيادي آنها تحصيل را مختل مي سازد. اين دوره كه تا پانزده يا شانزده سالگي ادامه دارد به صورت بحران ظاهر مي شود و شايد به اين دليل است كه دانشمندان آن را دوره متشنج زندگي يا دوران منفي خواندهاند و اين پيش آهنگ ايام بلوغ و ظهور دوره توليد مثل است.
دوران نوجواني با تغييرات گوناگوني در زمينههاي متعدد همراه است. اين دوران يكي از بحراني ترين ادوار زندگي به حساب مي آيد. در اين كه سن بلوغ در چه زماني آغاز مي شود و در چه زماني پايان مي يابد، اتفاق نظر وجود ندارد و با توجه به اينكه مجموعهاي از عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در بروز آن مؤثر است، تعيين يك زمان دقيق براي آغاز و پايان آن امكانپذير نيست. (نقل از هژبري، 1383).
2-2- اهميت مطالعه دوران بلوغ:
شايد اين سؤال مطرح مي شود كه چرا مطالعه بلوغ و نوجواني از اهميت خاصي برخوردار است؟ در پاسخ به اين سؤال بايد گفت:
اولاً امروزه عمده نيروي انساني را در اكثر كشورهاي جهان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند به طور مثال در كشور خود ما ايران، كه داراي جمعيت جوان است.
ثانياً: با توجه به ويژگي هاي موجود در فرد، در اين دوره بزهكاري و اختلالات شخصيتي بيشتر به چشم مي خورد و اين امر يك واقعيت شناخته شده است. بنابراين شناخت دوران بلوغ و ويژگيهايي كه دارا مي باشد باعث ارائه راه كارهاي مناسب براي مقابله با اين نابهنجاري ها در جامعه گردد.
ثالثاً: با توجه به اين كه شخصيت انسان در طي مراحل گوناگون بتدريج شكل مي گيرد، دانستن ويژگي هاي آن باعث مي شود تا ما با برخورد مناسب با نوجوان و هدايت وي باعث شويم تا در مراحل بعدي يعني جواني و بزرگسالي، هدفمند به زندگي خود ادامه دهد. (نقل از هژبري، 1383).
رابعاً: مي دانيم كه يكي از ويژگي هاي مهم در اين دوران مسائل جنسي است، و شناخت نوجوان باعث مي شود تا از انحرافات و لغزشهاي جنسي وي كه در اين دوران به دليل عدم شناخت ويژگيها و خواستهاي نوجوان، فراوان مشاهده مي شود، جلوگيري كرده و با آموزش صحيح، وي را براي شناخت يك زندگي سالم جنسي مهيا سازيم. پس به طوري كه مي توان گفت، هدف از مطالعه اين دوران پي بردن به ابعاد شخصيتي نوجوان، يافتن نيازهاي جسماني و رواني خاص وي و به كار گيري روش هاي مناسب تربيتي با توجه به اين ويژگيها و هدايت وي براي دستيابي به يك زندگي سالم مي باشد. (نقل از هژبري، 1383).
لذا با توجه به مطالب فوق و دريافتن اهميت اين دوران، آن را در ابعاد جسماني، ذهني، عاطفي و اجتماعي به طور مجزا بررسي مي كنيم:
2-2-1- رشد جسماني نوجوان
اكثر نوجوانان دختر و پسر در طي اين مرحله دستخوش دگرگوني هاي زيستي و بدني مي شوند و تقريباً طرح دائمي چهره و بدن آنان نمايان مي شود. پس از آن دگرگوني هاي بدني تا پايان زندگي به آرامي صورت مي گيرد به طوري كه در دوره نوجواني آنچه بيش از همه به چشم مي خورد. بلند شدن طول قد، ازدياد وزن و ظهور ويژگي هاي جنسي در پسران و دختران است. همه اين دگرگوني ها چنانكه مي دانيم معلول تراوش غدههاي جنسي، فوق كليوي و بويژه غده هيپوفيز است.
پیشینه و مبانی نظری بلوغ ومرحله نوجوانی_1527528413_9916_3418_1701.zip0.14 MB |