فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي حل مسأله و نگرش دارای 73 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
مقدمه.........................................
الف) مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق..........
تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسئله.............
حل مسئله و انتقال يادگيري.....................
رابطه بين تفكر انتقادي و حل مسئله.............
راهبردهاي حل مسئله و فراشناخت.................
نظريههاي پيرامون حل مسئله.....................
حل مسئله از ديدگاه رفتارگرايان ...............
حل مسئله از ديدگاه گشتالت.....................
رويكرد خبرپردازي به حل مسئله..................
مراحل آموزش حل مسئله (الگوي دي چكووكرافورد)...
طرح جورج پوليا پيرامون حل مسئله...............
مباني نظري در زمينه نگرش......................
تعريف نگرش....................................
ويژگيها و ابعاد نگرش..........................
تغيير نگرش....................................
الگوهاي يادگيري تغيير نگرش....................
الف) نظريه محرك – پاسخ.........................
نظريه هاولند..................................
ب) نظريه مشوقها و تعارضها.....................
الگوهاي شناختي تغيير نگرش.....................
الف) نظريه تعادل..............................
ب) نظريه توافق................................
ج) نظريه همسازي شناختي........................
د) نظريه قضاوت اجتماعي........................
الگوهاي كاركردي...............................
نگرشها و آموزش و پرورش........................
ب) يافتههاي پژوهش در زمينه موضوع تحقيق........
منابع
پيشينه و زمينههاي نظري پژوهش
مقدمه
در تمام طول تاريخ آموزش و پرورش حل مسأله يكي از هدفهاي مهم آموزشي معلمان به شمار ميآمده از بركت پيشرفتهاي روانشناسي علمي معاصر بر اهميت موضوع افزوده شده است. جان ديوئي، جروم برونر، ژان بياژه و لئو ويگوتسكي از جمله كساني هستند كه بر نقش فعاليت يادگيرنده در جريان حل مسأله بر دانشاندوزي تأكيد داشتهاند و نظريه سازندگي يا ساختنگرايي يادگيري از ثمرات اين انديشمندان است (سيف، 1380)
الف- مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق
تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسأله
بنا به تعريف، وقتي يادگيرنده با موقعيتي روبرو ميشود كه نميتواند با استفاده از اطلاعات و مهارتهايي كه در آن لحظه در اختيار دارد به آن موقعيت سريعا پاسخ دهد يا وقتي كه يادگيرنده هدفي دارد و هنوز راه رسيدن به آن را نياموخته است، ميگوئيم با يك مسئله روبرو است. با توجه به تعريف مسئله، ميتوان حل مسأله را به صورت تشخيص و كاربرد دانش و مهارتهايي كه منجر به پاسخ درست يادگيرنده به موقعيت يا رسيدن او به هدف مورد نظرش ميشود تعريف كرد.
بنابراين، عنصر اساسي حل مسأله كاربست دانشها و مهارتهاي قبلا آموخته شده در موقعيتهاي تازه است. به همين سبب در طبقهبندي انواع يادگيري (بلوم و همكاران، 1956) حل مسأله در طبقه كاربستن آمده است. در نظريه گانيه (1985) حل مسأله يادگيري قاعده سطح بالاتر نام گرفته است. طبق اين نظريه، يادگيرنده از تركيب قاعدههاي مسئله قاعدههاي سطح بالاتري درست ميكند كه اين خود منجر به حل مسأله ميشود. بنابراين، در حل مسأله، يادگيريهاي قبلي فرد، به ويژه قواعد يا اصولي كه قبلا آموختهاند، بايد به طريقي تازه با هم تركيب شوند. به عنوان مثال، فرض كنيد يادگيرنده در درس جبر براي بار اول با مسئله زير روبرو ميشود:
براي حل كردن اين مسأله بايد دو قاعده يا دو اصل زير را درباره اين مسئله قبلا آموخته باشد:
اصل اول: ضرب يك عدد n يعني جمع آن عدد با خودش n دفعه
اصل دوم: هر عدد به توان r يعني ضرب آن عدد در خودش r دفعه
بعد از تركيب اين دو اصل، اصل بالاتري به صورت زير به دست ميآيد:
اصل سطح بالاتر، براي ضرب دو عدد مشابه با نماهاي مختلف در يكديگر، بايد آن دو عدد را به تعداد حاصل جمع نماهاي آنها در هم ضرب كنيم.
يعني:
لازم به ذكر است حل مسئله صرفا دانستن اطلاعات، مفاهيم، يا اصول و كنار هم قرار دادن آنها نيست، بلكه يادگيرنده بايد راههاي تازه تركيب دانشهاي قبلي بويژه قواعد يا اصول قبلا آموخته شده را كه به حل مسائل منجر ميشود كشف كند. (سيف، 1380)
حل مسئله و انتقال يادگيري
حل مسئله و انتقال يادگيري يا انتقال آموزش رابطه نزديكي با يكديگر دارند. گروهي از روانشناسان حل مسئله را نوعي انتقال يادگيري ميدانند. بنا به تعريف، انتقال يادگيري به تأثير يادگيريهاي قبلي بر يادگيريهاي بعدي گفته ميشود. مدافعان اين نظر كه حل مسئله نوعي انتقال يادگيري است ميگويند در حل مسئله چيز تازهاي آموخته نميشود بلكه يادگيرنده اصول آموخته شده قبلي را در موقعيتهاي جديد به كار ميبندد. انتقال يادگيري معمولا به دو صورت انتقال مثبت و انتقال منفي صورت ميگيرد. در انتقال مثبت يادگيري قبلي يادگيريهاي بعدي را آسانتر ميسازند. به عنوان مثال، كسي كه قبلا دوچرخهسواري ياد گرفته و ميخواهد موتورسواري بياموزد يادگيرياش آسانتر از كسي است كه دوچرخهسواري نياموخته است. در اين مثال، مقداري از اصول و مهارتهايي كه در دوچرخه سواري ياد گرفته شده است به يادگيري موتورسواري انتقال مي يابد.
پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي حل مسأله و نگرش_1529153412_12227_3418_1323.zip0.00 MB |